Logo

høyttaleroppgradering

Skriv et svar
07.06.2006 20.42.42 #1 av 13
Postet av: Dagivan
Jeg har planer om å bruke litt penger på nye høyttalere og trenger noen gode råd. For tida har jeg et par B&W Matrix 805 stativhøyttalere. Disse spiller forsåvidt fint, med et forholdsvis stort og godt definert lydbilde. Det de mangler er skikkelig trøkk i bassen. Jeg er ikke ute etter å rive huset, men jeg liker at en kan høre alle instrumentene som om de var i rommet med en, inkludert bassen. For meg finns det bare to typer musikk, god og dårlig, så jeg må ha noe som er skikkelig "all round". Jeg har begrenset erfaring innenfor hi-fifeltet, men har vel forstått såpass at jeg bør gå for en gulvstående høyttaler. Tror ikke jeg kan bruke mer enn 20 000, men jeg kan vurdere å kjøpe brukt. Forsterkeren min er en Electrocompaniet ECI-2, og lytterommet mitt er ca 20 kvadratmeter stort. Hadde vært veldig hyggelig med noen tips! :)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
07.06.2006 20.45.50 #2 av 13
Postet av: Even Sundgot
Kvifor beholder du ikkje dei du har og kjøper ein svs subwofer få får du ein fargerik lydkvalitet både i høge og lave frekvenser.. :D pluss du sparar pengar..
Mvh
Even Sundgot

Denon avr 2106 Denon Dvd 1940 Vincent sp-331 Vincent sp-996
yamaha ns-777 Yamaha ns-c444 Yamaha Ns-333 DIY Svs sb12
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
09.06.2006 18.46.43 #3 av 13
Postet av: Dagivan
Jeg har vurdert sub, ja.. Har du gode erfaringer med sub i stereosetting? Finnes det sub'er beregnet på musikk/stereo heller enn surround?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
09.06.2006 19.45.09 #4 av 13
Postet av: Even Sundgot
"Dagivan" skrev:Jeg har vurdert sub, ja.. Har du gode erfaringer med sub i stereosetting? Finnes det sub'er beregnet på musikk/stereo heller enn surround?


Eg trur Svs er set beste velget uansett innen 15000kr klassa. :D
Mvh
Even Sundgot

Denon avr 2106 Denon Dvd 1940 Vincent sp-331 Vincent sp-996
yamaha ns-777 Yamaha ns-c444 Yamaha Ns-333 DIY Svs sb12
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
09.06.2006 20.02.50 #5 av 13
Postet av: orso
"Dagivan" skrev:Jeg har vurdert sub, ja.. Har du gode erfaringer med sub i stereosetting? Finnes det sub'er beregnet på musikk/stereo heller enn surround?

REL regnes av Hi-Fi folk som de beste musikk subbene. Velodyne DD serien er også meget bra. Ingen subber går dypere enn SVS, men de kan være vanskelig å integrere med høyttalerne.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
09.06.2006 20.31.43 #6 av 13
Postet av: OKKing
"bomholt" skrev:
"Dagivan" skrev:Jeg har vurdert sub, ja.. Har du gode erfaringer med sub i stereosetting? Finnes det sub'er beregnet på musikk/stereo heller enn surround?

REL regnes av Hi-Fi folk som de beste musikk subbene. Velodyne DD serien er også meget bra. Ingen subber går dypere enn SVS, men de kan være vanskelig å integrere med høyttalerne.

Vet ikke det - min sub går ned til 11 Hz, det er det vel ikke så mange som matcher.
Yamaha RX-V4600, Pioneer DV-989AVi-s, Pioneer DVR-530, Focal Electra 1000, 1007 og 1027 Be, Definity SuperCube Reference, HC-3000 PJ
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
09.06.2006 21.41.21 #7 av 13
Postet av: orso
"OKKing" skrev:
"bomholt" skrev:
"Dagivan" skrev:Jeg har vurdert sub, ja.. Har du gode erfaringer med sub i stereosetting? Finnes det sub'er beregnet på musikk/stereo heller enn surround?

REL regnes av Hi-Fi folk som de beste musikk subbene. Velodyne DD serien er også meget bra. Ingen subber går dypere enn SVS, men de kan være vanskelig å integrere med høyttalerne.

Vet ikke det - min sub går ned til 11 Hz, det er det vel ikke så mange som matcher.

SVSene er kjent for spille veldig dybt og med masse luftrykk i forhold til prisen. Finnes sikkert andre som går enda dybere, men det er vel i en annen prisklasse?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
09.06.2006 22.01.05 #8 av 13
Postet av: OKKing
Ingen subber går dypere enn SVS!!
Dette er vel et utsagn uten tvil om budskap.
SVS'en (12/plus) går til 20 Hz - og ned mot 16 Hz ved tuning. En Definity koster ikke mer enn en SVS med tilsvarende spesifikasjoner, tvert i mot vil jeg si. DT'en har en D-klasse som yter 1.800 W og har én "long-throw" 14" og to 14" slaver. Prisen over there er K$ 1,6 - noe som matcher SVS ganske godt synes jeg. Eller tar jeg feil?
Yamaha RX-V4600, Pioneer DV-989AVi-s, Pioneer DVR-530, Focal Electra 1000, 1007 og 1027 Be, Definity SuperCube Reference, HC-3000 PJ
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
10.06.2006 02.58.30 #9 av 13
Postet av: OKKing
Ingen svar på denne - ikke overraskende det!
Yamaha RX-V4600, Pioneer DV-989AVi-s, Pioneer DVR-530, Focal Electra 1000, 1007 og 1027 Be, Definity SuperCube Reference, HC-3000 PJ
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
10.06.2006 07.29.50 #10 av 13
Postet av: orso
"OKKing" skrev:Ingen svar på denne - ikke overraskende det!

Synes ikke det er noe poeng å fortsette å diskutere det her. Det hjelper ikke trådstarter. Ok, jeg har kommet med en påstand som var for drøy. Penget mitt var at SVS går veldig dybt, dybere enn noen andre subber jeg kjente til.
Til Dagivan vil jeg anbefale å at du låner med deg hjem en sub. Er du fornøyd med B&W Matrix 805 bortsett fra på bass siden, tror jeg det er bedre å komplimentære med sub fremfor å kjøpe nye høyttalere. Det vil dessuten gi deg en bedre bassopplevelse enn nye høyttalere til 20k. Vel og merke hvis du klarer å integrere subben godt med høyttalerne. Og det er her REL er så glimrende. Musikalsk sub som integreres lett. Velodyne DD-serien har et glimrende kalibreringsverktøy, men de koster over 20k.
http://www.hificenter.no/shop.cfm?path=7,21,75
REL selges b.l.a. hos mono:
http://www.mono.no/display.x?cid=111&sid=444&id=1693
http://www.mono.no/subcat.x?now=0&sum=2 ... 515&max=16
Det ligger en test av REL Storm 5 i Lyd&Bilde i kjøpeguiden. Fikk ikke direkte link til å fungere, men velg høyttalere og REL:
http://www.lydogbilde.no/index.php?cat=43659&kategori=Høyttalere&testid=1814
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
10.06.2006 11.08.34 #11 av 13
Postet av: boly
"OKKing" skrev:Ingen subber går dypere enn SVS!!
Dette er vel et utsagn uten tvil om budskap.
SVS'en (12/plus) går til 20 Hz - og ned mot 16 Hz ved tuning. En Definity koster ikke mer enn en SVS med tilsvarende spesifikasjoner, tvert i mot vil jeg si. DT'en har en D-klasse som yter 1.800 W og har én "long-throw" 14" og to 14" slaver. Prisen over there er K$ 1,6 - noe som matcher SVS ganske godt synes jeg. Eller tar jeg feil?


Noen link til herligheten?
KINO: Klipsch, Onkyo, Epson, Denon, Sony, Panasonic, Grandview
SOVEROMSKINO: Philips, Epson, Denon, Kingpin
STEREO: Harman Kardon , CAV
TV: Cambridge, CAV, Samsung
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
10.06.2006 12.07.49 #12 av 13
Postet av: orso
Ser nå at du vurderer brukt også. Kjøper du brukte høyttalere til 20k vil du kunne få høyttalere som går dybt og med mye bass trøck. Men da får du en annen utfordring; du må oppgradere elektronikken også. Forsterkeren din, Electrocompaniet ECI-2, har så vidt jeg kan se 2*50w i 8ohm. Det er ikke tilstrekkelig til å drive store gulvhøyttalere.
Så jeg tror subwoofer er tingen.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
14.06.2006 06.59.36 #13 av 13
Postet av: roffe
Subwoofer er slett ikke dumt, men hvis man kjører ren stereo, så må man passe på at subwooferen har stereoinnganger, fortrinnsvis høynivå inn- og utganger som filtrerer bassen passivt bort fra satellitt-høyttalerne, slik at de ikke belastes med unødig bass. Hvis du vil ha ekte signalseparasjon kan du også vurdere en subwoofer til hver kanal.

SVS går dypt, men er STORE (med unntak av den kommende SB-12 plus som jeg personlig er veldig spent på). Kan du leve med størrelsen er det imidlertid vanskelig å argumentere mot pris/ytelsesforholdet på disse.

Hvis du har lite budsjett, så ville jeg tittet på XTZ-subwooferne hos fyndborsen.se De er kjent for å gi mye for pengene, og har noen svært rimelige alternativer.

Et annet alternativ er å bygge selv. En aktiv subwoofer er det enkleste selvbyggerprosjektet du kan gi deg i kast med, siden forsterkeren har innebygget delefilter (noe som ellers er det vanskeligste med høyttalerkonstruksjon, ihvertfall på normale nivåer).
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar