Logo

Infinity Kappa 80 ? Noen som har vært borti disse?

Skriv et svar
09.03.2005 22.04.36 #1 av 26
Postet av: FallenA
Vurderer å kjøpe med et par med Infinity Kappa 80 !
De skal være 4 år gamle, strøkne, og selges for 4000,-
Er det noen som har erfaringer med denne høytaleren, eller kan fortelle meg litt om den ?
Er den tungdreven ?
Planen er å bruke disse som enten et front oppsett i min hjemmekino, og sette mine Black Diamond bak (Yamaha 650 reciever), eller la de spille musikk på stua med en Marantz forsterker !
Selger sier at høytalerne kostet 15000,-, og at 4000,- er det han må ha for høytalerne.
Er dette et bra kjøp ?
Den som venter .........................osv !
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
09.03.2005 22.22.03 #2 av 26
Postet av: Knut
"FallenA" skrev:Vurderer å kjøpe med et par med Infinity Kappa 80 !
De skal være 4 år gamle, strøkne, og selges for 4000,-
Er det noen som har erfaringer med denne høytaleren, eller kan fortelle meg litt om den ?
Er den tungdreven ?
Planen er å bruke disse som enten et front oppsett i min hjemmekino, og sette mine Black Diamond bak (Yamaha 650 reciever), eller la de spille musikk på stua med en Marantz forsterker !
Selger sier at høytalerne kostet 15000,-, og at 4000,- er det han må ha for høytalerne.
Er dette et bra kjøp ?


Hei, dette var spennende! Jeg hadde i lang tid Infinity Kappa 90, og herregud for noen høyttalere. Kappa 90 er jo ett hakk over Kappa 80, med 2 X 10" og full pakke - skikkelig rå høyttalere. Kappa 80 er også en rå høyttaler, men du skal være klar over at mine Kappa 90 var relativt tungdrevne. Jeg hadde en Harman/Kardon AVR80 som drev disse høyttalerene helt greit, men de kom aldri til sin rett med denne forsterkeren. Kappa-serien krever litt krutt, så du må ha en hissig forsterker. Kappa 80 er nok mer lettdrevne enn Kappa 90, men vær oppmerksom på at de trenger, og fortjener, mye kraft.
Kappa-høyttalerene er også kresne på plassering. Du må jobbe en del med plasseringen av disse høyttalerene for at de skal gi deg det de er gode for - men det er vell litt av moroa!
Hvis du kan få disse høyttalerene til 4000 kr blir du i allefall ikke lurt. Jeg solgte mine Kappa 90 for 7000 kr for ca. ett år siden. De kostet 17000 kr nye. Det kan stemme at Kappa 80 kostet 15000 nye, og 4000 kr er da ingen overpris.
Du bør vurdere om forsterkeren(e) dine har nok baller til disse høyttalerene, men jeg tror det skulle gå greit med den Yamahaen du har. Du kan jo slenge inn en effektforsterker etter hvert hvis du vil.
Når du ser på de, så sjekk på toppen om det er antydning til sprekker. Det noen av Kappa-serien som sprakk på toppen, dette var en produksjonsfeil ...
Lykke til!
Knut
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
09.03.2005 22.29.46 #3 av 26
Postet av: FallenA
:D Høres jo veldig bra ut da !
Høytalerne skal være 100% feilfrie, og uten noen form for slitasje eller riper !
Hadde for noen år siden veldig lyst på Infinity Kappa, man hadde aldri råd til å handle !
Kanskje dette er muligheten til å realisere en liten drøm ?!
Noen høytalere som selges i dag, som kan sammenlignes med disse ?
Den som venter .........................osv !
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
09.03.2005 22.40.48 #4 av 26
Postet av: Knut
"FallenA" skrev::D Høres jo veldig bra ut da !
Høytalerne skal være 100% feilfrie, og uten noen form for slitasje eller riper !
Hadde for noen år siden veldig lyst på Infinity Kappa, man hadde aldri råd til å handle !
Kanskje dette er muligheten til å realisere en liten drøm ?!
Noen høytalere som selges i dag, som kan sammenlignes med disse ?


Jeg vet ikke hva som kan sammenlignes med Kappa 80 i dag, men her har du sjansen til å få deg et par av Infinitys prakteksemplarer. Se på hvordan de er bygd, dette er ikke noen firkantede kasser. Måten de er bygd på, tyngden og prisen sier sitt. Nå lager Infinity ikke så morsomme høyttalere lenger, før var det skikkelig rått (se litt historikk om Infinity). Jeg var skikkelig Infinity-tilhenger, begynte med Reference-serien, og de høyttalerene har broren min enda. Kappa 90ene måtte jeg vinke farvell til da madammen brukte veto-retten sin :cry: De passer ikke akkurat inn i en moderne og "voksen" leilighet ... Er usikker på om jeg noen gang kommer til å få noe like hissig noen gang!
Men vær sikker på at du har nok effekt til disse høyttalerene, eller får du ikke lov til å kjøpe de :D
Knut
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
09.03.2005 22.47.33 #5 av 26
Postet av: FallenA
:D Ja, då spørs det da om Recieveren RX-V 650 er god nok da ?
Den er jo ganske sterk da ?!
Det er disse høytalerne jeg snakker om : Infinity Kappa 80 lite.JPG Infinity Kappa 80 lite.JPG ( 15,24609375 KB) Vist 1786 ganger
Den som venter .........................osv !
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
09.03.2005 23.05.10 #6 av 26
Postet av: FallenA
Hmmm....

Høytalerne som er avbildet ser jo ut som Kappa 90 høytalerne !
Selger kan ikke ta feil vel ?

Ser på disse 90 høytalerne ?!
http://www.audioimports.com/reviews/rev_aug_98_1.html

Knskje jeg gjør et røverkjøp !=? :wink:
Den som venter .........................osv !
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
09.03.2005 23.17.37 #7 av 26
Postet av: Knut
"FallenA" skrev:Hmmm....

Høytalerne som er avbildet ser jo ut som Kappa 90 høytalerne !
Selger kan ikke ta feil vel ?

Ser på disse 90 høytalerne ?!
http://www.audioimports.com/reviews/rev_aug_98_1.html

Knskje jeg gjør et røverkjøp !=? :wink:


Hele den Kappa-serien er jo helt like, bortsett fra størrelsen. Kappa 90 er noe større enn Kappa 80, men det er ikke mulig å se ut fra de bildene du viser til - uten noe å sammenligne med.
Som sagt, de har alle lik desing, bortsett fra høyden/bredde/dybde.
Det står bakpå hvilken modell det er ...

Ser du forskjell fra denne f.eks?
http://www.hifiprix.com/produits_detail/620.html
Knut
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
09.03.2005 23.30.18 #8 av 26
Postet av: Rune
Har en kompis som har fullstendig kappa sett med kappa 80 foran. Spiller veldig bra det.
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
10.03.2005 09.51.18 #9 av 26
Postet av: FallenA
Ser ut som om det kan bli Kappa høytalere på meg da kanskje !?
Jeg lurer bare på hvordan disse høytalerne er i sammanligning med tilsvarende kvalitetshøytalere fra andre produsenter ?
Høytalerne er jo 4 - 5 år gamle, og utviklingen går jo framover.
Er det store forskjeller ?
Er elementene gode ?

Noen som vet ?
Den som venter .........................osv !
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
10.03.2005 11.44.05 #10 av 26
Postet av: Knut
"FallenA" skrev:Ser ut som om det kan bli Kappa høytalere på meg da kanskje !?
Jeg lurer bare på hvordan disse høytalerne er i sammanligning med tilsvarende kvalitetshøytalere fra andre produsenter ?
Høytalerne er jo 4 - 5 år gamle, og utviklingen går jo framover.
Er det store forskjeller ?
Er elementene gode ?

Noen som vet ?


Tror ikke disse høyttalerene er utdatert på noen som helst måte. Det er jo begrenset hvor mye høyttalere i den prisklassen kan utvikle seg. Tror det er et godt kjøp.
Knut
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
10.03.2005 16.17.24 #11 av 26
Postet av: FallenA
Hva slags kraftverk kreves egentlig til Kappa høytalerne da ?
(For full utnyttelse)
Mener dere at Yamaha RX-V 650 som jeg har er for liten,
eller går det an ?
Har egentlig ikke budsjettert med nye høytalere på en stund, men dersom dette e så gode høytalere, og jeg allikevel trenger å bygge ut kinoen min, så kanskje det er verdt å prøve ?
Den som venter .........................osv !
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
10.03.2005 16.32.20 #12 av 26
Postet av: Knut
"FallenA" skrev:Hva slags kraftverk kreves egentlig til Kappa høytalerne da ?
(For full utnyttelse)
Mener dere at Yamaha RX-V 650 som jeg har er for liten,
eller går det an ?
Har egentlig ikke budsjettert med nye høytalere på en stund, men dersom dette e så gode høytalere, og jeg allikevel trenger å bygge ut kinoen min, så kanskje det er verdt å prøve ?



Hei, jeg er litt engasjert her, svarer mye :-)
Som jeg sa tidligere tror jeg at Yamahaen fint klarer å drive Kappa 80ene, men det kan være en ide å anskaffe en effektforsterker/monoblokker e.l etter hvert om du vil ha 100% utnyttelse.
Det trenger ikke å være så dyrt, finn noe brukt - men det er ikke en nødvendighet altså!

Rune, hva har kameraten din til å drive sine Kappa 80 ???
Knut
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
10.03.2005 17.08.03 #13 av 26
Postet av: Rune
Han hadde tidligere AVR80 fra Harman/Kardon, men nå har han Pioneer VSX-5Ais
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
10.03.2005 17.09.13 #14 av 26
Postet av: FallenA
Jeg liker at folk er engaskjerte ! Helt topp :D

Kommer nok helt sikkert til å skaffe et effekttrinn, men ikke med en gang !
Jeg har litt lyst på de høytalerne, men det har jo ikke noe for seg med et godt høytalerkjøp dersom man må ruinere seg på forsterkere !

Alle forslag mottas med TAKK :D
Den som venter .........................osv !
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
10.03.2005 17.30.41 #15 av 26
Postet av: Knut
"Rune" skrev:Han hadde tidligere AVR80 fra Harman/Kardon, men nå har han Pioneer VSX-5Ais


Jeg hadde også H/K AVR80, men jeg brukte den på Kappa 90 - og det fungerte helt greit det, og da vil Yamahaen i allefall klare Kappa 80 tror jeg.

Ikke det at effekttrinn trengs, men med nok krutt er man i allefall sikret at de leverer det de skal!
Også er det jo gøy å ha enda flere bokser med knapper og greier da... :-)
Knut
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar