Springo140
Aktiv
E-post
pnerbye
Meget Kunnskapsrik med egen hjemmekino
E-post
Nyttig lesestoff.
Jeg har imidlertid hørt at årsaken til at 720p oppleves som bedre enn 1080i er at bildet har vært gjennom en billig prosessor.
Selv vil jeg tro at 1080p blir ganske bra!
Petter
Focal.JMLab Cobalt 816 S / CC800 S / 2 par Cobalt SR800 / 2 x SVS PB10-ISD
Yamaha RX-V2600 / Samsung DVD-HD935 / Hitachi PJ-TX200
Ken
Aktiv
E-post
Jeg ser ikke helt problemet her, da det blir alt for mye snakk om oppløsning. Jeg brukte masse tid på dette før jeg handlet TV - konkluderte med at HD-ready kunne vise 720p og det ikke var noe problem å evt nedskalere fra en Blu-ray spiller eller annet.
Nå bruker jeg en HTPC, kjører alle 1080p klippene rett fra PC'en UTEN NOE SOM HELST problem. Alt dette med 1:1 pixel mapping etc... et uendelig kaos og det hjelper definitivt ikke på salget at alle produsentene, kringkastere etc viser akkurat like lite forstålese for problemstillingen.
Kjører man f.eks en bærbar PC i "uorginal" oppløsning så vet alle som har testet dette at man får et uskarpt og dårlig bilde. Slik er det ikke på min TV. Jeg kan også nevne at jeg er svært opptatt av oppløsning og i jobben bruker jeg en IBM Thinkpad T42p 1600x1200 skjerm som er SYLSKARP - tro meg: jeg var OVERNERVØS for dette før jeg handlet!!
En HTPC med et godt skjermkort hvor du kan tilpasse oppløsingnen til å passe skjermen er alt du trenger. Sørg for at driveren har HDTV valg (mitt ATI har dette sammen med ATI Catalyst driveren). Bildet er rett og slett genialt og med TV-tuner i HTPC'en, Blu-ray drev (når det kommer) så slipper jeg alt maset, da alt går igjennom PC'en med DVI-HDMI ut.
Et problem her er nok HD-signal og HDCP HighDefinitionCopyProtection over digital parabol, da tuneren nok ikke vil godta å sende et digitalt videosignal rett til PC'en som ikke har HDCP. Det får være et prosjekt til senere anledning.
Konklusjon: problemene rundt oppløsning løses enkelt med en HTPC, med en eller annen MulitmeidaCenter programvare: DAB radio, DVD, Blu-ray, DVDHD, digitale bilder, WebTV etc alt fullt oppnåelig i en boks. Husk bare på å kjøre et godt grafikk-kort! TV2 er klare med webtv interface til M$ Multimedia Center Edtion.
mvh
Ken
| Sony KLV-V40A10E | Xbox 360 Premium | IBM ThinkCentre 3Ghz | ATI Radeon X800 512MB DVI-D HDMI | PS 2 | Logitech Z-5500 | Kommer: Denon 3806, SVS PB10, SVS SBS-01 Surround |