Logo

Hvilken LCD skjerm skal jeg kjøpe?

Skriv et svar
24.11.2005 22.34.42 #1 av 19
Postet av: milleniam
Hei!

Jeg har nå rotet meg frem til dette forumet i håp om at det er noen her som har litt peiling på LCD-tv'er..

Jeg har nettopp bestemt meg for å kjøpe en LCD skjerm. Det er så utrolig mye å velge i at jeg får problemer med å vite hva jeg skal ha. Det jeg er bestemt på er at jeg skal ha en 32" , hvis det ikke er noen kjempetilbud på noen som er litt mindre eller litt større. Absolutt makspris jeg har tenkt for meg er 18 000,- men jeg vil helst ikke bruke mer enn ca 12 000,-
Jeg vet ikke hvor mye LCD tv jeg får for 12 000 pr i dag..? Dette er en tv jeg skal ha lenge så jeg vil ha den litt bedre enn noe billigskrap.

Jeg har tenkt på to forskjellige alternativer så langt, ut ifra en test jeg så og anbefalninger fra et annet forum.

[list]Samsung 32R51B eller 32M51B (de ligger på en 12 og 14 000,-) fra http://www.shg.no/[/list:u] *nettbutikk*
(hvis noen klarer å hoste opp en test av denne Samsungen hadde det vært kjempefint)

[list]Panasonic TX-32LX500 http://forbruker.no/digital/tester/tv/article1142623.ece *test*

Hva er hovedforskjellen på disse to? Er den ene klart bedre enn den andre? Noen erfaringer?

På forhånd, takk! :) [/list:u]
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
24.11.2005 23.05.37 #2 av 19
Postet av: T2
Jeg ville vurdert en LG 32LX1R kjøpt hos Fyndbørsen i Sverige. Den kommer på drøyt 14.000 ferdig levert i Norge (15000 x 0,84 + frakt). Den er nesten identisk med LG 32LX2R som selges for 20.000 på Elkjøp. Den eneste forskjellen jeg har funnet er foten.

http://www.fyndborsen.se/produkt.php?ma ... odnr=10827

Jeg har en LG 32LX1R selv, men kommer nok til å returnere den på 30-dagers angrefrist til Elkjøp for å bestille en 32LX1R fra Fyndbørsen. Da sparer jeg ca 6.000,-
24.11.2005 23.42.16 #3 av 19
Er du fornøyd med LG tv'en ellers da? (utenom prisen i Norge). Vet du hvordan denne LG tv'en er i forhold til de to jeg refererte til?

På forhånd, takk! :)
25.11.2005 07.27.04 #4 av 19
"milleniam" skrev:Er du fornøyd med LG tv'en ellers da? (utenom prisen i Norge). Vet du hvordan denne LG tv'en er i forhold til de to jeg refererte til?

På forhånd, takk! :)

Ja, jeg er kjempefornøyd med LG TV'en. Jeg har ikke sammenlignet bildene med de "gamle" Samsung modellene du refererer til, men den siste LG'en har kommet meget bra ut i tester. En ting som er viktig for meg er den meget gode PC-støtten. Den støtter tilkobling av PC inn på DVI og det er helt problemfritt. Dersom du leser litt om PC-tilkobling til andre TV'er så vil du se at er mye problemer.
25.11.2005 12.28.38 #5 av 19
Har du noen linker til norske / svenske tester av tv'en? Jeg finner ikke noen :(
Er TV'en helt ny model kanskje..?
25.11.2005 17.28.50 #6 av 19
"milleniam" skrev:Har du noen linker til norske / svenske tester av tv'en? Jeg finner ikke noen :(
Er TV'en helt ny model kanskje..?

Det er vel egentlig det samme panelet som denne modellen:

http://forbruker.no/digital/tester/article1142859.ece

Ellers er jeg forundret over hvor få tester av LCD TV'er som finnes på nettet. Når det gjelder datakomponenter som hovedkort, CPU'er, skjermkort, monitor etc., så finnes det flust med tester. Men, når det gjelder LCD TV'er så er det ganske tynt.
25.11.2005 19.11.23 #7 av 19
Dette virker jo som et godt kjøpt hvis man kjøper det i Sverige for 14 000 og det koster 20 000,- her, men man slipper vel ikke unna den norske momsen? Den svenske monsen blir jo trekt fra skjermen, etterpå kommer den norske momsen oppå "grunnprisen"..

Hvis ikke prisen du sa var beregnet ut ifra dette .. ?
25.11.2005 20.13.03 #8 av 19
"milleniam" skrev:Dette virker jo som et godt kjøpt hvis man kjøper det i Sverige for 14 000 og det koster 20 000,- her, men man slipper vel ikke unna den norske momsen? Den svenske monsen blir jo trekt fra skjermen, etterpå kommer den norske momsen oppå "grunnprisen"..

Hvis ikke prisen du sa var beregnet ut ifra dette .. ?

De trekker først fra svensk moms, så legger de på frakt og så legger de på norsk moms.

Dersom den koster 15.000 SEK (inkl moms) så blir regnestykket:

Pris: 15.000 SEK + 400 SEK (frakt) = 15.400 SEK

Pris uten moms: 15.400 SEK / 1.25 = 12.320 SEK

Omregnet til NOK: 12.320 SEK *0,84 (SEK / NOK) = 10348.8 NOK (eks. moms)

Pris i NOK inkl. moms blir: 12.936 NOK

I tillegg kommer en del gebyrer for fortolling etc. etc, slik at prisen nærmer seg 14.000 NOK.

Siden norsk og svensk moms er lik med 25% eer det egentlig unødvendig å trekke fra og legge til momsen. Du kan egentlig ta svensk pris + frakt og regne om til norske kroner + noen gebyrer for fortolling etc.
25.11.2005 23.23.30 #9 av 19
Det var overraskende at det er så stor forskjell på en LCD skjerm bare fra Norge til Sverige. Kanskje jeg skal smugle :twisted:

Hvis jeg blir stoppa så sier jeg jo bare at jeg er avhengig av tv'en min og tok den med før jeg dro til sverige :)
26.11.2005 09.08.31 #10 av 19
"milleniam" skrev:Det var overraskende at det er så stor forskjell på en LCD skjerm bare fra Norge til Sverige.

Ja, det er tydelig at det er noen som utnytter Olav Nordmann sin naivitet og tykke lommebok.
26.11.2005 11.54.23 #11 av 19
Postet av: arntos
"milleniam" skrev:Det var overraskende at det er så stor forskjell på en LCD skjerm bare fra Norge til Sverige. Kanskje jeg skal smugle :twisted:

Hvis jeg blir stoppa så sier jeg jo bare at jeg er avhengig av tv'en min og tok den med før jeg dro til sverige :)

Hva er vitsen med å smugle når det ikke er noe å tjene. Du må betale den svenske momsen uansett og får den ikke refundert før du sender inn kvittering på betalt norsk moms
26.11.2005 12.44.26 #12 av 19
Postet av: Rune`s hjemmekino
HEI! Ser at du lurer på hva flat-tv du skal kjøpe.
Alternativene dine ser bra ut, men har sans for Philips LCD med ambilight!
Husk at pris og kvalitet henger sammen, hvis en tv er veldig billig - så ser den også billig ut.
Personlig ville eg nok lagt meg rundt 20 000 + -..
Ser ut som kvaliteten øker for hver mnd, så kanskje det er lurt å vente litt?
Kanskje det kommer gode tilbud på januarsalget...
Lykke til uannsett med ditt flat-tv kjøp.
26.11.2005 12.53.45 #13 av 19
"Rune's hjemmekino" skrev:
Husk at pris og kvalitet henger sammen, hvis en tv er veldig billig - så ser den også billig ut.

En LCD TV som koster 20.000,- i Norge og 14.000 i Sverige er ikke noe dårligere selv om en sparer 6.000,-

Men, det var kanskje ikke dette du mente?

Ellers er Philips TV'ene ikke problemfrie ved PC-bruk. Det er det jeg liker med LG'en.
26.11.2005 15.28.11 #14 av 19
"arntos" skrev:
"milleniam" skrev:Det var overraskende at det er så stor forskjell på en LCD skjerm bare fra Norge til Sverige. Kanskje jeg skal smugle :twisted:

Hva er vitsen med å smugle når det ikke er noe å tjene. Du må betale den svenske momsen uansett og får den ikke refundert før du sender inn kvittering på betalt norsk moms

Poenget? Hvis man smugler så betaler man jo kun svensk mons (kursen er billigere så selv om momsen er 25% i sverige blir dette billigere mot 25% i norsk moms. Den svenske momsen trenger jeg derfor ikke å få tilbake om jeg ikke betaler norsk moms på den + gebyrer, tollutgifter etc som gjør det bare enda dyrere. Norge er synonymt med dyre utgifter!
26.11.2005 15.29.02 #15 av 19
"T2" skrev:
"Rune's hjemmekino" skrev:

En LCD TV som koster 20.000,- i Norge og 14.000 i Sverige er ikke noe dårligere selv om en sparer 6.000,-

Men, det var kanskje ikke dette du mente?

Ellers er Philips TV'ene ikke problemfrie ved PC-bruk. Det er det jeg liker med LG'en.

Var ikke dette jeg mente. Jeg synes bare at det er overraskende at den koster 6000 mer i Norge..
Skriv et svar