Logo

Hvordan sette sammen..?

Skriv et svar
30.11.2005 01.54.01 #1 av 6
Postet av: RedMoon
Er nybegynner og litt i tvil om oppkoblingen av disse hjemmekinokomponentene :
Kabeltuner
DVD-opptaker med 1xHDMI ut
Surround receiver med 1xHDMI inn og 1xHDMI ut (og 5.1 høyttalere)
Plasma-TV med 1xHDMI

Er det riktig rekkefølge ? Jeg tenker meg Tuner ->DVD og HDMI ut ->HDMI inn på receiver, HDMI ut til TV.
Skal jeg da koble fra TV tilbake til DVD via SCART/RGB (for å kunne ta opp fra TV) ?
Hva med TV-lyden (særlig sendinger med surround-lyd), den må vel tilbake til IN på receiver, vil dette gå gjennom tilbakekoblinen til DVD'n også ?

Veldig takknemlig hvis noen gidder å forklare en newbie hva som gir best resultat !
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
30.11.2005 07.32.00 #2 av 6
Postet av: arntos
Det er riktig som du sier:

Tuner -> DVD med scart.
DVD -> Receiver med HDMI Forutsettningen for å få TV bilde er at DVD kan konvertere fra RGB til HDMI.
Receiver -> TV med HDMI.

Lyd tas digitalt (optisk eller coax) fra DVD og tuner til receiver. Har du ikke digitalt på tuner bruker du analoge RCA kabler.

Spør om noe var uklart.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
30.11.2005 14.02.09 #3 av 6
Postet av: RedMoon
Takker for hjelpen ! Jeg leser og studerer så hodet verker, for dette er jo mye mer komplisert enn min 'gamle' viten om stereo og VHS ..!
Ikke så lett å holde ting fra hverandre, inn- og utganger av alle slag...hva som overfører bare lyd, bare bilde og begge deler. For ikke å snakke om de tilhørende kabel-typene. Har lest alle guidene her, men syns det er vrient å 'kombinere' all info. Skulle ønske det fantes noen sider med koblings-skjemaer for alle mulige (og umulige) oppsett av hjemmekino-komponenter...*sukk*

Største problem akkurat nå er vel at jeg sitter med en analog UPC-kabel og ditto simpel tuner. Vurderer parabol og CanalDigital...det blir vel bedre !?!
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
30.11.2005 22.19.47 #4 av 6
Postet av: Ken
Digital parabol er ufattelig mye bedre enn analog. Sørg for å få tak i en som er rask til å bytte kanaler. Jeg har vært borti et par som brukte relativt lang tid på å bytte kanaler og det ble litt slitsomt.
mvh
Ken

| Sony KLV-V40A10E | Xbox 360 Premium | IBM ThinkCentre 3Ghz | ATI Radeon X800 512MB DVI-D HDMI | PS 2 | Logitech Z-5500 | Kommer: Denon 3806, SVS PB10, SVS SBS-01 Surround |
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
01.12.2005 08.41.30 #5 av 6
Postet av: RedMoon
Ja, det der har jeg fått med meg...har du noen gode forslag til en som er kjapp ? Snart kommer det jo også dekodere med HDMI-utgang ...

Enn så lenge tenkte jeg kanskje at jeg kunne sette min gamle Hitachi VHS-maskin etter kabel-tuneren slik at jeg kan ta ut noe annet enn RF-signal til DVD-spilleren, for den har ikke antenne-inngang. Er dette en brukbar ide ?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
04.12.2005 17.05.36 #6 av 6
Postet av: jowestru
Hvilke anbefalinger har dere når det kun er TV som har HDMI utgang?

Skal koble følgende, men er usikker i virvar om kabler(scart, optisk, coax etc.) og i hvilken rekkefølge.

Pioneer 436 XDE TV
Pioneer DVR630 (Harddiskopptaker)
Pioneer SurroundReciever (2 år gammel), har optisk
Digiality VC-CI 304 (Parabol)

Som over er jeg enig..., har vært gull om noen kunne laget et koblingsskjema og lagt inn under guider ... :)

En ting til...hvordan vet man om parabolmottakeren er digital?

På sidene til Digiality står det på 304: Digital Conax + Viaccess + Common Interface satellite receiver + PVR (as option)

Betyr dette at den er digital...??
http://www.kjaerulff1.com/pages/product_details.asp?mid=13&pid=2458&lid=3&pcid=138

Hilsen en mega-nybegynner!!
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar