Logo

Høytaler + forsterker = maks. 10 000

Skriv et svar
29.04.2006 10.21.13 #1 av 20
Postet av: eskim0
Har tenkt å anskaffe meg anlegg for første gang. Jeg trenger derfor en del hjelp fra dere som kan dette med lyd. Anlegget skal brukes til både film og musikk. Så jeg trenger derfor høytaler, forsterker og bra kabler? Jeg har DVDspiller fra før.

Så, da er jeg på jakt etter høytalere og forsterker. Jeg er ganske blank på området, så jeg hadde vært evig takknemlig om dere ville satt opp noen forslag til meg som ikke overgår 10000kr. :wink:

Dali Ikon 6 virker som en utrolig bra høyttaler, men da disse koster 9000 kroner vil det ikke være plass i budsjettet mitt til en forsterker.
Kan dere hjelpe meg med å finne en høyttaler som er et bra kjøp?

Selv har jeg forsått det slik at Pioneer VSX-915 er en veldig bra forsterker i forhold til pengene. Mulig det finnes bedre kjøp enn denne?

Og til sist; noen kabler/annet jeg burde handle meg?

Nei, om dere kan sette opp noen oppsett som gir mye kvalitet i forhold til pengene, hjelper dere meg mye.. :wink:

Oppsettet TRENGER ikke koste 10k, jeg kan ta til takke med noe billigere. Som alle andre er jeg interessert i å få så mye som mulig for pengene jeg betaler..
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
29.04.2006 11.13.55 #2 av 20
Postet av: Vector
Hva med Klipsch RF25 og en ROTEL RC-1070 forsterker.

Dette klarer du fint å få ned i en 10.000kr. Dette er uten kabler selvsakt. Men BILTEMA kabler fungerer kjempe bra det også!


RF25 koster litt mye for ditt budsjett om du skal ha forsterker også. Men om du ser på http://www.oslohificenter.no så har dem tilbud på RF25 til 5500kr. Og Rotel forsterkern koster 5500kr, så 1000kr rabatt klarer du ;)
Mvh Vector
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
29.04.2006 12.23.52 #3 av 20
Postet av: Thomas1
Du får sikkert kjøpt Vector sitt anlegg til 10.000. he he
god dag mann økseskaft
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
29.04.2006 12.31.06 #4 av 20
Postet av: eskim0
Hvordan blir lyden på dette anlegget? Best egnet til film eller musikk?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
29.04.2006 14.14.55 #5 av 20
Postet av: Vector
"Thomas1" skrev:Du får sikkert kjøpt Vector sitt anlegg til 10.000. he he


:shock: :shock:

Hehe :D


Lyden på Klipsch\Rotel vil jeg kalle litt "lekeanlegg", det spiller utrolig høyt, og sinnsykt bra på film, Men det er ikke noe man setter seg ned for å lytte seriøst etter, for meg er ikke dette noen kombo jeg egentlig liker. Men jeg vet at de fleste nybegynnere digger denne lyden!
Mvh Vector
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
30.04.2006 11.55.22 #6 av 20
Postet av: orso
Du nevner Ikon 6. Det er en meget musikalsk høyttaler. Klipsch opplever jeg som veldig annerledes. Har riktig nok bare hørt på en modell, de kostet 18k. Jeg likte de ikke det hele tatt. Typisk party høyttaler med mye bass og høy lyd. Passer best til rock og film. Ikon 6 er en helt annen høyttaler.
Vil anbefale deg og ta en lytterunde for å finne ut hvilke type høyttaler du liker. Det må tilpasset musikksmak og størrelse på rom.
Tannoy Fusion 4 er en god allrounder som jeg selv liker godt, koster ca. 4500 kr.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
30.04.2006 19.35.31 #7 av 20
Postet av: eskim0
Du nevner Ikon 6. Det er en meget musikalsk høyttaler. Klipsch opplever jeg som veldig annerledes. Har riktig nok bare hørt på en modell, de kostet 18k. Jeg likte de ikke det hele tatt. Typisk party høyttaler med mye bass og høy lyd. Passer best til rock og film. Ikon 6 er en helt annen høyttaler.
Vil anbefale deg og ta en lytterunde for å finne ut hvilke type høyttaler du liker. Det må tilpasset musikksmak og størrelse på rom.
Tannoy Fusion 4 er en god allrounder som jeg selv liker godt, koster ca. 4500 kr.

Jeg setter stor pris på et anlegg som egner seg bra til film, men likevel kan gi meg en bra musikkopplevelse. Jeg er ikke ute etter et anlegg som dunker og banker, jeg kan heller foretrekke et anlegg som ikke spiller utrolig høyt, og heller spiller rent og detaljert.
Rommet er forholdsvis lite, på sine 16kvadratmeter. Musikksmaken min er altetende, med unntak av danseband og techno. Mest gitarbasert musikk som vil bli spilt.
Finnes det anlegg under 10k som kan imøtekomme kravene mine? Hva med http://www.hifi-butikken.no/customer/product.php?productid=284&cat=92, Samsung HT-P1200? Er dette et bra anlegg, eller bør jeg styre unna dette og heller satse på å handle forsterker og høytalere, for senere å bygge ut?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
30.04.2006 20.26.47 #8 av 20
Postet av: orso
Kjenner ikke til Samsung pakken, men du betaler nok mye for design. Med sånne tynne design høyttalere går du på kompromi med lyden. Unntaket er B&W sine nye XT4 og forsåvidt Tannoy Arena, men de er i annen prisklasse. Anbefaler deg helt klart til å begynne med fronter og receiver og bygge ut senere.
Kan du ta deg råd til Ikon 6 er det godt alternativ, tror ikke de krever stort rom heller.
Når du har bestemt deg for høyttalere tilpasser du de med receiver. Generelt gir Pioneer og Yamaha mest for pengene.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
30.04.2006 20.34.45 #9 av 20
Postet av: eskim0
Kjenner ikke til Samsung pakken, men du betaler nok mye for design. Med sånne tynne design høyttalere går du på kompromi med lyden. Unntaket er B&W sine nye XT4 og forsåvidt Tannoy Arena, men de er i annen prisklasse. Anbefaler deg helt klart til å begynne med fronter og receiver og bygge ut senere.
Kan du ta deg råd til Ikon 6 er det godt alternativ, tror ikke de krever stort rom heller.
Når du har bestemt deg for høyttalere tilpasser du de med receiver. Generelt gir Pioneer og Yamaha mest for pengene.

Okei, tenker jeg dropper Samsungpakken da.
Om jeg går for Ikon 6, burde jeg gå for surround eller stereoforsterker? Og hvilken prisklasse? Har helst ikke lyst å blakke meg helt.. :wink:
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
30.04.2006 22.30.08 #10 av 20
Postet av: Even Sundgot
Eg vill vel tru att surrond er dyrest men også best i film.. :D
Mvh
Even Sundgot

Denon avr 2106 Denon Dvd 1940 Vincent sp-331 Vincent sp-996
yamaha ns-777 Yamaha ns-c444 Yamaha Ns-333 DIY Svs sb12
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
30.04.2006 23.12.44 #11 av 20
Postet av: eskim0
OPPDATERING: Har vært hos en venn som hadde nevnte Tannoy Fusion 4, og disse likte jeg. Prisen var heller ikke så ille.

Hvor får jeg handlet disse på nett? Gjennom Stereofil? Nordtele?
Jeg spurte selvsagt hvor disse var å få tak i, men han hadde handlet dem brukt.

Og hvilken forsterker bør jeg gå for.. ? Høres en Yamaha RX-V657 bra ut?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
01.05.2006 12.08.40 #12 av 20
Postet av: orso
"eskim0" skrev:OPPDATERING: Har vært hos en venn som hadde nevnte Tannoy Fusion 4, og disse likte jeg. Prisen var heller ikke så ille.

Hvor får jeg handlet disse på nett? Gjennom Stereofil? Nordtele?
Jeg spurte selvsagt hvor disse var å få tak i, men han hadde handlet dem brukt.

Og hvilken forsterker bør jeg gå for.. ? Høres en Yamaha RX-V657 bra ut?

Tannoy Fusion 4 er en glimrende høyttaler til sin pris. Elprice, Stereofil og BMH selger den. Yamha og Tannoy er en god kombinasjon. Om du skal ha surround ellet stereoforsterker er et godt spørsmål. En stereoforsterker vil være klart best til musikk. Film i to-kanal fungerer også fint, men det er klart det er noe annet med et 5.1 surround system. Yamaha RX-V657 ble testet mot Pioneer 915 og den var hakket bedre.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
01.05.2006 13.11.29 #13 av 20
Postet av: eskim0
Noe av poenget med det jeg handler nå, er at jeg senere kan bygge på anlegget, slik at det til slutt blir et knallbra hjemmekinoanlegg. Vil det da være så lurt å gå til anskaffelse av stereoforsterker.. ? Eller spiller det ikke såå stor rolle? I så fall, hvilken stereoforsterker er å anbefale, mener du?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
01.05.2006 15.33.40 #14 av 20
Postet av: Even Sundgot
Vist du skal bygge ut med framtida villa eg ha kjøpt ein heimekino recever og seinare kjøpt effektforsterkere..då sparar du masse penger.. :D
Mvh
Even Sundgot

Denon avr 2106 Denon Dvd 1940 Vincent sp-331 Vincent sp-996
yamaha ns-777 Yamaha ns-c444 Yamaha Ns-333 DIY Svs sb12
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
01.05.2006 18.09.50 #15 av 20
Postet av: eskim0
Yamaha RX-V750 du tenker på da?

Hvordan går denne forsterkeren med Focal-Jmlab Chorus 716s, eller Visonik Revo 4 ?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar