Logo

Kjedelig med besøk

Skriv et svar
29.12.2004 16.14.27 #1 av 23
Postet av: amatøren
Er det andre enn meg som irriterer seg over gjester som ikke aner hva som er brukbar/bra lyd og hva som ikke er brukbart i det hele tatt? Har 2 kanals anlegg stående i prisklassen >70 000 og det gidder jeg ikke å sette cd i når jeg har gjester engang. Senest igår opplevde jeg at en venn mente at referansen for hjemmekinoanlegg har en felles bekjent av oss som har Genexxa høyttalere rundt om og suben står ved siden av en bakhøyttaler. Er det såpass vanlig å ikke ha begrep om lyd?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
29.12.2004 16.27.30 #2 av 23
Postet av: hdanielsen64
Det kan være til å bli grønn av at bekjente ikke har peiling på lyd. Har selv en kompis som mener at lyden blir bedre jo høyere den er, noe som ikke alltid er tilfellet. En gang vi var på et arrangement med sugne høyttalere presset til bristepunktet (lyden var bare FÆL) mente han at de burde sette opp volumet.. Jeg prøvde å forklare han at lyden var dårlig nok som den var, men desverre stod han på sitt :-(

Synd at folk har lite peiling på lyd og hjemmekino... Et annet eksempel er faren min som har kjøpt seg hjemmekinoanlegg til rundt 100k og har det i en stue hvor akustikken ikke er spesielt bra. I tillegg blir det plassert potteplanter osv. oppå høyttalerne, noe som rett og slett irriterer meg! Hadde jeg vært han, hadde jeg hatt en dedikert lydrom til alt dette.. Men akk, slik er det desverre ikke :(
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
29.12.2004 18.19.16 #3 av 23
Postet av: turbo1979
Min far kjøpte et kompakt anlegg til 10000 spenn fra JVC, og fy til grisen hvor Fælt det låt! Men pappa skrudde opp lyden og prøvde å overbevise meg om at dette virkelig var nirvana. Og bass var det masse av, den forvrengte typen vel og merke!
Og det er jo nettopp det folk tror er bra lyd, Forvrenging. En 6 eller 8 tommers "sub" med en altfor liten forsterker er ikke en sub. I beste fall er det en mellombass som strekker seg ned mot bass.
Men noe jeg synes er enda verre er at folk ikke stiller krav til bilde heller. Det virker som jo større skjerm, jo bedre bilde. Det er F, det er E, det er i det er L, det er FEIL det er FEIL det er FEIL!

Det beste bildet til en overkommelig pris er en CRT tv, ja vanlig bilderør.

Noen som er uenig er velkommen til å diskutere :)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
29.12.2004 19.43.27 #4 av 23
Postet av: hdanielsen64
"Det beste bildet til en overkommelig pris er en CRT tv, ja vanlig bilderør.
Noen som er uenig er velkommen til å diskutere "

Helt enig. CRT er det beste, med mindre man vil bruke over 100 000 på plasma el.l. Har alltid holdt med CRT, fordi det gir best bilde til lavest pris. Skulle jeg hatt plasma, hadde det blitt en dyr TV, fordi gode plasmaer rett og slett er dyre. Var nede på Bang Olufsen og så på en plasmaskjerm til omlag 160k, og den tilfredsstilte. Må ha noe slikt, eller så holder jeg meg til CRT til prisen har gått ned på plasma.

Eventuelt KAN jeg godta et kompromiss når det gjelder bilde, men da må det være fordi bildet er veldig stort (projektor) eller at jeg har god lyd i tillegg til et greit bilde. Men stort og dårlig bilde alene er uaktuelt.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
01.01.2005 22.13.52 #5 av 23
Postet av: amatøren
Nå er vi egentlig fortsatt inne i lyddiskusjonen da. Synes selv CRT har det beste bildet så jeg skal ikke diskutere på det men så er det noe med at en 32 tommers crt gir et lite bilde da og så er tv apparatene veldig store fysisk. Så jeg mener at plasma projektor og bakprojeksjon er minst like gode alternativer som crt og for å være ærlig ville ikke jeg gått ned i størrelse til 32 tommer iallfall
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
02.01.2005 14.59.45 #6 av 23
Postet av: teknikeren
"amatøren" skrev:Er det andre enn meg som irriterer seg over gjester som ikke aner hva som er brukbar/bra lyd og hva som ikke er brukbart i det hele tatt? Har 2 kanals anlegg stående i prisklassen >70 000 og det gidder jeg ikke å sette cd i når jeg har gjester engang. Senest igår opplevde jeg at en venn mente at referansen for hjemmekinoanlegg har en felles bekjent av oss som har Genexxa høyttalere rundt om og suben står ved siden av en bakhøyttaler. Er det såpass vanlig å ikke ha begrep om lyd?


Ja desverre er det folk som ikke vet hva god lyd er, men det er jo også en høyst individuell smakssak da.
Har venner som synes det er topp hvis det er rumling fra bassen... om det skyldes forvrenging eller det bare skal være sånn vet de jo ikke noe om :roll:

Så mitt råd er å være helt rolig og ikke irritere dere over slike folk, de har bare ikke intressen vi likesinnede har.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
04.01.2005 08.18.10 #7 av 23
Postet av: perbear
Jeg synes at typen musikk har mye å si for hva som er et akseptabelt lydanlegg. Det er vanskelig for de fleste å påpeke forvregning fra stereoanlegget ved avspilling av f.eks. Jimmi Hendrixs gitarvrenging.

Jeg må ha musikk jeg kjenner godt for å høre om et anlegg har problemer ved lavt og middels volum.
Slepp'kje ud den magiske røygen...
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
04.01.2005 13.02.54 #8 av 23
Postet av: nutts
Egentlig en litt latterlig diskusjon.

Hva som er bra lyd er det vel fremdeles LYTTEREN som bestemmer !!!

Jeg gidder iværtfall ikka att ANDRE skal fortelle meg hva god lyd er, hvis jeg bruker 100.000 kr på min hjemmekino, prøver meg frem å finner ett lydbilde jeg liker, så er det JEG som skal like dette, å ikke en som TROR han har peiling på hvordan det skal låte.

Alle har forskjellige kriterier for hva som er bra, så ikke kritiser andre folk for att de ikke liker akuratt den lyden du synes er fet.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
04.01.2005 13.35.16 #9 av 23
Postet av: mariusm
"nutts" skrev:Egentlig en litt latterlig diskusjon.

Hva som er bra lyd er det vel fremdeles LYTTEREN som bestemmer !!!

Jeg gidder iværtfall ikka att ANDRE skal fortelle meg hva god lyd er, hvis jeg bruker 100.000 kr på min hjemmekino, prøver meg frem å finner ett lydbilde jeg liker, så er det JEG som skal like dette, å ikke en som TROR han har peiling på hvordan det skal låte.

Alle har forskjellige kriterier for hva som er bra, så ikke kritiser andre folk for att de ikke liker akuratt den lyden du synes er fet.


helt enig.

Jeg vil også si at jeg ikke har verdens dyreste anlegg. og jeg vet det har sine begrensinger på høyt volum. da begynner bassen å vrenge seg litt. men det er ikke av den verste sorten vrenging. er egentlig fornøyd med anlegget i forhold til prisen. men bedre skal det bli!
Mvh
Marius
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
04.01.2005 18.58.04 #10 av 23
Postet av: kjelle
må si jeg irriterer meg over folk som sier at disse pakkeanleggene til ca 5000kr spiller knakende bra lyd.var å hørte på et panasonic anlegg til 5k hos ei venninde.selgeren hadde sagt at dette anlegget spillte bedre enn anlegg som blir satt sammen av løskomponenter.å på en skala fra 1-10 vil jeg si at panasonicanlegget spillte til en 3er.så JA jeg oxo er litt irritert over folk som absolutt ikke har peil på lyd.men utgir seg for å ha det...
Onkyo807,Pioneer bdb 51FD,LG 60PS8000,Klipsch Synergy F3,C3,B3,S3 surroundhøyttalere ,XTZ 10" * 2 ,PS3,XBOX360,Monster Kabler.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
04.01.2005 19.04.41 #11 av 23
Postet av: NoFi
"hdanielsen64" skrev:Et annet eksempel er faren min som har kjøpt seg hjemmekinoanlegg til rundt 100k og har det i en stue hvor akustikken ikke er spesielt bra. I tillegg blir det plassert potteplanter osv. oppå høyttalerne, desverre ikke :(


:lol: :lol: :lol:
Han har sikkert blitt "lurt" av en eller annen superselger av typen: "dette trenger du og dette trenger du og dette mååå du bare ha :P . Når folk kjøper hifi til 100K, så har de fleste helt bestemte oppfatninger om hvordan alt skal være. Og ikke minst låte.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
05.01.2005 01.10.11 #12 av 23
Postet av: hdanielsen64
"NoFi" skrev:
"hdanielsen64" skrev:Et annet eksempel er faren min som har kjøpt seg hjemmekinoanlegg til rundt 100k og har det i en stue hvor akustikken ikke er spesielt bra. I tillegg blir det plassert potteplanter osv. oppå høyttalerne, desverre ikke :(


:lol: :lol: :lol:
Han har sikkert blitt "lurt" av en eller annen superselger av typen: "dette trenger du og dette trenger du og dette mååå du bare ha :P . Når folk kjøper hifi til 100K, så har de fleste helt bestemte oppfatninger om hvordan alt skal være. Og ikke minst låte.


Hehe... jeg fant ut at den prisen var inkludert en 42 tommers CRT, atlså tror jg ikke det var SÅ dyrt allikevel for selve anlegget. Anlegget er bra det, var med da han kjøpte det:D det som bare irriterer meg er som sagt slik det er plassert og brukes :( Et annet eksempel er subben, som er på 1500 watt og egetnlig er ganske rå, er plassert i et hjørne hvor det er et rør til en radiator som dirrer idet bassen trår til :(
en ting til er bakhøyttalerne som blir trukket ut med jevne mellomrom til fordel for strykejern osv..

jaja, jeg skal vel ikke klage... Får jo bruke det så mye jg vil ;) og det høres ikke ille ut selv om det ikke er satt opp slik jg vil ha d.. men jeg aksepterer vel i bunn og grunn at folk ikke har samme entusiasme som meg når d gjelder DVD og hjemmekino..:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
06.01.2005 00.51.56 #13 av 23
Postet av: amatøren
Får en i det hele tatt 42 tommer CRT nå om dagen? Trodde ikke det var vanlig jeg, vet at Loewe hadde en CRT på 40 tommer eller noe men de har jo stanset produksjonen av bilderørstv'er såvidt jeg vet
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
06.01.2005 10.51.19 #14 av 23
Postet av: hdanielsen64
Min far har en Loewe Aconda 42 tommers stående hjemme i stua, men det er ikke vanlig nei. Usikker på om det produseres så store TVer lenger, Loewe har jo stoppet produksjon av CRT.
Men det finnes...
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
06.01.2005 15.25.31 #15 av 23
Postet av: Jan A M
Det som er så kjekt med 40" CRT tv er at ingen gidder å stjele den, p.g.a. vekta. :wink:
[url=http://min.hjemmekino.no/JanAM/][b][color=black][u]Min Hjemmekino[/u][/color][/b][/url]
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar