Logo

Innspilling av høyttalere

Skriv et svar
14.06.2005 06.26.02 #1 av 25
Postet av: torsin
Har noen en oppskrift på innspilling av høyttalere? Har just investert i JBL Whiteridge 5.1 surround anlegg... :D
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
14.06.2005 07.50.15 #2 av 25
Postet av: thomas-no
Jeg har alltid brukt moderat (kone mener høyt) volum, i mange timer.
Som lydkilde har jeg brukt cd på repeat, og MTV.

Mine Mirage høytalere krevde over 200 timer før de ble ordentlig bra.
Me mine nye JM Lab høytalere fulgte det med en stor gul lapp som ga klar beskjed om at høytalerne måtte spille i minst 30 timer før man kunne begynne med "seriøs" lytting . De har spillt ca. 50 timer til nå, og jeg tror nok disse også trenger mer tid, da de fremdeles blir bedre.
(med en kone som jobber endel nattvakter, og sover på dagen, kan innspilling ta litt tid...) :wink:
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
14.06.2005 21.30.23 #3 av 25
Postet av: Runel
Bare sett på lavt volum i begynnelse og øke etterhvert+sette DVD på repeat hele dagen så går innspillingen fort! De fleste høytalere er innspilt på ca 100t.
PIONEER DVLX50, BDP51, SC-LX71, MONSTER, PS50A456, VELODYNE SMS1, PRESTIGE S10, VERITAS 5.1 OPPSETT.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
20.06.2005 15.43.56 #4 av 25
Postet av: Even Sundgot
eg har ein koda av 1399 forsterker
og radionette gladiator 44 som front og ein
zachry bx t 12 som subb og eg broker å ha på halfolt kvar gong eg høyrer på musik men kor lenge må eg holde på for att dei skal vere innspelde??
Mvh
Even Sundgot

Denon avr 2106 Denon Dvd 1940 Vincent sp-331 Vincent sp-996
yamaha ns-777 Yamaha ns-c444 Yamaha Ns-333 DIY Svs sb12
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
13.07.2005 10.39.50 #5 av 25
Postet av: Pett_er
"Even Sundgot" skrev:eg har ein koda av 1399 forsterker
og radionette gladiator 44 som front og ein
zachry bx t 12 som subb og eg broker å ha på halfolt kvar gong eg høyrer på musik men kor lenge må eg holde på for att dei skal vere innspelde??


Det er vanskelig å gi noe fasitsvar på hvor lenge de skal spilles inn. Du vil gradvis høre at lyden blir bedre.
mvh

Petter
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
13.07.2005 12.21.53 #6 av 25
Postet av: Even Sundgot
okej
Mvh
Even Sundgot

Denon avr 2106 Denon Dvd 1940 Vincent sp-331 Vincent sp-996
yamaha ns-777 Yamaha ns-c444 Yamaha Ns-333 DIY Svs sb12
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
08.10.2005 20.50.27 #7 av 25
Postet av: stiank81
Dette med innspilling av høyttalere....

Er det bare det at høyttalerne ikke vil spille like bra før de er ferdig innspilt, eller skal man ikke spille skikkelig på de før de er ferdig innspilt??... (forsiktig med å trykke på med volum osv..)

Og er det viktig at man lar høyttalerne stå på utallige timer i starten eller er dette bare for å få de spilt inn raskere?.. Vil de uansett bli spilt inn etterhvert som man bruker de..?

Veldig amatør på området..
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
09.10.2005 01.06.24 #8 av 25
Postet av: Vector
Du kan spille så høyt høyttaleren vill så fort du har pakket dem ut av esken, innspilling betyr bare at de ikke låter like pent og at ikke det er like bra bass osv. Så jo mer du innspiller dem, jo penere og bedre spiller de.

Det du nå gjør for å spille dem fort inn, er å sende meg en PM med mail adressen din så jeg får sendt deg en spesiel sang som gjør innspillingen mye fortere. Så spiller du den av på anlegget med et sånn passe høyt volum. Og etter en uke eller to så kan jeg garantere deg du vil merke forskjell!

Denne sangen kan du ikke ha på når du er hjemme, vertfall ikke på høyt volum, for da spyr du. Det er en veldig spesiel sang som da skal gjøre innspillingen mye fortere :)
Mvh Vector
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
09.10.2005 09.08.28 #9 av 25
Postet av: stiank81
Hehe - høres lovende ut. Sender deg en PM da.. Takker :)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
09.10.2005 11.54.33 #10 av 25
Postet av: Alas
"Lund" skrev:Du kan spille så høyt høyttaleren vill så fort du har pakket dem ut av esken, innspilling betyr bare at de ikke låter like pent og at ikke det er like bra bass osv. Så jo mer du innspiller dem, jo penere og bedre spiller de.

Det du nå gjør for å spille dem fort inn, er å sende meg en PM med mail adressen din så jeg får sendt deg en spesiel sang som gjør innspillingen mye fortere. Så spiller du den av på anlegget med et sånn passe høyt volum. Og etter en uke eller to så kan jeg garantere deg du vil merke forskjell!

Denne sangen kan du ikke ha på når du er hjemme, vertfall ikke på høyt volum, for da spyr du. Det er en veldig spesiel sang som da skal gjøre innspillingen mye fortere :)


Må si jeg ble litt spent på dette med en spesiell sang?

Det spiller mindre rolle hva man bruker for å spille inn høyttalere, det er jo bare for å myke opp elementene, jeg vet om folk som bruker fm-støy, såkalt white noise, for å gjøre dette. En annen greie er å sette høyttalerne mot hverandre og snu fasen på den ene høyttaleren, tror jeg det var.

Mvh
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
09.10.2005 14.04.26 #11 av 25
Postet av: Vector
"Alas" skrev:
"Lund" skrev:Du kan spille så høyt høyttaleren vill så fort du har pakket dem ut av esken, innspilling betyr bare at de ikke låter like pent og at ikke det er like bra bass osv. Så jo mer du innspiller dem, jo penere og bedre spiller de.

Det du nå gjør for å spille dem fort inn, er å sende meg en PM med mail adressen din så jeg får sendt deg en spesiel sang som gjør innspillingen mye fortere. Så spiller du den av på anlegget med et sånn passe høyt volum. Og etter en uke eller to så kan jeg garantere deg du vil merke forskjell!

Denne sangen kan du ikke ha på når du er hjemme, vertfall ikke på høyt volum, for da spyr du. Det er en veldig spesiel sang som da skal gjøre innspillingen mye fortere :)


Må si jeg ble litt spent på dette med en spesiell sang?

Det spiller mindre rolle hva man bruker for å spille inn høyttalere, det er jo bare for å myke opp elementene, jeg vet om folk som bruker fm-støy, såkalt white noise, for å gjøre dette. En annen greie er å sette høyttalerne mot hverandre og snu fasen på den ene høyttaleren, tror jeg det var.

Mvh




Snu fasen på den ene høyttaleren er også et triks. Men ang. denne sangen, så går tonene i verandre, vansklig å forklare. Kan godt sende sangen til deg om du sender meg en mail adresse, så skjønner du hva jeg mener. Den er lagd kun får å få innspillingen til og gå fortere, sjøl så syntes jeg den funka på mine Klipsch RF7 :)
Mvh Vector
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
10.10.2005 06.59.10 #12 av 25
Postet av: stiank81
au.... Det var iallefall en jævli "sang" :shock:

Mye white noise og toner som går til ytterpunktene av spekteret.. Har ikke peiling om dette fungerer, men kan jo alltids slenge det på (sammen med noe annet). Men jeg kan jo se for meg at det kan virke - det tøyer jo grensene til høyttalerne litt mer enn en eller annen rolig låt.. Så bør jo banke høyttalerne litt..

Håper ikke jeg trenger å ha på så voldsomt høyt volum...??... Da sliter naboene litt med den psykiske helsa etterhvert... :roll:
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
10.10.2005 10.08.45 #13 av 25
Postet av: Alas
Send den gjerne: o.sorheim@gmail.com

Og skal man snu fasen må man sette høyttalerne mot hverandre, da jobber de i en push-pull situasjon. Har hørt om dem som pakker høyttalerne inn i dyner mens dette står på.

Ellers er white noise egnet til innspilling, da dette er alle toner på engang.

Mvh
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
10.10.2005 12.47.04 #14 av 25
Postet av: Vector
"stiank81" skrev:au.... Det var iallefall en jævli "sang" :shock:

Mye white noise og toner som går til ytterpunktene av spekteret.. Har ikke peiling om dette fungerer, men kan jo alltids slenge det på (sammen med noe annet). Men jeg kan jo se for meg at det kan virke - det tøyer jo grensene til høyttalerne litt mer enn en eller annen rolig låt.. Så bør jo banke høyttalerne litt..

Håper ikke jeg trenger å ha på så voldsomt høyt volum...??... Da sliter naboene litt med den psykiske helsa etterhvert... :roll:



Hehe :D Neida, du trenger ikke ha det så høyt, men jo høyere jo bedre :)

Denne sangen fikk jeg jo av en av norges proffeste hifi mennesker. Er ikke sikkert han er en av norges beste, men han kan ALT og har vert å kalibrert MANGE hjemmekinoer rundt i landet. Så tror ikke han bare fant på den sangen til ingen nytte, han er utrolig seriøs innen hjemmekino\hifi!
Mvh Vector
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
10.10.2005 14.13.09 #15 av 25
Postet av: orso
Kjempe fin melodi! Jeg bare sitter og nyter den....
Men virker det, så er det kanon. Hvor lenge bør man spille den?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar