Logo

Hvordan sette sammen dette?

Skriv et svar
10.02.2010 08.05.24 #1 av 6
Postet av: fondy
Hei

Er det noen som kan gi meg innspill på hvordan jeg bør koble sammen dette utstyret mht kabel?

På hjemmekino anlegget har jeg skiftet ut TV, dvd og kanalleverandør til ny TV, blu-ray og Get HD PVR dekoder, se under. Jeg har imidlertid beholdt sony str-830 receveren, da jeg har vært godt fornøyd med den.

Spørsmålet mitt er hvordan jeg bør koble dette sammen, jeg har ikke erfaring med hdmi og digital kobling da jeg benyttet analoge koblinger på det gamle anlegget. Det eneste var at jeg koblet sammen den gamle dvd-spilleren mot sony receiveren med en optisk kabel til optical inn. Her er link til kabel jeg brukte da:
http://www.belkin.com/IWCatProductPage.process?Product_Id=174417

Ellers ser jeg at det blir en utfordring å koble sammen blu-ray, dekoder og TV mot Sony receiveren, da denne ikke har hdmi eller spdif, men coax og optisk.

Takker hvis det er noen som kan hjelpe.

Get HD IP PVR Dekoder:
1 x hdmi
1 x s/pdif

Sony 52W5500:
1 x digital lydutgang (optisk) ( TOSLINK )
4 x HDMI ( 19-pin HDMI type A )
1 x VGA-inndata ( 15 pin HD D-Sub (HD-15) )
1 x lydinngang ( minijack stereo 3.5 mm )
2 x komponentvideoinngang ( RCA phono x 3 )
1 x komponentvideoinngang ( RCA phono )
1 x hodetelefoner ( minijack stereo 3.5 mm )
1 x lydutgang ( RCA phono x 2 )
2 x SCART ( 21 pin SCART )
2 x lydinngang ( RCA phono x 2 )
1 x S-Video-inngang ( 4 pin mini-DIN )
1 x nettverk ( RJ-45 )
USB

Panasonic DMP-BD80 BluRay:
1 x 7,1-kanals lydutgang ( RCA phono x 8 )
1 x HDMI-utgang ( 19-pin HDMI type A )
1 x Ethernet ( RJ-45 )
1 x SPDIF-utgang ( RCA phono )
1 x komponentvideoutgang ( RCA phono x 3 )
1 x kompositt videoutgang ( RCA phono )
1 x SPDIF-utgang ( TOSLINK )

Sony STR-DB830 receiver:
1 x coax inn
3 x optical inn
3 x optical ut
8 x analoge in/ut
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
10.02.2010 11.39.57 #2 av 6
Postet av: fondy
Hei, fant ut av dette, tror jeg :) Leste en del innlegg her på forumet og fant en del lignende tilfeller

Hdmi fra dekoder til TV, hdmi fra bluray til TV, optisk kabel fra tv til receiver.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
10.02.2010 14.08.32 #3 av 6
Postet av: shg
Hei fondy

Helt riktig at du kan koble alle HDMI inn i TV og bruke returlyden over optisk kabel til forsterker.
Merk likevel at Sony sin (Digitale) Coaxial inngang på forsterkeren faktisk er en SPDIF (RCA = Phono)
Har selv en eldre STR-DB635 og benyttet coaxial fra en Altibox dekoder med SPDIF utgang.

Link til SPDIF på Wikipedia
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
10.02.2010 21.35.49 #4 av 6
Postet av: fondy
Hei shg

takker for svar. Jo kan kanskje bruk spdif her, kobler den vel ut fra lydutgang ( RCA phono x 2 ) på TVen.

Men ser også at TVen har en digital lydutgang (optisk) ( TOSLINK ), tror jeg kan koble den inn på optisk inn på receiveren.

Hvis jeg har begge muligheter hva bør jeg bruke, hva er gir best lyd ?

PS. Kan denne spdif brukes: http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=104374787

(Har lest på forumet at når det gjelder digitale kabler så er det ikke nødvendig å kjøpe inn de dyreste, men vedr analogt er det en annen sak :) )
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11.02.2010 13.22.45 #5 av 6
Postet av: shg
Hei igjen

Hei shg
takker for svar. Jo kan kanskje bruk spdif her, kobler den vel ut fra lydutgang ( RCA phono x 2 ) på TVen.


Her har jeg nok forvirret mer enn jeg mente. Mente at RCA type plugg er det som vi forbinder med Phono. IKKE at du kan bruke phono utgangene fra TV. Du hadde derimot SPDIF RCA utgang fra Blu-ray spilleren og den kunne vært koblet til COAXIAL inngangen på forsterkeren (begge RCA).

Mener likevel at beste koblingen er Alle hdmi til TV og optisk kabel (TOSLINK) fra TV til forsterker er beste løsning.

shg
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11.02.2010 19.22.13 #6 av 6
Postet av: fondy
Takker så mye, da satser jeg på denne løsningen :)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar