Logo

Hva bør jeg ha på veggen

Skriv et svar
21.08.2006 15.17.21 #1 av 6
Postet av: Sceolan
Heisann.

Holder på med å bygge et hjemmekino rom i kjelleren..., eller, har vel ikke begynt byggingen enda, bare forberedelser, dvs. rydde ut masse skrot osv :D

Dette skal ikke være et 100% rent hjemmekino rom, men ønsker jo å få best mulig lyd likevel. Rommet er ca. 5x3,4m, og har 2 yttervegger. Ytterveggene har vi tenkt å fore ut med 4tom, og 10cm glava, med litt luft mellom mur og glava.

Men så er det en murvegg som ikke er yttervegg, så vi har derfor ikke noe behov for å isolere denne. Men bør jeg likevel gjøre det, med tanke på lyd / akustikk? Eller går det helt greit å ha en murvegg? Den blir i så fall pusset med "munkepuss" hvis dere vet hva det er, dvs. den blir ikke helt glatt, men noe lignende som man kan se her, http://www.zett.no/property/home/forsal ... 28#toolbar

Foran blir det forøvrig et tykt forheng bak lerret. Kan prøve å skissere opp litt om nødvendig.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
21.08.2006 15.43.21 #2 av 6
Postet av: Sceolan
En liten ting jeg glemte å nevne :-). Siden vi tenkte å ha ganske lyse vegger, så så vi for oss et forheng / tykk gardin foran veggene. Så da har det kanskje ikke så mye å si hva vi har på veggene... Er dette en ulempe, at veggene har et tykt forheng fra gulv til tak?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
21.08.2006 17.57.44 #3 av 6
Postet av: boly
Mot ytterveggen som du skal for ut, er det lurt og bruke gipsplater, da de er helt "døde".

Det samme hadde vært lurt på resten av veggene og det samme i taket.
Platene i taket er lurt og feste med lydbøyler, da du isolerer lyden bedre fra resten av huset.

Ideen med tykk gardin forran alle vegger er jo ganske god. Dette vil dempe og gjøre rommet bedre akustisk. Men gardiner er dyrt.......særlig tykke fra tak til gulv...

Du sier dere har tenkt og bruke dette som dedikert kinorom, hvorfor har dere da bestemt dere for lyse vegger???? :?:
KINO: Klipsch, Onkyo, Epson, Denon, Sony, Panasonic, Grandview
SOVEROMSKINO: Philips, Epson, Denon, Kingpin
STEREO: Harman Kardon , CAV
TV: Cambridge, CAV, Samsung
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
21.08.2006 19.44.12 #4 av 6
Postet av: Sceolan
Jeg sa at det _ikke_ skulle være 100% kinorom :-)

Men takker for tips. Skjønner at tykke gardiner kan bli dyrt, får sjekke meg litt rundt ang. det. Tror det hadde blitt en god løsning slik vi har tenkt det, men vi får se.

Kommer nok tilbake etterhvert som jeg kommer lengre med planene. Må meisle opp et gulv, slå ned en vegg, legge kabler og støpe nytt gulv før jeg trenger å bestemme meg hva jeg gjør med veggene :-)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
21.08.2006 20.04.06 #5 av 6
Postet av: boly
"Sceolan" skrev:Jeg sa at det _ikke_ skulle være 100% kinorom :-)

Men takker for tips. Skjønner at tykke gardiner kan bli dyrt, får sjekke meg litt rundt ang. det. Tror det hadde blitt en god løsning slik vi har tenkt det, men vi får se.

Kommer nok tilbake etterhvert som jeg kommer lengre med planene. Må meisle opp et gulv, slå ned en vegg, legge kabler og støpe nytt gulv før jeg trenger å bestemme meg hva jeg gjør med veggene :-)


Ooops :oops: Går nattskift for tiden.................

Men det hadde vært morro om du kunne lagt ut bilder av hele prosessen. Fra riving, bygging og ferdig kino.
KINO: Klipsch, Onkyo, Epson, Denon, Sony, Panasonic, Grandview
SOVEROMSKINO: Philips, Epson, Denon, Kingpin
STEREO: Harman Kardon , CAV
TV: Cambridge, CAV, Samsung
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
24.08.2006 09.53.35 #6 av 6
Postet av: Sceolan
Angående forheng / gardin for å ha rundt om i rommet, noen som vet hvor jeg kan henvende meg for å få tak i dette? I første omgang er jeg bare interessert i å finne ut hvor mye dette kommer til å koste. Har vært litt rundt og sett på gardiner, men føler at de blir for tynne. Skulle jo helst ha vært litt tykkelse på det, noe sceneteppe greier.

Skjønner at det blir dyrt med skikkelig sceneteppe, men det koster ikke noe å finne ut prisen i alle fall :-).
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar