Logo

Hvordan styre headsett volum på en tv separat fra tvhøyt.?

Skriv et svar
14.04.2006 22.05.07 #1 av 8
Postet av: albester
Ble vel en litt snål topic dette, men er ikke så lett å fange innholdet av en post i en linje

Vel. over til saken.

Dette gjelder foreldrene mine. problemet er følgende.
Fatter hører veldig dårlig, men mutter hører bra.
Dette fører til mye klabb og babb, da fatter må ha volumet på tven nesten på maks, og muttern nesten på bunn..
(Har en panasonic 29 toms crt tv, og ikke noe stereoanlegg eller hjemmekino i stuen.)

Det fatter ønsker seg er feks å bruke et headsett, slik at mutter kan ha det volumet hun vil ha på tven, mens han kan styre volumet på headsettet selv, separat fra tv høytalerene.

Problemet er at putter man et headsett i jackpluggen på forsiden av tven, så blir lyden i høytalerene på tven automatisk satt til mute, og det går ikke ann å endre på dette.
På min egen gamle tv, styrer man volumet på høytalere og headsett hver for seg, men dette kan man ikke på foreldrene mine sin tv altså.

Så alternativet for meg er da å kjøpe en forsterker, eller surround annlegg å koble på audio ut på baksiden av tven, så fatter kan bruke det, mens muttern hører på selve tven..Men dette har hverken jeg eller foreldrene mine råd til her og nå.

MEN, spørsmålet er da.. finnest det noen annen mulighet? Finnest det feks trådløse headsett med forsterker i senderen? som man kan koble rett på audio ut? eller noe lignende ?

Hadde vært kjekt om noen hadde noe peil på dette.
(og ja, fatter har høreapparat, men kan ikke bruke det kontinuerlig, og det er bare på ene øret)

mvh
al bester
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
14.04.2006 22.19.10 #2 av 8
Postet av: Rune
Hvis du henter ut lyden fra scartkontakten og bruker en trådløst headsett med volumkontroll vil han kunne justere lyden helt uavhengig av lyden på selve TV'n.
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
14.04.2006 22.20.39 #3 av 8
Postet av: albester
hmm..

har du noen eksempel på slike headsett?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
14.04.2006 22.26.35 #4 av 8
Postet av: Rune
Mitt Philips HC8415 har iallfall volumkontroll.
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
14.04.2006 22.36.30 #5 av 8
Postet av: albester
må ikke man ha en forsterker for å få nok lyd ut fra scart eller phono uttakene bak på tven? prøvde å koble til 2.1 pc høytalere, men det var så vidt det var lyd. selv om man skrudde volum på maks
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
14.04.2006 22.49.14 #6 av 8
Postet av: Rune
Det er innebygd forsterkere i hodetelefonene. Men jeg anbefaler deg å prøver først. Det er jo bare å stikke innom en Elkjøp med 30 dagers returrett så får du testet det en hel måned.
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
15.04.2006 11.27.11 #7 av 8
Postet av: nullpeiling
OBS OBS! ikke kjøp noe som helst før din far har kontaktet høselsentralen eller hva de nå måtte kalle det der dere bor (Der han fikk høreapparatet)
det finnes nemlig gode hjelpemidler å få tak i

Min far bruker også høreapparat og fikk støtte til trådløst headset (100% tror jeg)
Denne er en bøyle som går under haken og hektes i øret, er lett og komfortabel å bruke, ladestasjon kobles til scart som nevnt over.
2 batteri, et står i ladest. og et i bøylen og kan derfor brukes konstant. bøylen har selvsagt volumkont. og lader seg når den settes i l.stasjonen.
settet tåler høyt volum og lydkaliteten er over raskende bra (har selv prøvd).kan justeres seperat fra tvlyden.
husker ikke hva denne heter og fatter`n er dessverre bortreist, men ta en utskrift av dette innlegg så forstår de sikkert hva vi mener
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
16.04.2006 01.43.57 #8 av 8
Postet av: albester
ojeah..

takker, får snakke med hjelpemiddelsentralen over påske. Kjenner en som jobber der, og fatter har selv drevet hjelpemiddelsentralen her vi bor, men da var det stort sett rullestoler, senger osv, og han har aldri hatt noe med "hifi" å gjøre. og grunnen til det er vel at det er en bygd på 3000 mennesker, så er vel ikke så mange som akkurat det problemet, med lyd altså :)

men hjelpemiddelmannen vet sikkert råd. har ikke tenkt på at de støttet noe slikt i grunn, men skader ikke spørre iallefall
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar