Logo

Hva burde jeg satse på??

Skriv et svar
15.12.2006 09.25.35 #1 av 11
Postet av: Twinrehz
Jeg er i den situasjonen at jeg skal kjøpe meg anlegg snart.

Men det er en ting jeg lurer på. Burde jeg kjøpe ren stereo eller skal jeg gjøre det enkelt å kjøpe en surround-receiver med en gang? Det jeg har tenkt å bruke det mest til, er musikk, og da trenger jeg ikke mer enn stereo, men tenker litt på det med å forberede seg på fremtiden, og skaffe meg surround-receiver nå, så jeg er forberedt på å kunne lage meg et slags hjemmekino når tiden er moden. Noen som har bra tips?

En annen ting jeg spekulerer på er det med dedikert stereo. Noen her på forumet nevnte at stereo blir best om du har en dedikert stereoforsterker enn når du har et surround-anlegg. Er det sant?
Speakers with attitude
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
15.12.2006 09.31.44 #2 av 11
Postet av: Soundispower
du kan jo gå veien å handle en god thx reiciever (7 kanals feks)
og i tilegg handler du en effektforsterker til høyttalerne hvis det trengs mer styrke...
ser ikke noe gale i den måten jeg..men noen guruer svarer sikkert fort no om hva som er "riktig" :D
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
15.12.2006 21.40.01 #3 av 11
Postet av: pnerbye
Kjøp integrert stereoforsterker med prosessor-inngang og et par høyttalere. Senere kjøper du en rimelig surround-receiver med pre-outs, og lar den drive center og surround, mens den stereoforstererkeren fremdeles kan drive frontene.
:-) Petter

Focal.JMLab Cobalt 816 S / CC800 S / 2 par Cobalt SR800 / 2 x SVS PB10-ISD
Yamaha RX-V2600 / Samsung DVD-HD935 / Hitachi PJ-TX200
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
15.12.2006 23.04.05 #4 av 11
Postet av: boly
"pnerbye" skrev:Kjøp integrert stereoforsterker med prosessor-inngang og et par høyttalere. Senere kjøper du en rimelig surround-receiver med pre-outs, og lar den drive center og surround, mens den stereoforstererkeren fremdeles kan drive frontene.


Jepp, feks denne: http://www.surround.no/product/6965/842 ... 100_D.html
En meget rimelig, men god sak :D
KINO: Klipsch, Onkyo, Epson, Denon, Sony, Panasonic, Grandview
SOVEROMSKINO: Philips, Epson, Denon, Kingpin
STEREO: Harman Kardon , CAV
TV: Cambridge, CAV, Samsung
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
16.12.2006 15.07.12 #5 av 11
Postet av: Twinrehz
"pnerbye" skrev:Kjøp integrert stereoforsterker med prosessor-inngang og et par høyttalere. Senere kjøper du en rimelig surround-receiver med pre-outs, og lar den drive center og surround, mens den stereoforstererkeren fremdeles kan drive frontene.

Er det det som kalles bi-wiring?

Anyway, den stereoforsterkeren var LITT over det jeg har råd til i grunn, men jeg får se om jeg finner noe som duger. Tusen takk for tipsene i alle fall!
Speakers with attitude
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
19.12.2006 21.39.07 #6 av 11
Postet av: pnerbye
"Twinrehz" skrev:
Er det det som kalles bi-wiring?


Det kalles effektforsterker, og har ingenting med bi-wiring eller bi-amping å gjøre.
:-) Petter

Focal.JMLab Cobalt 816 S / CC800 S / 2 par Cobalt SR800 / 2 x SVS PB10-ISD
Yamaha RX-V2600 / Samsung DVD-HD935 / Hitachi PJ-TX200
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
27.12.2006 17.18.32 #7 av 11
Postet av: Audiophile-Arve
Det er nok ein del gode kjøp akkurat no i romjula, så kanskje du får deg eit brukbart surroundoppsett for ein rimeleg penge.
Når det gjeld kombinasjon stereo og surroundlyd i same pakken, er det vanskeleg. Eg har ikkje fått det til , og køyrer to ulike anlegg. Men om du ikkje er for kritisk, er det tydelegvis nye tilbod ute og går. I jula prøver eg ut eit oppsett med SVS og Pioneer, og det svingar skikkeleg.
Helsing Arve
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
30.12.2006 19.58.27 #8 av 11
Postet av: Twinrehz
Tanken var gjerne at jeg skulle _bli_ litt mer kresen på lyd, og vil derfor gjerne ha noe av litt bedre kvalitet enn det billige rammelet som du kjøper til 1000 kroner på Elkjøp. :D

Men problemet har da dukket opp at jeg troligvis ikke kommer til å ha nok penger til å kjøpe noe på en veldig god stund ennå, så det får vel bli med drømmen...
Speakers with attitude
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
03.01.2007 03.22.18 #9 av 11
Postet av: Zleepyme
"Twinrehz" skrev:Jeg er i den situasjonen at jeg skal kjøpe meg anlegg snart.

Men det er en ting jeg lurer på. Burde jeg kjøpe ren stereo eller skal jeg gjøre det enkelt å kjøpe en surround-receiver med en gang? Det jeg har tenkt å bruke det mest til, er musikk, og da trenger jeg ikke mer enn stereo, men tenker litt på det med å forberede seg på fremtiden, og skaffe meg surround-receiver nå, så jeg er forberedt på å kunne lage meg et slags hjemmekino når tiden er moden. Noen som har bra tips?

En annen ting jeg spekulerer på er det med dedikert stereo. Noen her på forumet nevnte at stereo blir best om du har en dedikert stereoforsterker enn når du har et surround-anlegg. Er det sant?


Lydmessig så vil en surroundreciver alene slite med de fleste gulvhøyttalere for å oppnå samme guffe som en stereoforsterker. Selv små integrerte stereoforstrekere leverer god musikklyd til relativt store fronter.

Spørsmålet er hvilken type høyttalere du ønsker.

Man kan kjøpe en surroundreciver og en aktiv sub. Da vil eventuelle fronthøyttalere spille bedre uten bekostning av bass.

En annen løsning er å gå på En surroundreciver med pre out, og en effektforsterker til fronthøyttalerne. Men dette er som regel ingen rimelig affære, men definitivt den beste kombinasjonen for både musikk og film.
Mvh ZM=)
Front:Dali Mentor 8, Senter:Dali Ikon Vokal2MkII, Side: Dali Fazon Mikro, Bak: Dali Ikon5MK2, Subwoofer: Dali Ikon Sub MK1
Denon Avr3313, Effekt: 2x Nadc275,Blu-Ray: Denon BDP-1713, Tv: Samsung UE55F8005
http://min.hjemmekino.no/Zleepyme/562#/0
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
07.01.2007 09.39.03 #10 av 11
Postet av: Gimsegutten
Må du absolutt ha surround? Husk at dersom du satser på stereo, får du 2-3 ganger så mye penger til hver komponent fordi det blir færre komponenter. Dessuten: en surroundforsterker består av 6-7 forsterkere (en til hver kanal). Bruker du de samme pengene på to kanaler får du en helt annen kvalitet! Min påstand: Film på et kvalitets-stereoanlegg er nesten like bra som film på et lavkvalitets-surroundanlegg, og definitivt MYE bedre til musikk!
Gimsegutten (Mitt anlegg: Densen DM10, Marantz CD7300, B&W P5)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
07.01.2007 11.36.43 #11 av 11
Postet av: Twinrehz
Oki!

Har kikket litt rundt, og kommet fram til at jeg skal skaffe meg en Denon DRA-700 og B&W DM602 S3! Det blir knall! (Mulig jeg går for DM601 S3, kommer litt ann på hvor utålmodig jeg er).

Men det jeg tenkte på var at jeg skulle forberede meg for fremtiden, kanskje unødvendig det? Siden "fremdtiden" kan være snakk om 5 år eller mer. :?
Speakers with attitude
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar