Logo

Hva er den største svakheten i mitt oppsett?

Skriv et svar
24.05.2007 12.37.34 #1 av 4
Postet av: froske
Har et enkelt og billig oppsett som jeg ønsker å oppgradere i løpet av året:

- TV: Panasonic TH-42PV600
- Forsterker/stereoanlegg: Denon DM-33
- Stereohøyttalere: DALI Concept 1
- DVD-spiller: Denon DVD-1930

DVD-spilleren er koblet til TV med HDMI-kabel. Ellers benyttes stereo fono-kabler fra hifiklubben til lyd.

Hva er den største svakheten i dette oppsettet, og hva bør jeg forbedre først? Jeg har et budsjett på maks ca. 25.000 kr totalt.

I utgangspunktet er jeg tilfreds med stereolyd, så jeg ønsker ikke å gå opp til 5.1 system. Derimot har jeg vurdert en subwoofer, noe Denon DM-33 har utgang til. Jeg synes lyden er veldig god fra anlegget, men kunne tenke meg litt "større" lyd -- minianlegget blir kanskje litt "lite" av og til -- men jeg trenger kanskje bare større høyttalere?

Noen forslag?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
24.05.2007 13.18.30 #2 av 4
Postet av: orso
Denon DM-33 er nok den største svakheten. Concept høyttalerne vil låte noe bedre med bedre forsterker, men det ligger jo selvfølgelig en begrensing i de små høyttalerne også.

Dersom du har 25k til disposisjon, ville jeg uten tvil ha kjøpt både nye høyttalere og forsterker. Denon 1930 kan du bruke som CD spiller, da den fungerer brukbart til det (en dedikert CD spiller er riktig nok bedre). En subwoofer til ditt nåværende anlegg vil gi deg dybbass, men ikke spesielt større lydbildet. Da trenger du større høyttalere.

Hvor stor er stuen din? Hvilke musikk hører du på?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
24.05.2007 13.24.15 #3 av 4
Postet av: froske
Takk for input bomholt,

Har vurdert å oppgradere anlegget til f.eks. DENON CX-3 (ca. 20k) med DALI IKON 2 (ca. 5k). Tror du det vil være et godt valg?

Stuen er ca. 30 kvm -- ca. 6m lang og 5m bred. Jeg har anlegget helt inntil veggen på høyre halvdel av langsiden -- er klar over at plasseringen også kan være en svakhet, men så var det samboeren og det å skjule anlegget mest mulig i stua, da...

Musikktyper: Jeg hører mest på soul/funk (Prince er en favoritt) og electro (mye norske artister som Bjørn Torske osv.).
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
24.05.2007 13.48.59 #4 av 4
Postet av: orso
Kjenner ikke til design anlegget DENON CX-3, men jeg mener det blir feil priotering å bruke 20k på elektronikk og 5k til høyttalere. Den største forskjellen ligger i høyttalerne. Dessuten er det større høyttalere som vil gi deg det du etterlyses, nemlig større lydbildet. Heller ikke sikker på om Dali Ikon 2 er et godt alternativ til den type musikk. Har hørt Ikon 7 og og synes den var utrolig bra til litt rolig musikk, men falt igjennom med musikk med trøck i.

Spørsmålet er hvor store høyttalere du kan ha. Gulvstående høres ut som det mest fornuftige utifra det du ønsker, men de bør ikke stå klint oppi en vegg. De trenger ofte 50 cm fra veggene. Hvis ikke det er mulig, ville jeg sett etter litt store og gode stativhøyttalere, men de trenger litt plass de óg. Viktig å kjøpe høyttalere tilpasset mulig plassering. Dali Mentor 2 er gode høyttalere, men ikke lås deg til Hifi Klubben. Finnes ofte mer ekspertise i andre hifi butikker.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar