Elisabeth77
Aktiv
E-post
Hei
Jeg skal om få dager kjøpe meg nytt tv, og har bestemt meg for at det skal bli en Panasonic plasma tv. Plasma fordi det passer mitt bruk best - skal hovedsakelig bruke det til film og tv - Jeg synes også billedkvaliteten er mye bedre enn det en får på lcd, særlig med hensyn til fargegjengivelse og sortnivå.
Når det er sagt trenger jeg litt hjelp til å bestemme meg for hvilken type plasma jeg skal kjøpe. Jeg har en liten stue, ca. 2,5 meter fra sofa til tv-benk, og av den grunn vurderer jeg en 37-tommer. Jeg har lest litt om Panasonic sin TH-37 PX 70 og synes den virker grei. Det er en modell som heter TH-37 PX 70E også. Noen som vet hva som er forskjell på dem? Hva E'en står for?
Jeg har tenkt å bruke mellom 10 000-13 000 på ny tv. Håper noen av dere kan hjelpe meg med noen gode råd.
På forhånd takk!
- Everything starts with Pushing the Button -
monitor
Prisjeger og frihetskjemper
E-post
"Elisabeth77" skrev:Hei
Jeg skal om få dager kjøpe meg nytt tv, og har bestemt meg for at det skal bli en Panasonic plasma tv. Plasma fordi det passer mitt bruk best - skal hovedsakelig bruke det til film og tv - Jeg synes også billedkvaliteten er mye bedre enn det en får på lcd, særlig med hensyn til fargegjengivelse og sortnivå.
Når det er sagt trenger jeg litt hjelp til å bestemme meg for hvilken type plasma jeg skal kjøpe. Jeg har en liten stue, ca. 2,5 meter fra sofa til tv-benk, og av den grunn vurderer jeg en 37-tommer. Jeg har lest litt om Panasonic sin TH-37 PX 70 og synes den virker grei. Det er en modell som heter TH-37 PX 70E også. Noen som vet hva som er forskjell på dem? Hva E'en står for?
Jeg har tenkt å bruke mellom 10 000-13 000 på ny tv. Håper noen av dere kan hjelpe meg med noen gode råd.
På forhånd takk!
E står for Europe, altså en europeisk modell. Det kan også hende at du kommer over tv-er som heter 71 ellel 72-73-74 osv. Da er det som regel allikevel i all hovedsak samme tv, ofte laget for en større kjede (Elkjøp Expert osv).
Mht. størrelse: Om du har digitaltv, så bør du også vurdere 42 tommeren
Prislister
42PV70:
http://www.hjemmekino.no/database/tvinf ... alognr=423
42PX70:
http://www.hjemmekino.no/database/tvinf ... alognr=425
37PX70:
http://www.hjemmekino.no/database/tvinf ... view=price
37 tommeren er på tilbud i Lefdalbutikker (samme pris som på prislisten)
Bedre handel kan du ikke gjøre for 8995 kroner! Jeg tror at du kan bestille på nett og hente den i butikk. Jeg regner med at den blir fort usolgt, fordi det er en annonsert vare
Elisabeth77
Aktiv
E-post
Takk for godt svar. Tilbudet til Lefdal for 37-tommeren er kjempebra
Vurderer absolutt å kjøpe den!
Du spurte om jeg har digital dekoder, og det har jeg. Jeg fikk nylig ny fra Get og er strålende fornøyd med den. Siden du skrev at jeg burde vurdere 42-tommeren om jeg hadde dekoder, vil det si at bildene blir bedre på den enn på 37-tommeren? Kanskje dumt spørsmål, men jeg gjemmer meg bak at jeg er nybegynner på feltet
Rune
Nerd
E-post
Nettside
Monitor tenker nok mest på at med en avstand på 2.5 meter så går det fint å ha 42" når man har god bildekvalitet.
PX70 er som Monitor sier et meget godt kjøp.
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Elisabeth77
Aktiv
E-post
Jeg skjønner. Jeg tenker bare at det kanskje vil bli litt stort med en 42-tommer i den beskjedne stuen min? At 2,5 meter fra sofa til tv vil kunne gjøre det ubehagelig å se på? Det er nok mange ulike meninger om det, men det er klart det frister med en 42-tommer
Et spørsmål: er det noen vesentlig forskjell på de to 42-tommerne som ble linket til?
Rune
Nerd
E-post
Nettside
"Elisabeth77" skrev:
Et spørsmål: er det noen vesentlig forskjell på de to 42-tommerne som ble linket til?
For en norsk bruker er det ingen forskjell. Hvis man bodde i sverige kunne man brukt PX modellen til det digitale bakkenettet i sverige. (Norge bruker en nyere standard slik at man får ikke benyttet seg av den digitale tuneren på PX modellen uansett)
Mvh
Rune
Elisabeth77
Aktiv
E-post
Ok, da er ikke det noe å tenke på ihvertfall. Det er sannelig ikke bare enkelt å orientere seg i vrimmelen av lcd, plasma, tommer og oppløsning - ihvertfall ikke når den ene selgeren roser noe opp i skyene, som selger i neste butikk forteller deg er bare shit. Hva skal man tro på og høre på? Ihvertfall ikke selgere har jeg forstått. Jeg stoler masse mer på dere her, som faktisk har peiling!
Så da er Panasonic plasma et godt valg? Og er det enda problem med innbrenning? En selger fortalte meg at plasma tv'er også var plaget med en u-lyd. Stemmer dette?
Rune
Nerd
E-post
Nettside
"Elisabeth77" skrev:
Så da er Panasonic plasma et godt valg? Og er det enda problem med innbrenning? En selger fortalte meg at plasma tv'er også var plaget med en u-lyd. Stemmer dette?
Panasonic er det merket som gir mest valutta for pengene. Konstant innbrenning er veldig sjeldent med normalt bruk, men man vil nok kunne se litt ettherheng av enkelte ting hvis man har sett på en ting lenge. Men dette forsvinner som regel i løpet av noen minutter og for de fleste er ikke dette merkbart.
U-lyden som selgeren tenker på er nok strømforsyningen. Plasma apparater vil ha en varierende lyd avhengig av hvor mye hvitt det er i bildet. Dette har vanlige bilderørsapparater også og mange LCD apparater har dette også. Ikke merkbart for de aller fleste og er forskjellige fra modell til modell og fra apparat til apparat.
(mao ikke noe å bry seg om)
Mvh
Rune
monitor
E-post
"Elisabeth77" skrev:Jeg skjønner. Jeg tenker bare at det kanskje vil bli litt stort med en 42-tommer i den beskjedne stuen min? At 2,5 meter fra sofa til tv vil kunne gjøre det ubehagelig å se på? Det er nok mange ulike meninger om det, men det er klart det frister med en 42-tommer
42" eller 37", that's the question!
Personlig ville jeg ha kjøpt 42" av den grunn Rune nevnte.
Du blir fort vant til størrelse, og det gir deg en enda bedre opplevelse.
OM du skal henge dingzen på veggen, så bør du også velge 42", fordi den da ikke vil fremstå så fremtredende enn på et bord.
Selv så har jeg samme signal som deg (GET), og da er oppløsningen minst dobbel så bra enn på et analogt signal.
Sist: Å kjøpe tv på nett via de større aktører er trygt. Var klar over at det ofte tilkommer transportkostnader.
Lykke til!
Elisabeth77
Aktiv
E-post
Takk skal du ha. Skal seriøst vurdere 42-tommeren. Takk for hjelp
monitor
E-post
Elisabeth77
Aktiv
E-post
Jøss, det er veldig store forskjeller i pris ser jeg. Lefdal har jo den absolutt laveste prisen! Takket være gode råd og anbefalinger fra dere "gutta boys" har jeg tenkt litt mer over å kjøpe 42-tommeren til Panasonic istedenfor 37. Har viftet litt rundt med målebånd i stua og funnet ut at den iallefall passer til tv-benken min. Den er ny og fin i glass og metall så den bytter jeg ikke ut! Har gipsvegger så jeg tror neppe det vil gå bra å henge den opp. Riskerer ikke å måtte ha stue og soverom i ett
Når det gjelder det med tunere ser jeg at 37-tommeren har både analog og digital tuner, mens 42-tommeren kun har analog. Er det noe å bry seg om? Jevnt over er vel 42-tommeren en bedre tv og et bedre valg?
Blir en smule forvirret oppi alle spesifikaduttene jeg..
monitor
E-post
"Elisabeth77" skrev:Jøss, det er veldig store forskjeller i pris ser jeg. Lefdal har jo den absolutt laveste prisen! Takket være gode råd og anbefalinger fra dere "gutta boys" har jeg tenkt litt mer over å kjøpe 42-tommeren til Panasonic istedenfor 37. Har viftet litt rundt med målebånd i stua og funnet ut at den iallefall passer til tv-benken min. Den er ny og fin i glass og metall så den bytter jeg ikke ut! Har gipsvegger så jeg tror neppe det vil gå bra å henge den opp. Riskerer ikke å måtte ha stue og soverom i ett
Når det gjelder det med tunere ser jeg at 37-tommeren har både analog og digital tuner, mens 42-tommeren kun har analog. Er det noe å bry seg om? Jevnt over er vel 42-tommeren en bedre tv og et bedre valg?
Blir en smule forvirret oppi alle spesifikaduttene jeg..
PX= digital tuner og analog tuner PV= analog tuner. For signalet du mottar har det som Rune påpekte lite verdi. Den digitale tuner har ingen funksjon fordi vi i Norge har et annet format på tv signalet enn i Sverige (MPEG4 mot MPEG2 i Sverige)
PX serien har også en digital optimizer, noe PV serien ikke har, men hvorvid man skal ta hensyn til det er jeg usikker på. For øyeblikket er prisforskjellen minimal, og for deg og ditt bruk så har det ikke avgjørende betydning.
42" i PX serien er noe større og tyngere en PV70
Forøvrig så finnes begge størrelser i begge varianter.
http://www.hjemmekino.no/database/compa ... 37,423,425
Til slutt:37" og 42" like bra tv-er, men størrelsen vil gi deg en bedre opplevelse om du velger 42". Har du plass og ingen estetiske innvendinger mot en større tv, så er valget i grunn enkelt, selvom en 37" er mindre avslørende på dårligere billedmateriale ( gamle filmer f.eks.).
Det ser ut som om PX serien mer og mer overtar, uten at det har noe betydning for prisen; På 37" så er faktisk PX rimeligere enn PV.
Kim René
Aktiv
E-post
Jeg har plassert min 42PV70 i motsatt ende av sengen min (altså 2m) og det er litt stort, men med en ekstra halvmeter er det nok perfekt. Jeg er iallefall strålende fornøyd
42PV70, QLN 604mkII, 602mkII, 601mkII. Velodyne CHT-10. Pioneer LX-51.
Infocus SP4800 =/
Elisabeth77
Aktiv
E-post
Hei hei..
Idag kjøpte jeg 42-tommeren til Panasonic. Den er griselekker så nå er fruen fornøyd!
Takk til dere for god hjelp. Resten av kvelden blir jeg å finne i sofakroken. Var innom videobutikken for å leie HD-film, men det hadde de ikke. De solgte derimot HD-film til 350 kr. noe jeg synes var en vel drøy pris.
Uansett, nå skal jeg kose meg med den nye tv'en. Igjen takk for gode råd!
-Elisabeth-