Logo

Hjelp til hjemmekino oppsett..

Skriv et svar
15.11.2006 00.59.05 #1 av 7
Postet av: PAJ
Hei alle sammen.
Jeg har nylig kjøpt mitt første hus og i den anledning har jeg endelig tenkt til å oppfylle drømmen om min egen hjemmekino :)
Det eneste problemet er at jeg rett og slett ikke har peiling på utstyr..
Det eneste jeg er innhaver av er en DVD-spiller (av merket Panasonic dmr-eh60 dvd recorder) Den er forholdsvis ny, så den trengs vel ikke å byttes ut?
Jeg har også lest litt rundt angående selve projektoren og må si at jeg lurer på om valget kommer til å falle på en LG-AN110. Ettersom jeg har forstått så er dette en rimlig bra projektor innenfor min prisklasse.
Men som sagt så har jeg null erfaring, så det kan jo hende det ikke så lurt valg. Deretter så må jeg jo gå til innkjøp av lerret, men det får jeg finne ut av senere.
Det jeg egentlig lurer mest på er hva annet av utstyr man må gå til innkjøp av?
Surround-anlegget er jo en ting, det skal jeg greie å ta meg av, men hva med recievere, forsterkere, kabler og alt annet.. sånne ting har jeg absolutt null peiling på. Jeg vet ikke en gang om man trenger en reciever, eller hva det gjør, kan noen opplyse meg?
Så her er jeg altså åpen for alle forslag om oppsett.

En annen ting er jo om det også er mulig og hensiktsmessig å koble PS2'n til projektoren? Og hva med Tv'n?
Som dere kanskje skjønner så lurer jeg egentlig på det meste, så her er det nok å ta tak i for de som føler en trang til hjelpe en stakkar med en forkjærlighet til film, men med liten teknologisk innsikt :)

Rommet jeg har til disposisjon er forholdsvis lite: ca 360 x 330 cm
planen er da og sette opp systemet langs 330 veggene. Jeg har lagt med en skisse som Attachment (hvis jeg fikk det til)
Dette er bare en kjapp skisse i paint så forholdene stemmer ikke, men det gir dere vel en idè om hva jeg hadde i tankene.
Jeg vet jo ikke om den tenkte projektoren passer i dette rommet, eller hva slags surround-anlegg som er hensiktsmessig å velge.
Jeg venter spent på innspill.
På forhånd takk for all hjelp :) Kino.JPG Kino.JPG ( 12,896484375 KB) Vist 1901 ganger
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
15.11.2006 11.18.34 #2 av 7
Postet av: boly
Du sier ikke noe om prisklasse her, men skal prøve og sette opp et rimelig bra ststem:

Høytalere og sub:
http://www.lsound.no/nor/index.php?side ... 0&id=79838
Dette settet er meget bra, les testene nede på siden.

Reciver: http://www.lsound.no/nor/index.php?side ... =0&id=3730

Dvdspiller:http://www.lsound.no/nor/index.php?side=info&group=743&subgroup=0&id=3750

Prosjektor: http://www.nettdata.no/catalog/product_ ... ts_id=1545
Hadde valgt denne fremfor LG-AN110 selv om LG'n er mindre og ikke så dominerende. Men du skriver at du har tenkt og bygge kino så regner med at det er bare det som skal foregå i dette rommet.

Mulig du kan få en god pris hvis du kjøper reciver, dvd, høytalere og sub fra lsound.
KINO: Klipsch, Onkyo, Epson, Denon, Sony, Panasonic, Grandview
SOVEROMSKINO: Philips, Epson, Denon, Kingpin
STEREO: Harman Kardon , CAV
TV: Cambridge, CAV, Samsung
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
15.11.2006 11.44.49 #3 av 7
Postet av: PAJ
Hei.
Takk for såpass rask respons:)

Når det gjelder prisklassen så hadde jeg tenkt på projektor til under 15.000. Resten av utstyret har jeg egentlig ikke gjort meg opp noen mening på enda, siden jeg ikke vet hvilke priser man bør opp i for å få ett greit nivå.
Men det oppsettet ditt der så jo rimelig bra ut. Jeg skal ta det opp til vurdering :) Men jeg trenger ikke noe mer enn bare reciver og surround'n da eller? sånn utenom det ganske åpenlyse som PJ, lerret og dvd-spiller.
Og sikkert en haug med forskjellige kabler..

Du mener at jeg bør bytte ut Dvd-spiller da?

Angående projektor så er det ikke noe annet enn kino rommet skal brukes til nei, valg av utstyr sånn sett har ingen betydning.

En annen ting jeg plutselig kom på var om jeg kanskje bør lydisolere rommet eller noe?
Har dere noen løsninger der?
Mulig det bare er tullete og begi seg inn på, men hva vet jeg :)

Takker for innspill :)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
15.12.2007 10.13.24 #4 av 7
Postet av: einara
Det er jo veldi mye du lurer på :? Lydisolering= ja! Men det trengs ikke mye, alt etter hva du bryr deg om naboer osv. For å få bra lyd i rommet bør vegger og tak være isolert og platet med 2 lag gips hvis det er muligt. Hvis ikke hjelper det mye med noen rett plasserte lydabsorbenter i rommet( se innlegget ang. akkustikplater). PS2 må kobles til prosjektor, du få en helt annen opplevelse. Ellers er det vanskelig å svare på alt. Du lærer mye ved å se på hjemmekinopresentasjonene. For kabling er guidene svært hjelpsomme.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
15.12.2007 14.30.12 #5 av 7
[quote="PAJ"]Hei.
Takk for såpass rask respons:)

Når det gjelder prisklassen så hadde jeg tenkt på projektor til under 15.000. Resten av utstyret har jeg egentlig ikke gjort meg opp noen mening på enda, siden jeg ikke vet hvilke priser man bør opp i for å få ett greit nivå.
Men det oppsettet ditt der så jo rimelig bra ut. Jeg skal ta det opp til vurdering :) Men jeg trenger ikke noe mer enn bare reciver og surround'n da eller? sånn utenom det ganske åpenlyse som PJ, lerret og dvd-spiller.
Og sikkert en haug med forskjellige kabler..

Jeg vil anbefale deg og ihvertfall bruke over 8 Tusen for ett komplett system bestående av surroundreciver, DVD/HD spiller og høytalere.
Angående hva forskjellige ting er:

Du kan velge å kjøpe en reciver, den har forskjellige oppgaver som blant annet og dekode lydformatene og fungerer på de nyere modellene som en svitsj slik at du får samlet alle kildene dine inn i en boks. Det er også strømforsyning innebygd slik at den også fungerer forsterker. Den gir da ut lyd i både surround og stereo.

Hvis du ikke velger å kjøpe en reciver må du ha separate komponenter, noe som fort kan bli dyrt. Da må du nemlig ha en separat prosessor for både lyd og bilde. Disse behandler da de forskjellige signalene. Du må da itillegg ha en effektforsterker, dette er da kraften i anlegget som gir ut strøm. Hvor stor/kraftig forsterker du må ha kommer an på følsomheten og hvor tungdrevne høytalerne dine er. Har dem en høy følsomhet klarer du deg med en liten en, og har de lav følsohet trenger du en kraftig forsterker for ikke bare å få fram potensiale i høytaleren, men også for og unngå skader som klipping. Klipping forekommer hvis du spiller høyere en det forsterkeren klarer, den prøver da og gi ut mer strøm enn den klarer og begynner deretter å klippe på frekvensene slik at du vil høre knitre lyder. Hvis dette forekommer kan du ha sprengt høytalerne dine. Derfor er det en forddel å ha en kreftig forsterker slik at den har bedre kontroll over elementene.

Reciverne nå til dags er meget gode og de fleste leverer også godt med strøm. Men det som også er en forddel med recivere er at du kan koble til en forsterker hvis du har behov for dette. En reciver gjør alle disse oppgavene som de separate komponente gjør, bare at det er i en boks.

Så hvis du vil ha noe som er enkelt å koble til, og ikke legge alt for mye penger inn er det beste for deg å kjøpe en reciver. Jeg vil anbefale deg å bruke omtrent seks tusen på dette. Litt avhengig av hvilke høytalere du skal ha.

Står sikkert mer om alt dette i guiden.
Håper du forstod alt dette, hvis ikke er det bare å spørre slik at jeg kan omformulere eller forklare nærmere/bedre.

Alt blir mye enklere hvis du sier en prisklasse, slik at vi kan finne et best mulig anlegg i din prisklasse. Og prisene jeg har satt er bare en anbefalt grense, du får selvsagt bedre lyd ettersom hvor mer du velger å bruke. Oppgi beløp og vi oppgir forslag :wink:

Spennende prosjekt du har forresten, ønsker deg lykke til videre!
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
15.12.2007 16.52.05 #6 av 7
Postet av: MindWaste
ser dere ikke på datoen når dere poster i forumet? :wink:
denne tråden ble startet i november 2006... han er sikkert ferdig med rommet nå :lol:
-Anders-

Min Kino
Parasound JC-1 / Usher BE8871 / 2 x DIY 12" SVS Sonosub / Logitech Transporter / Sony PS3 / LG 60pk950
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
15.12.2007 17.01.04 #7 av 7
"MindWaste" skrev:ser dere ikke på datoen når dere poster i forumet? :wink:
denne tråden ble startet i november 2006... han er sikkert ferdig med rommet nå :lol:


Hehe, håper det! :wink:
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar