Logo

hjelper det med nye høytalere?

Skriv et svar
04.10.2005 07.53.59 #1 av 7
Postet av: Haugmik
Hei
jeg synes lyden på stereoanlegget er litt lite detaljert og klart. Har idag en 15 år gammel Rotel forsterker, 15 år gamle JBL 3-veis høytalere og en 15 år gammel Yamaha CD spiller (ikke spes dyr).

Vil et par nye høytalere gi meg det løfter jeg savner? Kan noen i så fall anbefale noen som passer for Rotel (80 watt).

Vil det hjelpe særlig å bytte ut CD spilleren?

med vennlig hilsen,
Mikkel
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
04.10.2005 10.27.41 #2 av 7
Postet av: Vector
jeg ville vel først bytta ut cd spilleren. For uten en god signalkilde kan man miste mye detaljer. Men jeg hadde også tenkt litt på å bytte høyttalere! Er jo ikke av det råeste du har liksom.

Men start med og bytte cd spilleren, blir ikke det bedre, så ville jeg vurdert noen små Klipsch høyttalere om det er detaljer du vill ha.
Mvh Vector
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
05.10.2005 07.09.50 #3 av 7
Postet av: stiank81
Jeg er ingen ekspert, men en CD spiller som er 15 år gammel har nok sagt sitt. Laseren blir fort sliten, og det er nok skjedd en god del når det gjelder teknologien i CD spillere de siste 15 årene.

Når det gjelder høyttalere så kan de vel fint holde i maaange år dersom de er bra, men det spørs jo selvfølgelig hvor gode de var i utgangspunktet...

Enig med Lund i at CD spilleren bør ryke først.. Det er gjerne den billigste utskiftingen også..
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
05.10.2005 10.46.36 #4 av 7
Postet av: kjelle
bytt hele pakka 8) musikk skal nytes.ikke høres. :)
Onkyo807,Pioneer bdb 51FD,LG 60PS8000,Klipsch Synergy F3,C3,B3,S3 surroundhøyttalere ,XTZ 10" * 2 ,PS3,XBOX360,Monster Kabler.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
20.10.2005 11.07.21 #5 av 7
Postet av: roffe
De ulike komponentene i lydanlegget bidrar alle med sitt til lydbildet. Likevel er det enkelte komponenter som bidrar mer enn andre. Her er en liste der ting på toppen av lista påvirker lyden mer enn det lenger ned på lista.

* Rommet, med demping og møblering
* Høyttalere og plassering av disse i rommet
* Effekttrinnet og hvordan det passer med høyttalerne
* Forforsterkeren
* CD-spilleren (lydkilde)
* Analog signalkabling
* Høyttalerkabling

Alt under dette gir så små forskjeller at det bare er dem med skikkelig dyre anlegg som har noe utbytte av å tweake på det.

Å bytte ut CD-spilleren, selv om den er blitt 15 år vil altså påvirke lyden mindre enn å bytte ut høyttaleren. Men det er ikke dermed sagt at det er høyttaleren som er "synderen" når du er misfornøyd med lyden. Aller først ville jeg eksperimentert med ulike plasseringer og vinklinger av høyttalerne og plassering av lytteposisjon i forhold til dette.

Det er ikke sikkert utstyret er dårlig selv om det er gammelt. At laseren er blitt dårligere kan godt hende, men så lenge den leser de binære signalene riktig, så får DA-konverteren det den trenger for å gjøre om til analog lyd. Det er ikke dermed sikkert at en svekket laser er hørbart.

Hvis du er i tvil om CD-spilleren holder mål, så kan du jo ta den med til noen med et godt anlegg og høre om det gir store forskjeller å bytte ut CD-spilleren i det anlegget med din gamle CD-spiller. Låter det fortsatt bra, så ville jeg forsøkt noe annet enn å bytte ut CD-spilleren. Låter det ullent, er kanskje CD-spilleren synderen likevel.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
21.10.2005 05.09.12 #6 av 7
Postet av: Audiophile-Arve
"Haugmik" skrev:Hei
jeg synes lyden på stereoanlegget er litt lite detaljert og klart. Har idag en 15 år gammel Rotel forsterker, 15 år gamle JBL 3-veis høytalere og en 15 år gammel Yamaha CD spiller (ikke spes dyr).

Vil et par nye høytalere gi meg det løfter jeg savner? Kan noen i så fall anbefale noen som passer for Rotel (80 watt).

Vil det hjelpe særlig å bytte ut CD spilleren?

med vennlig hilsen,
Mikkel

Dersom det ikkje er noko direkte gale med produkta, vil eg tru du vinn mest på å skifte til nye høgtalarar. Med ein 80 Watts forsterkar, ville eg gått for høgtalarar som spelar minst 90 dB/W. Rotel hadde for mange år sidan også ganske klangnøytrale produkt, og eg ville berre tenkt på å finne nøytrale og gode høgtalarar, ikkje prøvd å kompensere eventuelle klanglege manglar med høgtalarane.
Det kjem mykje an på rommet ditt og musikksmaken din. Eg ville helst ha litt bass, difor ville eg gått for relativt store, iallfall golvståande ting. Og så må ein vel sjå på prisen også, tenkjer eg...
Mine generelle stalltips: Athena, Mirage, Dali, Epos, Vienna, JPW, System Audio, (Proson?). Likar du dynamikk, er Klipsch svært spennande, men har ein eigenlyd som ikkje alle likar.
Som du skjønar, er det vanskeleg å gje råd utan å vite meir om lommebok, rom & personleg musikksmak.
Helsing Arve
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
25.10.2005 17.49.28 #7 av 7
Postet av: bursdagsbarnet
Før hadde jeg jamo og B&W, nå audiopro.. lyden er helt totalt forandret.... kjør på !!



URL (sjekk denne) Sjekk denne kule kalenderen!
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar