Logo

hvordan få til widescreenoppløsning fra PC til Lcd-tv

Skriv et svar
20.05.2007 21.19.41 #1 av 8
Postet av: espvar
TV: Daewoo DLP-37C3B http://www.apis.no/produkter/tv/detalj/ ... cd_tv.html
PC:
Prosessor: AMD 64 3500+
RAM: 1024 MB 3200
Skjermkort: MSI NX7600GS-T2D256EH
TV-kort: hauppauge Wintv PVR PCI II
Lyd: Creative SB x-fi extreme music
OS: MS Vista 64
Kobling mellom PC og TV med hdmi-dvi kabel

Med spesifikasjonene i boks kommer vi til spørsmålet. Jeg får ikke til å kjøre annet en 1024x768 oppløsning. Dette er vel så vidt jeg vet 4:3 oppløsning. Alle andre oppløsninger vil ikke fungere. Det vil si bildet på skjermen blir dratt ut av displayet startlinjen og den øverste "centimeteren" faller ut av bildet på widescreen oppløsning?
Hva er opptimal oppløsning for disse spesifikasjonene og hvordan kan jeg få endrett dette slik at bildet blir riktig?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
22.05.2007 06.17.12 #2 av 8
Postet av: kWern
De fleste skjermkort har funksjon for å gi HD-TV tilpasset signal (1280X720p, 1920x1080i/p). Det støtter sikkert TVen din på HDMI inngangen.
Du må bare lete litt i skjerminnstillingene (høyreklikk skrivebordet, egenskaper, innstillinger, avansert og velg Nvidia settings).
Hos meg går jeg i Nvidia menyen og velger Screen Reolutions og huker av på Show standard HDTV formats, og velger oppløsningen etterpå.

Lykke til!
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
22.05.2007 12.55.49 #3 av 8
Postet av: Rikky
Optimal oppløsning er 1366*768. Har du prøvd VGA?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
22.05.2007 14.48.01 #4 av 8
Postet av: espvar
"kWern" skrev:De fleste skjermkort har funksjon for å gi HD-TV tilpasset signal (1280X720p, 1920x1080i/p). Det støtter sikkert TVen din på HDMI inngangen.
Du må bare lete litt i skjerminnstillingene (høyreklikk skrivebordet, egenskaper, innstillinger, avansert og velg Nvidia settings).
Hos meg går jeg i Nvidia menyen og velger Screen Reolutions og huker av på Show standard HDTV formats, og velger oppløsningen etterpå.

Lykke til!


Dette har jeg forsøkt, men bildet blir fortsatt "for stort for skjermen". Velger jeg HDTV format 720p får dette akkurat samme konsekvenser som å øke oppløsningen til 1280x720.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
22.05.2007 14.51.16 #5 av 8
Postet av: espvar
"Rikky" skrev:Optimal oppløsning er 1366*768. Har du prøvd VGA?

Da mener dsu å koble pc til tv med VGA kabel? dette har jeg ikke gjort. Har ikke investert i en slik kabel.
Uansett er det vell egentlig denne 720p jeg er ute etter. Tror du det vil fungere bedre hvis jeg benytter VGA istede for DVI-HDMI?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
22.05.2007 14.55.49 #6 av 8
Postet av: Rikky
"espvar" skrev:
"Rikky" skrev:Uansett er det vell egentlig denne 720p jeg er ute etter.

Hvorfor det? 720p er feil oppløsning.
Tror du det vil fungere bedre hvis jeg benytter VGA istede for DVI-HDMI?

Det vet jeg ikke, det er forskjellig fra TV til TV. VGA-inngangen har imidlertid ofte bedre PC-kompatibilitet.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
23.05.2007 09.46.08 #7 av 8
Postet av: xuax
"espvar" skrev:
"Rikky" skrev:Optimal oppløsning er 1366*768. Har du prøvd VGA?

Da mener dsu å koble pc til tv med VGA kabel? dette har jeg ikke gjort. Har ikke investert i en slik kabel.
Uansett er det vell egentlig denne 720p jeg er ute etter. Tror du det vil fungere bedre hvis jeg benytter VGA istede for DVI-HDMI?


Hvis du blar litt i bruksanvisningen så står det hvilke pc format den støtter. mener 1280x720 er høyeste via vga. Støtte via HDMI-DVI pleier å være variabelt fra modell til modell..
Har man nok penger kan man kjøpe seg hva som helst!!!

"Du jeg bare lurte, men hva er forskjellen på en plasma tv og en sånn derre LSD-tv??"
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
23.05.2007 11.34.38 #8 av 8
Postet av: kWern
Ifølge denne bruksanvisningen på svensk, så er best resultat over VGA 1024X768. Da mister du oppløsning i bredden (1366X768 på panelet), og du får ikke widescreen - men bruker du f.eks. filmavspillerprogrammet VLC fra Videolan (gratis) så kan du stille aspect ratio til 16:9. Men all tekst blir strukket i bredden, så til surfing og spill får du trøbbel.

Det høres ut som du får kraftig overscan via HDMI-DVI. For å få bukt med dette må du trikse med skjerminnstillingene, og trolig ta i bruk et tilleggsprogram (som jeg ikke husker navnet på i farten).
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar