Logo

Ideelt volum når man ser på film

Skriv et svar
07.10.2006 17.23.06 #1 av 4
Postet av: Plecto
Hei hei ;) Har et 5.1 sorround anlegg med 2x Dynavoice 125W fronthøytalere og to mye mindre 100W bakre høytalere. Centeren er vel 100w den og trur jeg. Er et 16kvadratmeter rom med betong vegger og gulv. Hvilket volum burde man ha for å få max kino følelse (hvilket volum har de på kinoer?)?. Pleier somregel har på -25 - -30 db (hvorfor er det minus?) pga. litt usikkerhet på hva som er forsvalig for både mor i overetasjen, "skvette"-sekvensene i skrekkfilmer og høytalerne :P Hvor høyt volum kan man egentlig ha med høytalere av den standarden jeg har? Er vel C6 fronthøytalerne heter, kosta 700 kroner eller noe sånt.

Takker for svar :D
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
07.10.2006 19.54.16 #2 av 4
Postet av: pnerbye
Det blir nesten helt umulig å svare på dette spørsmålet.

Hva er følomheten til dine høyttalere? La oss anta at det er 90dB på 1 meter. Da vil du få 90 dB på 1 meters avstand foran høyttalere ved tilføring av 1 watt.
2 watt gir 93 dB
4 watt gir 96 dB
8 watt gir 99 dB
16 watt gir 102 dB
32 watt gir 105 dB
nå begynner moroa... :D
64 watt gir 108 dB
128 watt gir 111 dB
256 watt gir 114 dB
nå begynner det å gjøre vondt... ;)
512 watt gir 117 dB
1024 watt gir 120 dB

Alt det over er nesten bare fjas, for lydnivået endrer seg hele tiden på film, og innspillingsvolumet kan også variere. Diskant krever lite krefter av forsterker, mens dyp bass trekker noe voldsomt. Antall dB i lytteposisjon er også avhengig av avstanden til høyttalerene og evt. hindringer lyden er utsatt for underveis. Jeg vil tippe at dine høyttalere ikke klarer å levere mere enn ca 108 - 110 dB, men det er jo respektabelt det da. Hehe..

Volumknotten din viser minus-dB fordi den demper signalet. 0 dB er lyd rett gjennom forsterkeren uten demping.

Du kan jo sette på en film som bråker litt, og så kan du finne den mest bråkete scenen og justere volumet på denne til det er sånn passe? ;)
:-) Petter

Focal.JMLab Cobalt 816 S / CC800 S / 2 par Cobalt SR800 / 2 x SVS PB10-ISD
Yamaha RX-V2600 / Samsung DVD-HD935 / Hitachi PJ-TX200
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
08.10.2006 14.11.46 #3 av 4
Postet av: Plecto
Takk for svar :D Så hvis jeg drar den helt ned på 0 db så er det max utnyttelse av forsterker? Jeg skjønte nå at dette med volum er vanskelig :P Men hva trur du er å anbefale, i forhold til kino? Hvis jeg skrur volumet opp her i kjelleren vil jeg føle ubehag med en gang, både pga folk rundt meg og høytalerne. På kino er jo ikke dette noe du kan stille på så da vil man jo bare stole på det volumet man får og nyte opplevelsen og ikke føle (som regel) ubehag pga. at det er for høyt (det skal jo være høyt :D).

Men hvilket volum har f.eks. du (hvis du har et hjemmekino) når du skal se på film uten å måtte tenke på noe annet enn deg selv og din filmopplevelse?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
08.10.2006 15.20.35 #4 av 4
Postet av: pnerbye
Jeg har forsterkeren min på -20dB, og da spiller jeg sånn passe høyt, men min forsterker er ikke nødvendigvis av samme størrelse som din, og mine høyttalere har kanskje ikke samme følsomhet som dine.

Hvis du har en lydtrykksmåler så kan du jo stille inn anlegget til å spille opp mot 95-100dB når det trykker på. Det bør være passe.

Det er mye opp og ned hvordan de stiller inn lyden på kino også. Mistenker at dette i mange tilfeller er helt opp til kinomaskinisten, og han er som regel ikke helt edru! ;)
:-) Petter

Focal.JMLab Cobalt 816 S / CC800 S / 2 par Cobalt SR800 / 2 x SVS PB10-ISD
Yamaha RX-V2600 / Samsung DVD-HD935 / Hitachi PJ-TX200
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar