Logo

Kan jeg bruke dette lerretet ?

Skriv et svar
27.12.2009 09.51.25 #1 av 6
Postet av: Rich
Jeg har byttet til meg ( muligens en feilvurdering) ett Grandview motorisert 2.34 * 2.34 lerret.
Dvs ett 1:1 lerrett.
Er dette helt uaktuelt å bruke ? Alle kjører 16:9 og 4:3.
Likevel,sålenge det er så stort som 2.34 vil jo hele bredden holde seg på duken,det vil derfor bli umulig å fylle hele duken.
Har bestilt Optoma hd 20,så lenge den kjører i 16:9 vil jo selve bildet holde seg på duken,men det blir jo litt til overs..
For de superdedikerte er sikkert dette en skjønnhetsfeil som gjør det uaktuelt å vurdere en slik løsning..
Til orientering: Lerretet kan "låses" slik at det slipper ned på samme punkt hver gang,derfor med optimal innstilling: er det da mulig å leve med en slik løsning ?
Kjelleren er totalt mørk,derfor vil ikke det feltet som ikke fylles plage meg i stor grad.
Hva syntes du ?

Ta i mot ett nytt forum medlem og svar

Rich
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
27.12.2009 11.09.11 #2 av 6
Postet av: Torja
Hvor fikk du tak i dette? Hva mener du med 2.34 * 2.34? Mener du lerretet er 234 cm? Siden det er et motorisert, nedtrekks lerret så vil en del av det øverste lerretet være sortmaskert. Det er det vanlige, slik at man kan trekke lerretet tilstrekkelig langt ned. Da vil den synlige bildeflaten vanligvis være 16:9 størrelse likevel.
Denon AVR-4520, Effekt Thule og Sherbourn, Cambridge Azur 751BD, PS3, Dali Mentor 6, Mentor Vokal, IKON W2 surrond, SVS Pb10 + SB12-Plus, Sony HW55 3D Projektor + Samsung 63" Plasma.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
27.12.2009 15.44.51 #3 av 6
Postet av: Rich
Takk- Bytta det,det er jo ledende produsent med motorisert lerret,2.34*2.34 betyr at det i motsetning til andre 16:9 lerreter er like langt i begge ender.
Derfor mener noen at det er "ubrukelig" i ett hjemmekino set up,men som du sier:Da vil den synlige bildeflaten vanligvis være 16:9 størrelse likevel.- og derfor blir det bare kosmetisk i forhold til og fylle bildet.. ?

Eller er det noe jeg likevel ikke har skjønt ?
Bildet er jo uansett 16:9 så ingenting havner utenfor lerretet ?`
-og derfor er jo lerretet heller ikke ubrukelig ?
Sikkert ingen high end fantaster som bruker 1:1 ? Men ubrukelig er det jo strengt tatt ikke ?
Selv om deler av det vil være "ubrukt" ?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
27.12.2009 16.12.05 #4 av 6
Postet av: MindWaste
Ingenting av bildet vil havne utenfor, men du vil ikke kunne fylle hele lerret i høyden.

Slik jeg skjønner det er lerretet ditt 234 cm bredt (og 234 cm høyt?)
Du vil da med 16:9 bilde kunne fylle hele bredden av lerret men "bare" ca 131 cm av høyden.
(Dette selvfølgelig forutsatt at du har projektor med passende zoom/kastelengde)

Om du da har lerret helt nedtrukket og sentrerer bildet vil du få ca 50 cm blankt lerret over og under bildet.
Det torja mener er siden det er motorstyrt så kan du kjøre ned lerret bare ca 135cm og da eliminere de blanke partiene på lerret.
Mulig dette blir for høyt i forhold til sitteplass, men prøv deg frem.


Så nei, ubrukelig er det ikke :wink:
-Anders-

Min Kino
Parasound JC-1 / Usher BE8871 / 2 x DIY 12" SVS Sonosub / Logitech Transporter / Sony PS3 / LG 60pk950
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
27.12.2009 18.54.57 #5 av 6
Postet av: Rich
Takk Anders :smile:
Kjellern er likevel 2.10 og tar man med boksen og trekker fra 10 cm blir det nesten helt ned til gulvet,i så fall ( med 1.31) i høyde.

Håper det blir bra,om ikke får jeg bare skru det ned igjen :smile:
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
27.12.2009 20.58.20 #6 av 6
Postet av: Torja
Det jeg mener er at den øverste meteren med lerret er forhåndsmaskert med sort, slik at bildet ikke kan prioriseres oppå denne delen av lerretet. Årsaken er at man jo vil henge lerrets kasetten i taket og trekke lerretet ned i øynehøyde mot gulvet. Da blir gjerne den øverste delen sortmaskert, nettopp så man ikke skal se denne delen av lerretet. Ellers måtte man jo ha det veldig høyt oppå på veggen. 16:9 dukene har en ekstra black drop for å komme ned til et optimalt betraktningsnivå.

Sjekk link: http://www.nettdata.no/catalog/product_ ... ts_id=1807
Denon AVR-4520, Effekt Thule og Sherbourn, Cambridge Azur 751BD, PS3, Dali Mentor 6, Mentor Vokal, IKON W2 surrond, SVS Pb10 + SB12-Plus, Sony HW55 3D Projektor + Samsung 63" Plasma.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar