Logo

Hvordan kontrollere fasefeil på (bil)stereo?

Skriv et svar
06.09.2008 16.11.50 #1 av 4
Postet av: skolelyset
Jeg har en mistanke om at en eller flere av høyttalerne i bilen min har fasefeil.
Bassen er nærmest fraværende, og stereobildet er helt feil (hører kun den nærmeste høyttaleren.)
Når jeg åpner ei dør eller to, blir lyden mye bedre!

Hvordan kan jeg kontrollere om alt er koblet riktig uten å skru hele bilen fra hverandre?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
06.09.2008 16.18.24 #2 av 4
Postet av: Rune
Enkleste er å ta et vanlig batteri. Ta da ledningene ved spilleren og koble rød på + og sort på minus på batteriet. Du skal da kunne se at elementene går samme vei.

Men du kan risikere at man er uheldig med bilen og plassering at det er ikke det som er problemet. I min egen bil hvor jeg har 2 x 12" bass er de desverre blitt montert slik at de motvirker hverandre delvis uten at de står i motfase (1 i hattehylle og 1 i kasse)
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
07.09.2008 19.50.33 #3 av 4
Postet av: skolelyset
har tenkt på batteri-trikset, men er redd for å ødelegge høyttalerene ved å kjøre likespenning på dem.
Det er også orginal hovedenhet, og oppgraderte høyttalere, så det er ikke bare-bare å sette spenning på ledningene..

Jeg lurte på muligheten for å sette på ei test-plate, vil jeg kunne oppdage noe feil på denne måten?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
07.09.2008 20.07.32 #4 av 4
Postet av: Rune
Det finnes forsåvidt testplater som inneholder motfase signal. Ved å bruke en slik kunne man sikkert konkludert noe, men jeg tror det funker dårlig med bass.
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar