Logo

Hvilke høytalere trenger jeg?

Skriv et svar
27.08.2009 09.35.15 #1 av 5
Postet av: Tv-Ivar
Hei, har akkurat kjøpt meg yamaha rx-v765 receiver og driver nå og kikker på høytalere. Tenkte å ende opp med 5.1/5.0 til slutt. Må kjøpe litt om gangen, og lurer da på hvilken rekkefølge jeg bør kjøpe høytalere. Er mest usikker på hvor viktig en center er. Anlegget skal brukes 80/20 til tv&film/musikk. Tenkte først å gå for to fronthøytalere (vurderer xtz 93), men så er jeg usikker på om jeg skal kjøpe bakhøytalere eller center. Er center veldig viktig? Subben (dersom jeg i det hele tatt skal ha en) kommer vel til slutt? Og et tilleggs spørsmål til slutt: vet noen om studio moitorer er noe å vurdere til fronthøytalere i en hjemmekino? har fått anbefalt både behringer og adam a5.
Tv: Panasonic 42pz80, Spiller: Panasonic DMP-BD30, Receiver: Yamaha RX-V765, Høytalere: kommer...
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
28.08.2009 02.11.08 #2 av 5
Postet av: Torja
Studiomonitorer er vel til nærfeltslytting, typisk ikke mer enn ca 1-1,5meter. Til bruk forran PC? Men skal vel ikke utale meg så bastant om nytte i en hjemmekino, men regner med du sitter litt unna. Det beste er om du går for 2.1 løsning først. Om du har råd. Subwooferen er veldig viktig for å få skikkelig ompa :mrgreen: kinofølelse. Den kan da også hjelpe receiveren med avlasting av de mest strøm krevende basstunge frekvensene.

Senterkanalen er viktig hvis flere enn en person skal se på film samtidig. Man grovt regner at kansje så mye som 70 % av lyden under film kommer herfra. Med to sidemonterte høytalere så vil man kunn oppleve lyd fra mitten hvis man sitter midt på. XTZ er intet dårlig valg. Subbwoferne deres får i vært fall mye skryt utfra kost/nytte.
Denon AVR-4520, Effekt Thule og Sherbourn, Cambridge Azur 751BD, PS3, Dali Mentor 6, Mentor Vokal, IKON W2 surrond, SVS Pb10 + SB12-Plus, Sony HW55 3D Projektor + Samsung 63" Plasma.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
28.08.2009 06.59.37 #3 av 5
Postet av: Tv-Ivar
ok, da går jeg nok for xtz :D Har lest en del om de her på forumet og i ulike tester, virker som mye for pengene. Skal sitte litt unna ja, har jo 42 tommers tv, hehe. Er hovedsaklig jeg og inniblandt dama som skal se film, så da venter jeg med center. Tenkte også jeg ikke trengte bruke så altfor mye penger på bakhøytalere, for det er vel ikke så mye lyd som kommer derfra? Har kikka på xtz der og :biggrin: Da blir det nok xtz 93 og en woofer til jul
Tv: Panasonic 42pz80, Spiller: Panasonic DMP-BD30, Receiver: Yamaha RX-V765, Høytalere: kommer...
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
29.08.2009 12.48.05 #4 av 5
Postet av: Torja
Høres bra ut. Bakkanalene behøver ikke være veldig store nei. Med subb går jo bassen fra bakkanalene til subben.
Denon AVR-4520, Effekt Thule og Sherbourn, Cambridge Azur 751BD, PS3, Dali Mentor 6, Mentor Vokal, IKON W2 surrond, SVS Pb10 + SB12-Plus, Sony HW55 3D Projektor + Samsung 63" Plasma.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
29.08.2009 20.10.28 #5 av 5
Postet av: Tv-Ivar
Takk for hjelp! Gleder meg til jul,da blir det høytalere :biggrin: ! Nå gjelder det bare å få høytalerene godkjent av dama, hehe
Tv: Panasonic 42pz80, Spiller: Panasonic DMP-BD30, Receiver: Yamaha RX-V765, Høytalere: kommer...
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar