Logo

Jordingsfeil / Ground Loop

Skriv et svar
21.06.2006 13.51.42 #1 av 2
Postet av: agitator
Har noen her vært borti ground loop?

Jeg har vært borti det i to tilfeller. Skal nå prøve og forklare begge:

1.

Jeg hadde en NAD stereoforsterker som hadde en VCR og en PC tilkoblet. PC'en var jordet, som alle stasjonære PC'er er. Forsterkeren var ikke jordet via strømledningen, men hadde mulighet for jording på en skrue på baksiden hvis ønskelig. VCR'en var jordet via kabeltv-ledningen fra veggen.

Pga dette så oppstod en summelyd fra høyttalerne når PC'en var påkoblet systemet. Koblet jeg enten fra kabel-tv'en eller PC'en så ble alt normalt. Jeg lagde en jording fra forsterkerens jordingsskrue til jording i veggstikk, og da forsvant summingen selv om både kabel-tv og PC var koblet til systemet.


2.

Jeg byttet ut stereoforsterkeren min med en Denon AVR-2105. Denne har mulighet for optisk audio inn, så dermed unngikk jeg å ha noe ledende mellom hjemmekinoen og PC'en. Fremdeles er det jord fra kabel-tv'en. Forsterkeren har ikke jord i strømledningen, og har såvidt jeg vet ingen mulighet for jording slik som NAD-forsterkeren hadde.

Så til problemet: Når jeg nå skal koble PC'en til systemet for å få bilde, så er jeg nødt til å bruke en kabel som leder strøm. Enten kompositt, s-video, komponent eller dvi/hdmi. Frem til nå har jeg brukt s-video, og da ser jeg at TV'en får noen små forstyrrelser. Disse forsvinner når kabel-tv kobles fra.

Kjøpte ny TV i går: Philips 32" 32FP7321. Har koblet denne til PC'en med komponent (snart DVI-HDMI) og til STC'en fra UPC med RGB-Scart. Det vil da i teorien ha oppstått en ground loop, selv om jeg ikke ser noen forstyrrelser.

Har moderne TV'er beskyttelser mot dette? Er det noe jeg må gjøre for å sikre meg mot problemer, uten at dette går utover kvaliteten på signalene?

Langt innlegg dette, men det er ikke så lett å forklare dette riktig :)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
21.06.2006 17.19.00 #2 av 2
Postet av: agitator
Har funnet løsningen på dette problemet nå.

Sannsynligvis så er dette et problem veldig mange har, uten at de nødvendigvis er klar over det selv. Ground loop oppstår når man har minst én jordet enhet i hjemmekinoen, samtidig som at man har kabel-tv koblet til.

Problemet kan løses med en Jensen Digital CATV Isolator. Denne er laget for å også fungere med digital-tv, noe tidligere modeller ikke gjorde.

Prod.nr. er VRD-1FF. Veiledende pris er $60. Noe stiv pris. Jeg fant den til $40 på en amerikansk webshop, men de sender seff ingenting utenom US og Canada. Bollocks.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar