Logo

Inntil vegg eller i åpent rom

Skriv et svar
19.11.2004 23.41.49 #1 av 5
Postet av: hdanielsen64
Hei!

Planlegger å ommøblere litt på rommet hvor jeg har surround-anlegget mitt, og har derfor et spørsmål: Er det noe forskjell på om fronthøyttalerne står inntil en vegg eller ut i et åpent rom? Har hørt at det kan gi kraftigere bass dersom høyttalere står inntil veggen, men har subwoofer i tillegg til høyttalerne som står for bassen så det blir ikke noen forskjell.

Bare lurte på hva som var best, og om det evnt. er noen forskjell?
Jeg beklager hvis innlegget mitt er dårlig formulert men det begyner å bli sent.... :wink:

mvh. Håkon
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
20.11.2004 00.45.29 #2 av 5
Postet av: Alas
Du vil få renere lyd jo lenger ut fra veggen du plaserer høyttalerne, de fleste høyttalere liker ikke å stå helt inntil bakvegg. Bassen blir gjerne litt ullen og udefinert hvis man plasserer høyttaler for nærme veggen.

Det er ihvertfall mine erfaringer. Selvfølgelig finnes det unntak, men kommer ikke på noen akkurat nå, det er jo sent.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
20.11.2004 10.18.48 #3 av 5
Postet av: hdanielsen64
Takk for det. Som sagt har jg valget om å enten la de stå inntil en vegg, eller u t mot et åpent rom. Hvis jeg lar de stå ved veggen vil de stå ca. en halv meter fra den. Tror du det da er best å la de stå ut i rommet, eller mot veggen?

mvh. Håkon
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
20.11.2004 10.49.08 #4 av 5
Postet av: kakehode
Der finnes ingen fasit, så du må nok bare prøve og feile på egenhånd!
Forskjellige høyttalere fungerer forskjellig i forskjellige rom, og selv om en høyttaler fungerer utmerket helt inntil veggen i ett rom, kan det blir fullstendig lydkrise om det plasseres inntil veggen i et annet rom. Samme gjelder subwoofere.
Så du får eksperimentere med plassering, vinkling på høyttaler, delefrekvens på subwoofer osv. Kan ta deg en time eller to, men det er så gøy atte:)
H/K AVR5500,H/K DVD25,H/K PA2000, Proson R69SA,Proson R63SA,Proson R52SAMKII,Audiovector C-sub, Proson Hifi Super Cable,Nordost Flatline Gold,Nordost Optix,Nordost Solar Wind RCA,Nordost Pulsar Points,AudioMagic Xenta4,XBOX,Projektor og HTPC på vei
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
20.11.2004 11.35.13 #5 av 5
Postet av: hdanielsen64
Hehe...Takk for svar:)

Hadde vel uansett testet det, men bare lurte på om det var et "gjennomsnittlig" svar på dette... Finner vel ut av det...Takker til alle som har svart

Mvh. Håkon
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar