Logo

Kjøpe 42PA50 eller vente?

Skriv et svar
04.01.2006 23.39.01 #16 av 22
Postet av: abedatt
Jeg har slått til på dette tilbudet fra Elkjøp og har prøvd 42PA50 i noen dager nå. Jeg er meget imponert!!!!!!!!!!
Jeg hadde tidligere en Panasonic 32 " CRT og betalte i sin tid faktisk like mye som nå, nemlig kr. 15.000.-
Når det gjelder billedkvalitet og sammenligning disse mellom, vinner plasmaen med utrolig stor margin.
Jeg har en sitteavstand på ca. 3 meter!
Jeg benytter alle inngangene på plasmaen og har følgende oppsett:

Vanlig tv, analog via Canal Digital kabel tv.
Mye bedre generell kvalitet, muligens var CRT`n like skarp, men fargeopplevelsen og kontrasten på plasmaen er adskillig bedre. Meget imponert!

Scart 1/RGB
Harman Kardon DVD spiller med RGB. High end kabler kjøpt på Chlas Ohlson. Sikkert ikke av de aller beste, men fungerer helt bra.
DVD er faktisk det eneste som skuffer litt, da det enkelte ganger blir litt LCD kvalitet over bildet. Det er nærmest som om bildet i enkelte partier glir ut. Detaljene mangler i sortnivået! Dette kan være DVD spilleren!

Scart 2/S-Video
Her har jeg koblet bildesignalet fra en Harman Kardon Sorround receiver til. På denne måten kan jeg lett styre alle innganger via forsterkeren og samtidig styre lyden i et meget godt sorround anlegg. Bildet imponerer, selv om det er S-Video inngangen som er brukt. Her er det også brukt high-end kabler fra Clas Ohlson. Det er nesten slik at DVD spilleren blir bedre med S-Video, kanskje fordi denne overføringen ikke greier å få med alle detaljene fra DVD spilleren. Det er nesten slik at jeg føler det er noe feil med DVD`n.

Scart3/RGB
Her har jeg koblet en Dreambox 7000 satelitttuner med RGB.
Dette imponerer meg aller mest. Dette er det mest råeste jeg har sett av billedkvalitet. Også her er brukt high-end scartkabler fra Clas Ohlson, sikkert ikke det beste men fungerer helt topp. Nå er det ikke lett å huske bildet jeg så på 42PV500 på Elkjøp, men en ting kan jeg si. Jeg angrer overhodet ikke på mitt kjøp. Og når jeg tenker på at PV500 er mer enn dobbelt så dyr var valget meget enkelt for meg. Som sagt, vanskelig å huske og sammenligne bilder når ikke tv`ene står ved siden av. men så stor forskjell kan det umulig være.

Inngang 4/komponent
Her har jeg koblet til min Philips DVD recorder DVDR 725H.
Også her er Clas Ohlson god å ha med high-end komponent kabler rett inn i tv`n. At det er forskjell på Scart RGB og komponent er helt klart.
Detaljene var så bra at jeg ble faktisk misfornøyd med DVD platene jeg har laget. Jeg har overført mini dv kasetter fra mitt Sony kamera over på DVD. For å få dette til, må det komprimering til og selv om jeg brukte beste opptakskvalitet, det vil si DVD kvalitet er jeg misfornøyd med kvaliteten. Dette er kanskje ett tydelig bevis på at kvaliteten på DVD plater ikke er god nok for denne tv`n. Etter min mening er dette ikke plasmaens skyld! Legg merke til hva jeg har skrevet under scart 1.

Så min klare anbefalig: Hva sier de på Expert. LØP Å KJØP!
Men husk på å heller legge turen til Elkjøp.
15000.- for 42PA50 er bare helt rått.

Så skal jeg heller kjøpe ny HD plasma om noen år, når Dreambox kommer med tunere som takler HD, og kanalutvalget er mangfoldig!

Og helt til slutt - Ingen pixelfeil på min PA50.

Bjørn
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
05.01.2006 09.01.36 #17 av 22
Postet av: orso
Gratulerer med ny skjerm. Bare ern liten korreksjon. Kablene fra Claes-Ohlson er garantert ikke high-end! Mulig de bruker det navnet, men high-end er et uttrykk som brukes om et produkt som holder meget høy standard. Cleas-Ohlson selger ikke slikt! Det er vanskelig og si, men det er mulig du har mye å hente på skifte kablene. Går du til spesial forretning er det sikkert mulig å deponere på kabler for å teste. Prøv det.
05.01.2006 12.01.35 #18 av 22
Postet av: WarElf
Skal være enig om at å calle clas ohlson kablene for high end, men de er ikke noe dårlig kjøp, mange av de litt større el kjedene selger nøyaktig de samme kablene bare med annen label til 3x prisen.

Samt at bilde fra de CO kablene slettes ikke er så ille :)) men ja man får bedre og dyrere.
05.01.2006 18.00.41 #19 av 22
Postet av: runelund
Gratulerer Abedatt og velkommen i klubben av fornøyde eiere av PA 50.
Tror nok også at du vil se forskjell ved å prøve andre kabler enn CO sine, men det er jo noe man kan prøve etterhvert.
Det viktigste er at du har en deilig 42" i huset.
05.01.2006 20.31.01 #20 av 22
Postet av: abedatt
Ja, kanskje er det noe å hente!
Har siklet etter Panasonic plasma i lang tid, nærmere bestemt siden PA30 kostet kr. 35.000.-
Endelig bestemte jeg meg da 42PA50 kostet kr. 15.000.- inkl. bordstativ.
Men hvilke kabler anbefales?
Oppsettet ser dere ovenfor!

2 stk Scart til Scart
1 stk Komponent RCA i begge ender
1 stk Scart til RCA (dette er ikke standard oppsett, da denne skal ut fra en
Dreambox DM 7000 for å få Komponent ut). Se Eltek.no (SU4460)

Bjørn
07.01.2006 18.55.25 #21 av 22
Postet av: janew
Godt å få PA50 42" i hus og opp på veggen...
Foreløbig på bordstativ, men ønsker å få den på vegg etterhvert..
Tips om dreibart veggfeste mottas med takk :-)

Et liten tankevekker er om jeg kommer til å savne hdmi/dvi kabling? :-(

Men er godt fornøyd med skjermen, og ikke minst prisen....
Skal prøve digital kabel tv decoder, spent på dette.

Enig i dette med kablingen, jeg sliter med Svideo fra surround anlegget
XV-DV55. Fargene flyter ut S-video via Scart (billige kabler)

Bruker derfor composite.. ikke helt fornøyd med det. usikker på om kanskje det er anlegget som er trøbbelet. Eller er det SÅ stor forskjell på kabling...

Har noen erfaring med high end scart:
http://www.biltema.no/products/product. ... emId=89570

kr 249,- på Biltema bør være bra...
Unike OFC/SPC-krystaller, med 99,998 % ren kopper. Høy ledeevne for presis og nøytral lyd- og bildegjengivelse. Individuelt skjermede signalledere. Gullbelagte scartkontakter. Lengde 1,0 m.

Så er vel også spørsmålet om man bør vurdere en ny DVD spiller med Component utganger...

Er det noen kvalitetsforskjell mellom fra DVD:
- progressiv RGB via scart 576p
- component 576p

(PA50 støtter vel 480, progressive DVD spillere gir 576p utsignal?)

--
janew
--
janew

Panasonic PA50 42"
07.01.2006 19.17.39 #22 av 22
Postet av: Rikky
Scart støtter ikke progressive signaler.
Skriv et svar