Logo

Hjemmekino, hjelp ang. komponenter

Skriv et svar
13.08.2010 15.17.55 #1 av 2
Postet av: biigland
Hei hei

Jeg funderer mye om dagen på hvilke komponenter jeg skal velge til min nye kinostue. Har lest og lest, men sliter med å ta avgjørelser selv.
Er på jakt etter en komplett pakke bestående av 7.1 høytaler sett, reciever, effektforsterker (til front/senter om jeg beholder min Pioneer LX70 reciever), projektor, lerret og BD- spiller.
I fare for at denne tråden blir fryktelig lang, med mye informasjon og spørsmål om ulike komponeneter, velger jeg å konsentrere meg om spørsmål rettet mot projektor og lerret i første omgang. Høytaler og drivkraft til disse får jeg komme tilbake til når projektorbiten er på plass. Grunnen er at egen kompetanse er lav av hva angår projektor/lerret.

Rommet det skal settes opp i:
Rektangulert, 2.40m takhøyde, i overkant av 3.5m bredde (hvor lerret vil bli plassert), og ca 6m lengde.
Det er mulighet for å stenge så å si alt lys ute, men dog synes jeg det er greit å ha et godt ned-dimmet kinorom, kontra ett helt lystomt kinorom.
Rommet vil bli bekledd med en del attributter som gjør at lyden vil bli svært "død" ;-) Skal også nevnes at rommet om ønskelig vil brukes som fotballglanestue, så en lyssvak projektor vil fungere dårlig.

Projektor:
Har skrympet det hele ned til 3 ulike valg, men er usikker på om disse er gode nok, eller om der finnes andre i noenlunde samme prisklasse som overgår.
- Epson EH- TW4400
- Epson EH- TW5500
- Sony HW15
(prisklasse rundt 20k, før evtentuelle rabbatter ;-) )

Epson sies å ha en noe "bråkete" autoiris, mens Sonyen tror jeg vil bli for lyssvak ved visning av f. eks fotballkamper i et normal opplyst rom.
Noen som har kommentarer ang. disse 3 valgene, og hvilken av dem jeg burde velge? Evt. andre projektorer jeg bør vurdere?

I følge mine kalkulasjoner, så skal jeg kunne plassere begge Epsonene ca 3.10m fra projektorveggen og kunne få et bilde på 102 tommer, Sonyen derimot, må ca en halv meter lenger bort (om ikke mer), noe som fører til at jeg har bommet med trekkerørene/boksene i taket :P

Videre til lerret, her har jeg overhodet ingen ideer eller formeninger, bortsett fra at jeg tror et gråskalert et vil være best, da film er hovedpri for de beste bildeopplevelsene. Størrelse bør være rundt 100 tommer.
Noen tips til valg her?
Ramme/motorisert/nedtrekk?
Og så dette med gain... Noen som har noe tips til hvilket nivå jeg bør legge meg på der? Tror en gain mellom 0,9 og 1,0 er passende til de 3 projektorene jeg nevnte opp mot lysnivået jeg har mulighet for å lage i rommet.

Takker på forhånd for eventuelle tilbakemeldiner :)

Mvh
Igland
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
27.09.2010 11.54.23 #2 av 2
Postet av: eirja
Hei!
Er i samme båt og situasjon og har landet på veldig mange av de samme konklusjonene. Har litt lavere takhøyde, men større rom. 5m+ avstand til lerret. Heller i retning av Epson TW4400, men har ikke fått se hva den kan levere selv...

Har du kommet lenger mht valg?

mvh
Eirik
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar