Logo

Kabel lengder, DVD-Prosjektor og DVD-Forsterker

Skriv et svar
19.02.2005 20.33.54 #1 av 2
Postet av: YamaLab
Hei,

Jeg har akkurat konvertert fra TV til prosjektor, men fikk umidelbart et par problemer jeg ikke har tenkt over før prosjektoren var i hus... Kabler og lengder... :shock:

Jeg har prosjektoren 8 meter fra DVDen. Forterkeren er 0.5 meter fra DVDen. DVDen har SCART(RGB) + S-Video (+ compositt, men den teller ikke).

Utfordringen er hvor lang en SCART- eller Svideo-kabel kan være før signalet forringes. Her er det nok også snakk om grad av kvalitet på kabel, men det må jo finnes en standard for lengde på disse kablene (Altså max godkjent lengde i hht til SCART/S-video standarden).

Jeg valgte tilslutt en 8 meter S-video (Monster Video2) og den ser ut til å virke bra.
Kunne jeg ha brukt en 8 meter SCART kabel?
Hva med komponent kabler? (her må det en ny DVD til for min del).

Neste oppgradering jeg skal gjøre er DVDen, til en med DVI utgang. Prosjektoren har HDMI. Finnes det DVI/HDMI kabler som er "godkjent" for 8-10 meter? Finnes det noen standard for lengde på digitale video kabler (DVI/HDMI)?

Siste alternativ til lange video kabler (analoge eller digitale), er å flytte DVDen nært prosjektoren slik at jeg kan bruke 1-2 meters videokabler. Da må den digitale audio kabelen strekkes 10 meter. Finnes det digitale coax kabler på 10 meter som ikke forringer signalet. Hva en en standard for lengde her?

Hvis noen har litt peiling på noe av dette så skriv (eller legg linker) slik at jeg kan bli litt opplyst.

mvh,
YamaLab
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
24.02.2005 21.59.33 #2 av 2
Postet av: YamaLab
Da fant jeg sannelig ut noe selv.

[u]HDMI[/u]
Det ser ut til at HDMI kobber-kabel har en maksimum anbefalt lengde på 15 meter.

Fra http://www.hdmi.org/

Does HDMI accommodate long cable lengths?

Yes. HDMI technology has been designed to use standard copper cable construction at long lengths. In order to allow cable manufacturers to improve their products through the use of new technologies, HDMI specifies the required performance of a cable but does not specify a maximum cable length. Cable manufacturers are expected to sell reasonably priced copper cables at lengths of up to 15 meters. As semiconductor technology improves, even longer stretches can be reached with fiber optic cables, and with active cable technologies such as amplifiers or repeaters.


[u]DVI[/u]
DVI er nok litt verre å finne ut av. Det ser nok ut til 5 meter er en magisk grense hvis du ikke vil forsake oppløsning... Deretter anbefales en repeater for lengre kabler.

Den første linken her ser ut til å være standariseringsorganisasjonen, men jeg fant ikke noe på lengder (men jeg lastet ikke ned DVI ver 1.0 standard dokumentet heller (her må man registrere seg).
http://www.ddwg.org/dvi.html

Her står det i klartekst, men jeg er ikke sikker på om dette nettstedet er til å stole på, men det bekrefter i allefall de rykter jeg har hørt.
http://www.scala.com/hardware/dvi-vga-cable.html

Konklusjon for meg: Jeg må skaffe meg en DVD spiller med HDMI utgang.

YamaLab
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar