Logo

Hvorfor er Viasat så billig?

Skriv et svar
20.04.2008 20.00.12 #1 av 7
Postet av: orso
Har en del familie medlemmer som snart må ta et valg angående digital TV. Har utgangspunkt anbefalt Riks TV bl.a. fordi det er god rabatt på abonnement nr. 2. Viasat har lave priser og nå får man også TV2 der, men hvorfor er de så billig? Kjører de med høy komprimering og er bildekvaliteten deretter?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
20.04.2008 20.17.55 #2 av 7
Postet av: Rune
Tror nok at Viasat har langt dårligere markedsandel i forhold til Canal Digital. De har nok bestemt seg for å ta flest mulig av kunden som mister det analoge nettet og kjører derfor sikker svært pressede priser. Tviler vel f.eks på at de har lavere bitrate på kanalene de sender som deles med f.eks Canal Digital (noen som vet bedre motsi meg gjerne :-))

Fra den tiden jeg jobbet med salg av abonnement vil jeg anslå at 9 av 10 valgte Canal Digital grunnet TV2. De som valgte Viasat var de som kunne få inn TV2 på annen måte og ville ha TV3. Nå er ikke det lengere noe issue da begge har TV2/Tv3.
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
20.04.2008 20.36.53 #3 av 7
Har både Viasat og Canal Digital, ikke av de med HDMI. Men fremdeles en av de nyere dekoderne og kan ikke si at jeg har merket noen forskjell kvalitetsmessig, skal sammenligne litt nærmere senere.
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
20.04.2008 20.46.51 #4 av 7
Postet av: orso
Fint om du sjekker det Tommy. Har tidligere hørt at Viasat sender med høyere komprimering enn CD og at bildekvaliteten er dårligere, men ikke sikkert det stemmer.
Dersom bildekvaliteten er like bra (eller like dårlig :lol: ), så er eneste ulempen at man ikke får TV 2 Zebra. Men tror ikke det er noe krise for mine foreldre. 49 kr måneden for de tradisjonelle kanalene pluss en del ekstra er klart billigst i markedet.
http://www.viasat.no/cm/2.10/2.162/1.3455
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
20.04.2008 21.02.22 #5 av 7
Sjekket nå med utgangspunkt fra kanalene TV3 og Viasat 4, brukte en AV-svitsj slik at jeg kunne sammenligne kjapt. Brukte like scart-kabler fra Supra og på en 40" flatskjerm fra JVC, så kunne jeg ikke skildre noen forskjeller bildekvalitsmessig, lyden tok jeg ikke hensyn til. Svitsjet flere ganger frem og tilbake, satt også klisteret forran skjermen og merket heller ikke her noen umiddelbare forskjeller. Skarphet, støy og farger var identisk, de andre som var der sa heller at dem ikke kunne se noen forskjell. Hvordan resutaltet er med de nye boksene sammenlignet mot hverandre vet jeg ikke-

Dekoderne som ble brukt er følgende:
http://viasat.no/cm/2.10/2.165/1.283?boxId=1.3487
https://search.canaldigital.com/templat ... _5901.aspx
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
22.04.2008 19.21.19 #6 av 7
Postet av: Bobben
Det er kanskje ikke alle som er klar over det men Canal Digital har faktisk den billigste basispakken, Norgespakka.
Den inneholder alle de Norske kanalene inkludert TV3,Viasat4,TV2 Zebra osv og koster 50kr. pr. måned + 798kr. i kortavgift.
(kr. 1798 for første år inkudert mottager). Det er varslet en økning til kr. 89pr. måned fra 1 Juni.

Viasats basispakke med de Norske kanalene koster kr. 99 pr. måned + årsavgift (kr698 eller kr.798).
Ca. 2000kr. for første år inkludert mottager. Selv om Viasat ikke har den billigste basis pakken så har de mellomstore pakker som er ganske billig. Årsaken er sikkert flere men Viasat eier og driver egne TV kanaler (det gjør ikke Canal Digital). Viasat driver f.eks. egne TV kanaler i stedet for å sende Discovery,Animal Planet,History Channel osv. Eksempler er Viasat Nature & Viasat History, Viasat Explorer osv.

Viasat og Canal Digital tilbyr også samtlige NRK's distrikts kanaler slik at man selv kan velge
hvilken distriktssending man vil se. Det er etter min mening også bedre kvalitet på satellittsendigene
siden bakkenettet er veldig hardt komprimmert, flertallet av kanalene i bakkenettet sender heller
ikke full SD ( de fleste er 544x576).

RiksTVs grunnpakke med de Norske kanalene koster kr. 189 pr måned + årsavgift på 720kr.
Ca. 3000kr. for første år inkl. billigste mottager (fås vel ned til 1 øre på Expert eller Elkjøp).

Fra 189kr. pr. måned er ikke steget så veldig langt opp til Canal Digitals family pakke (229kr. pr. måned). Familiepakken koster fra 1.Juni 244kr. pr. måned og vil da inneholde 6 Full HD kanaler + 43 SD kanaler. Abboneres det i tillegg på Canal+ så er det to Full HD kanaler til. Viasat har 3 HD kanaler men det er litt mer vanskelig å finne ut eksakt pris inkl. HD kanaler.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
22.04.2008 21.46.41 #7 av 7
Postet av: orso
"Bobben" skrev:Det er kanskje ikke alle som er klar over det men Canal Digital har faktisk den billigste basispakken, Norgespakka.
Den inneholder alle de Norske kanalene inkludert TV3,Viasat4,TV2 Zebra osv og koster 50kr. pr. måned + 798kr. i kortavgift.
(kr. 1798 for første år inkudert mottager). Det er varslet en økning til kr. 89pr. måned fra 1 Juni.

Viasats basispakke med de Norske kanalene koster kr. 99 pr. måned + årsavgift (kr698 eller kr.798).
Ca. 2000kr. for første år inkludert mottager. Selv om Viasat ikke har den billigste basis pakken så har de mellomstore pakker som er ganske billig. Årsaken er sikkert flere men Viasat eier og driver egne TV kanaler (det gjør ikke Canal Digital). Viasat driver f.eks. egne TV kanaler i stedet for å sende Discovery,Animal Planet,History Channel osv. Eksempler er Viasat Nature & Viasat History, Viasat Explorer osv.

Viasat og Canal Digital tilbyr også samtlige NRK's distrikts kanaler slik at man selv kan velge
hvilken distriktssending man vil se. Det er etter min mening også bedre kvalitet på satellittsendigene
siden bakkenettet er veldig hardt komprimmert, flertallet av kanalene i bakkenettet sender heller
ikke full SD ( de fleste er 544x576).

RiksTVs grunnpakke med de Norske kanalene koster kr. 189 pr måned + årsavgift på 720kr.
Ca. 3000kr. for første år inkl. billigste mottager (fås vel ned til 1 øre på Expert eller Elkjøp).

Fra 189kr. pr. måned er ikke steget så veldig langt opp til Canal Digitals family pakke (229kr. pr. måned). Familiepakken koster fra 1.Juni 244kr. pr. måned og vil da inneholde 6 Full HD kanaler + 43 SD kanaler. Abboneres det i tillegg på Canal+ så er det to Full HD kanaler til. Viasat har 3 HD kanaler men det er litt mer vanskelig å finne ut eksakt pris inkl. HD kanaler.

Takk for tilbakemelding. Var ikke klar over at Riks TV kjørte hard komprimering. Det er verdt å merke seg. De skal slite med å matche HD tilbudet til parabol aktørene som kan utvide med nyere og større satelitter.

Ble litt lurt av denne kampanjen Viasat har nå. Der får man basis + underholdning til 49 kr pr. måned. Men det gjelder kun første året. Etter 12 måneder vil samme pakke koste 129 kr pr måned.
Ellers har du rett i at Viasat har rimelige "mellom" pakker sammenlignet med de andre. Riks TV sin programpakke til 189 kr pr måned synes jeg er relativt billig sammenlignet med Canal Digital. Det er 55 kr billigere enn Family pakken (fra 1. juni). Riktig nok færre kanaler, men mer enn nok for de det er snakk om.

Ellers så må jeg også finne ut totalkostnaden når man skal ha abonnement to på hytten. Det aller billigste er gratis pakken fra Riks TV begge steder, men den er veldig ribbet. Norgespakken til CD begge steder kan være et bra alternativ.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar