Logo

Kabel til bakhøytalere

Skriv et svar
17.09.2005 13.30.33 #1 av 5
Postet av: Bianchi-Vassleitet
Har brukt kabel fra hifi klubben til 100kr meteren på frontene og centeren. På bakhøytalerne syntes jeg det ble for dyrt å bruke samme kabel, så jeg kjøpte 25m kabel på Clas-O for 89kr. Vil dette påvirke lyden? kan ikke si jeg hørte noen galt med mine gamle 602 høytalere ved bruk av billig kablen..

kabelen er: 2x1,5 mm
Gøran
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
17.09.2005 14.50.18 #2 av 5
Postet av: Rune
Jeg tipper at du ikke vil høre det minste forskjell. Hvis strekket blir veldig langt så kan 1.5mm være litt for lite.
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
17.09.2005 16.31.42 #3 av 5
Postet av: Bianchi-Vassleitet
Takker! Tror ikke det vil bli lengre enn 8 meter. Er det for langt?
Gøran
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
17.09.2005 17.03.54 #4 av 5
Postet av: Tor Rasmussen
Dyre kabler er som regel forbundet med høy gjengivelse.
Bakhøytalere forbinder jeg sjelden med høy gjengivelse.
Mens frontene ofte skal skildre microdetaljer og skissere opp et definert og bredt lydbilde, så er bakhøytalerne mer en fill-in faktor.
Derfor stiller de heller ikke så høye krav hverken til kabling eller type høytaler.
Ser ikke at du taper noe stort på å kjøre Clas Ohlsonkabelen kontra en 100 per meter kabel til bakhøytalerne.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
17.09.2005 17.07.30 #5 av 5
Postet av: kWern
Har byttet kabler på bakhøyttalerne nå. Ca. 12 meter. Byttet fra 2X2.5mm Biltema på hver (biwire) til usle 1.5mm GAS gold series. Hører fint lite forskjell, muligens litt tammere i bassen, men ikke noe å hyle opp for, da husfreden er viktigst (WAF'en på de nye kablene er en del høyere, da de gamle var gjennomsiktig, og de nye er flate og hvite). Anser selv bakkanalene som effekthøyttalere, snarere enn musikk og taleformidlere, så skal det spares på kabler, er det gjerne her det bør gjøres.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar