Logo

Kan du svare på dette er du flink!!

Skriv et svar
27.02.2004 22.47.47 #1 av 2
Postet av: Jalla
Hei!
Jeg og en kompis har diskutert dette emnet i en lang stund nå, og har hatt vanskeligheter med å komme til en konklusjon....
Det hele dreier seg om overføringen av lyd fra dvd spiller til en forsterker.

Vi tar utgangspunt i at det blir brukt samme forsterker, og samme digitale kabel til overføring av lyden.

Når man overfører lyden fra en dvd spiller digitalt, er det nuller og enere som sendes ut fra dvd spilleren og inn i forsterkeren. Forsterkeren konvertere signalene via en d/a converter.

Kompisen min mener at det ikke er noe forskjell på lydkvaliteten fra en billig dvd spiller til rundt 2000 spenn, og en litt dyrere dvd spiller til rundt 8-9000 laker.
Jeg mener helt bestemt at man kan høre forskjell på lyden i en billig dvd spiller, til en dyrere modell, men jeg har problemer med å gi tekniske svar på spørsmålet.
Når nuller og enere overføres fra dvd spilleren er det ikke noe tap i signalet på samme måte som man kan få i et analogt signal. Det er derfor vanskelig å argumentere for at lyden virkelig er bedre på dyrere modeller.

De fleste vil vel si at man kan høre forskjellen. Joda, det mener jeg også, men rent teknisk er det vel ikke noe som kan underbygge mine argumenter, eller??? :?:

Er det noen seriøse folk der ute som har svar på vårt problem?? :wink: håper det er noen lydfreaks der ute som har løsningen!!!
Ikke spar på kruttet folkens :D
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
27.02.2004 23.36.33 #2 av 2
Postet av: Jacob
Pkt 1.

Når de i magasiner tester lydkvalitet på CD/DVD spillere så tester de som regel på de analoge utgangene. Der vil det kunne være forskjell på DA kretsene og de analoge kretsene som gjør at det blir forskjellig lydkvalitet. I tester hvor lydkvalitet blir nevn blir det ofte kommentert at hvis man skal koble spilleren digital til forsterkeren så må man se bort ifra lydbedømmingen på spilleren.

Pkt 2.
Så til det du spør om. Hvorfor er det forskjell på lydkvalitenen mellom en dyr og en billig spiller. I utgangspunktet tror jeg det er vanskelig å høre forskjell på 2 spillere og iallfall si hva som gir best lydkvalitet. Hvis man tar utgangspunkt i at alle 1 og 0 ere blir overført som 1 eller 0 er det kun en ting som kan påvirke avspillingskvalitet. Det er et begrep som kalles Jitter. Jitter ar ujevnheter i pulsene som gjør at de varier i tid. F.eks at en 1 puls varer 1 et ms mens neste varer i 1,1 ms. Disse ujevnhetene er det innebygde kretser for å unngå på mottaker siden, men det være enkelte av disse som ikke blir rettet og som medfører feil i avspillingen. Jitter kan oppstå i klokkekretser grunnet dårlige krystaller eller dårlige drivverk.
Mvh Jacobhh
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar