Logo

Ikon Vokal 2 med Concept 8 i front er = sant?

Skriv et svar
25.02.2007 13.23.49 #1 av 1
Postet av: Torja
Har byttet ut min Concept senter høyttaler med Dali Ikon Vokal 2 med den sangomsuste hybrid diskanten. Men hvordan høres dette ut. Ulike serier med høytalere? Ikke så verst skal det vise seg.

Har altså Concept 8 i front og nå med en nyervervet senter høyttaler fra Ikon serien.

De første 30 timene er det ikke mye å si om. Senter’en måtte spilles inn, og hørtes tilbakelent/ullen ut i begynnelsen. Etter 30 timer begynte det å skje noe. Den åpnet seg opp og flere detaljer trådte fram. Men ikke før etter ca 60 timer begynte de virkelige fordelene med en slik høyttaler å tre fram.

Jeg hører selv bestemt flere detaljer i fronten enn før. Men jeg måtte skru opp desibel trykket fra Denon AVR 3805 noen hakk for å komme til dette. Antagelig er IKON en mer tungdrevet høyttaler enn Concept.

Er det store forskjeller å høre på film i forhold til Concept 8? Nei, jeg syns ikke det. Tvert i mot. Alle film entusiaster mener at senter høytaleren er en av de viktigste da svært mye informasjon skal fram her. Her er fordelen med en så pass superoppløst høyttaler. All informasjon, spesielt tale kommer veldig klart fram. Dermed kan man spille med noe lavere lyd generelt og uansett klart oppfatte alt som blir sakt. For å ikke snakke om all lyd effekt som blir presentert foran.

Men står senter kanalen veldig ut i forhold til front rekka? Absolutt ikke. Det var en viss frykt fra min side, men noe ubegrunnet skulle det vise seg. Dali fungerer utmerket sammen med Dali. Concept fungerer fint med IKON. Bare prøv. Hører i skrivende stund på ”Natalie Cole” på SACD, og fronten er ikke noe annet enn oppløst, nydelig med bak høytalerne som utvider lydbildet stort. Senteren stikker seg ikke ut på noen måte. Alt høres i vert fall ut som integrert i en helhet. Så alle som ser etter en bedre senter høyttaler til Concept høytalerne sine, prøv Ikon, du vil ikke angre.

NB; det ser ut til at man må være innlogget for å se bildene i dette vedlegget.

Utstyr:
Dali Concept 8 i front og
concept 6 bak
Pioneer DV668 DVD spiller med optisk digital kabel og Denon 3910 DVD spiller med Denonlink
Denon 3805 Receiver Hjemmekino, nye IKON2 009.jpg Hjemmekino, nye IKON2 009.jpg ( 198,671875 KB) Vist 440 ganger
Denon AVR-4520, Effekt Thule og Sherbourn, Cambridge Azur 751BD, PS3, Dali Mentor 6, Mentor Vokal, IKON W2 surrond, SVS Pb10 + SB12-Plus, Sony HW55 3D Projektor + Samsung 63" Plasma.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar