Logo

Klönete teksting i DVD-filmer

Skriv et svar
18.04.2006 17.34.37 #1 av 5
Postet av: Balle
Hei!

Jeg har en 16:9 LCD-TV som jeg er godt fornöyd med, men irriterer meg kraftig over den klönete tekstingen av DVD-filmer. Det ser nemlig ut til at tekstingen alltid plasseres UNDER bildet, så hvis man skal kunne lese tekstingen blir man sittende med en diger sort ramme rundt hele bildet.

Ikke särlig vits i stor TV når bildet er en liten firkant midt i skjermen! Er det noe å gjöre med dette?

Takknemlig for tips.

Hilsen Balle
Balle Klorin
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
18.04.2006 17.57.15 #2 av 5
Postet av: kWern
Er du sikker på at du har stilt inn både TVen og DVD-spilleren til å gi et 16:9 bilde?
Mange filmer kommer i et format som er enda bredere enn 16:9 (et forhold på 1:1,78 ), som f.eks. 1:2,35 - da får man sorte striper under og over bildet uansett, og teksten legges på det sorte feltet under, eller i grenseland (irriterende!). Dersom TVen ikke gjenkjenner DVD-spillersignalet som 16:9, kan den gjette seg til et format, og zoome seg inn (såkalt pan-and-scan) slik at de sorte feltene forsvinner sammen med teksten. Ved å ha både TV og DVD-spiller innstilt til bredformatet 16:9, unngår du at teksten forsvinner.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
18.04.2006 18.04.26 #3 av 5
Postet av: Rune
Her tror jeg akkurat som kWern at du har stilt inn DVD spilleren feil.

Sett spilleren på 16:9 så løser det seg. (og du får 33% høyere oppløsning på filmene også)
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
19.04.2006 22.11.09 #4 av 5
Postet av: boly
Ø?????????
KINO: Klipsch, Onkyo, Epson, Denon, Sony, Panasonic, Grandview
SOVEROMSKINO: Philips, Epson, Denon, Kingpin
STEREO: Harman Kardon , CAV
TV: Cambridge, CAV, Samsung
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
24.04.2006 10.46.30 #5 av 5
Postet av: Balle
Jeg hadde glemt å stille om DVD-spilleren da den gamle 4:3-TV'n gikk på dynga. Problemet löst. Takk for hjelpen!

Mvh. Balle
Balle Klorin
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar