Logo

Hjelp til valg av hjemmekino (5.1) - 15.000,-

Skriv et svar
20.11.2008 08.49.53 #1 av 13
Postet av: sQuare
God dag.

Jeg har prøvd å navigere meg rundt på forumet og har funnet en del lignende emner, men jeg føler ikke jeg har klart å funnet akkurat det 'svaret' jeg er ute etter. Beklager dersom dette oppfattes som nok et "hjelp meg, gidder ikke søke"-topic :/

Kort om meg:
Preferanser: Film 80% - Musikk 20%
Ønsker: Surround reciever, 5.1 Surround - Helst gulvstående fronthøyttalere
Ønsker å koble til: Blu-Ray/DVD, LyseTV (Altibox), PC
Budjsett: ca. 15.000,- til å dekke receiver og høyttalere
Utgangspunkt: Har hatt mindre stereoannlegg fra Hi-Fi Klubben tidligere, ellers lite/ingenting erfaring
Romstørrelse: ca 28 m2 med 4 meter fra sofa til TV

Etter å ha lest anmeldelser blandt annet i Lyd og Bilde, sitter jeg igjen med ett godt inntrykk av Harman Kardon AVR-255. Likevel er den ikke mye nevnt på forumet her såvidt jeg har sett. Den dekker tilsynelatende mine behov ut fra de tester jeg har lest og er nå tilgjengelig fra NetonNet til 3.990,-
http://www.lydogbilde.no/test-harmankardon-avr-255.79291.104o4116o50.lbt.html

Når det gjelder høyttalere har jeg tidligere hatt Dali (104 var navnet i den tid), og disse har jeg bare gode minner fra. Jeg ser at Dali Concept 6 har høstet gode ord rundt på forumet her. Prismessig vil jeg si at de passer budsjettet mitt, 8.998,-
http://www.hifiklubben.no/produkter/hoeyttalere/system/dali_concept_6_hoeyttalersystem_.htm

Tilfeldigvis ramlet jeg inn på en lokal forhandler der jeg bor som ønsket å selge meg et Audio Pro Wigo sett til 8.999,-. Dette er et merke jeg aldri har hørt om før og jeg blir naturligvis skeptisk.

Med bakgrunn i dette har jeg satt opp følgende oppsett:
Reciever: H/K AVR-255
Høytalere: Dali Concept 6 / Audio Pro Wigo

Dersom jeg kunne fått kommentarer eller tilbakemeldinger på oppsettet, eventuelt alternative løsninger/produkter hadde jeg blitt skikkelig glad :)

Mange takk!

MVH
Magnus
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
20.11.2008 10.25.04 #2 av 13
Postet av: Atle Torp
Jeg personlig tror Dali og H/K blir veldig tøft ;)

Siden du har litt penger til overs ville jeg hørt med klubben om du kunne oppgradert subwooferen.
Med vennlig hilsen
Atle Kildahl Torp
Fotograf / Skribent i magasinet Hjemmekino
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
20.11.2008 10.48.51 #3 av 13
Postet av: McCracken
Tror neppe du går feil med Daliene. Selv om jeg ikke har så bred erfaring vil jeg tro at dette er en potent pakke i denne prisklassen. Mye for pengene, med andre ord. :D (har forøvrig ikke hørt det andre høyttaler-settet.)
Mvh McCracken
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
20.11.2008 11.17.03 #4 av 13
Postet av: sQuare
Takker for raske svar!
Det slo også meg at subwooferen i Concept 6 pakken kanskje ble litt 'liten'. God ide å kanskje utvide!
Jeg må nok en tur til ned til klubben igjen for å lytte! Artig å høre at dere er positive til Dali :)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
21.11.2008 21.27.39 #5 av 13
Postet av: Zleepyme
Kan trygt anbefale Dali :D
Mvh ZM=)
Front:Dali Mentor 8, Senter:Dali Ikon Vokal2MkII, Side: Dali Fazon Mikro, Bak: Dali Ikon5MK2, Subwoofer: Dali Ikon Sub MK1
Denon Avr3313, Effekt: 2x Nadc275,Blu-Ray: Denon BDP-1713, Tv: Samsung UE55F8005
http://min.hjemmekino.no/Zleepyme/562#/0
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
22.11.2008 08.45.49 #6 av 13
Postet av: DevilEj
Dali vil helt sikkert spille tøft sammen med 255. Vil du likevel ha et alternativ anbefaler jeg deg å ta en titt på den nye ES serien til JBL
Jeg er blitt Ayonisert

Revolver Audio Reply Turntable
Ayon CD-1 -->
Ayon Polaris II -->
Ayon Typhon -->
Audio Physic Avanti 5
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
22.11.2008 12.02.30 #7 av 13
Postet av: sQuare
Takk for tipset DevilEj. Jeg var på Soundgarden i går for å lytte på ES80, ble ganske overrasket. Tror kanskje disse vil passe bedre til film enn Dali Concept 6. Men så ligger de litt høyere i prisklasse også. Eneste jeg kunne utsette var at bakhøytalerne så vanskelige ut å plassere (henge opp på vegg etc.)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
22.11.2008 12.53.05 #8 av 13
Postet av: DevilEj
Er ikke disse bare å henge på en skrue??
Jeg er blitt Ayonisert

Revolver Audio Reply Turntable
Ayon CD-1 -->
Ayon Polaris II -->
Ayon Typhon -->
Audio Physic Avanti 5
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
22.11.2008 15.56.54 #9 av 13
Postet av: McCracken
Hei.
Jeg fikk kjøpt noen enkle, men geniale oppheng på hifi-klubben ifjor. Passer veldig bra til småhøyttalere, og kostet nesten ingenting(100-200kr?). Settet består av 4 metall-"skinner", hvor 2 og 2 passer i hverandre. En skrus på veggen, og en på høyttaleren. Så er det bare å hekte høyttaleren på skinna på veggen. Løsningen blir ikke synlig forfra eller fra siden. Er veldig fornøyd med disse, de er perfekte for en "rett-på-veggen-løsning", men disse har IKKE vinklingsmuligheter.. Ønsker man derimot
en vinkling, kan man jo alltids skjære til en vinkla trekloss og montere skinna på den, vil jeg tro.
mvh McCracken
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
22.11.2008 15.59.48 #10 av 13
Postet av: McCracken
OBS! Skinnene jeg refererte til har helt sikkert en forholdsvis lav vekt-begrensning.
McCracken
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
22.11.2008 16.30.33 #11 av 13
Postet av: sQuare
Da har jeg bestilt H/K AVR-255 (3.990,- fra Netonnet).

Når det gjelder høytalere står valget mellom:
Dali Concept 6 8.998,-(http://www.hifiklubben.no/produkter/hoeyttalere/system/dali_concept_6_hoeyttalersystem_.htm)
JBL ES80 11.995,- (http://soundgarden.no/shop_item.cfm?path=177,183&id=810)
Audio Pro Wigo 7.999,- (http://www.audiopro.se/templates/audio_pro_products/?id_products=480)

Sistnevnte har jeg ikke fått hørt på enda, fortsatt litt skeptisk til dette merket. Jeg er også åpen for andre alternativer :)

Akkurat nå sitter jeg å lurer på om JBL ES80 er verdt de 3.000,- kronene over Dali Concept 6...vanskelig.

Bakhøytalerne skal festet på en gipsvegg (dersom jeg ikke finner passende stativ). Bør jeg ikke forsøke å treffe stenderne da?

Er det noe lignende disse du mener McCracken?


Noen som vet om disse er universale og kan brukes på samtlige bakhøytalere?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
22.11.2008 17.02.26 #12 av 13
Postet av: McCracken
Ikke nøyaktig de festene jeg har, men velg de du selv tror blir bra. Skal du feste dette på gipsplate, kan det bli noe "tricky", men det er helt sikkert noen her på forumet som har noen gode tips.. :) Har hatt lignende fester som avbildet tidligere, men opplevde at de vanskelig holdt høyttaleren oppe i ønsket posisjon pga vekten på høyttaleren. Er ingen ekspert på dette jeg, altså.. Er datanerd (kan ingenting) :roll: , så får ikke lagt ut bilde av festene jeg har, men sikkert noen som kan rådgi deg bedre enn meg på dette.
mvh McCracken
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
25.11.2008 11.42.36 #13 av 13
Postet av: sQuare
Etter å ha lest mye bra om Klipsch, legger jeg Klipsch RF62 Reference høytalersettet med blant alternativene.

Vil H/K AVR-255 klare å drive dette Klipsch settet? Eller er jeg helt på villspor her?

http://www.bassbrothers.no/display.aspx?menuid=20125&prodid=1456

Setter pris på tilbakemeldinger :)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar