Logo

Koblinger

Skriv et svar
20.10.2011 13.30.56 #1 av 5
Postet av: Audur
Hei
Jeg har hatt hjemmekino fra JVC i noen år nå, men etter oversvømmelse i kjelleren gikk den dunders nå om dagen. Da har jeg planer om å kjøpe ordentlige høytalere istedet for sånn ferdig pakke hjemmekino. Jeg har en "gammel" forsterker jeg hadde tenkt å bruke, men den er pre-HD og jeg har litt problemer med å se om jeg kan bruke den som jeg har tenkt eller om jeg må kjøpe ny forsterker også. Utstyret jeg har og skal koble er:

En 1 år gammel plasma TV med 4 HDMI innganger
HD tuner fra Canal Digital
DVD spiller/opptaker (Pioneer DVR-530H)
PS3

Forsterkeren er Pioneer VSX-415, og har somsagt ikke noen HDMI innganger eller utganger.

Da er mitt spørsmål følgende:

Kan jeg koble disse apparatene sammen og få 5.1 lyd ut fra både PS3 og DVD spilleren/opptakeren? Hvordan skal jeg i så fall gjøre det?

Jeg bruker HDMI kabel på PS3 og Tuneren og SCART på DVD spilleren.
Håper noen kan hjelpe meg,

Audur
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
20.10.2011 19.13.18 #2 av 5
Postet av: runefalk
Viss det er Optiske innganger på forsterkeren så kan du bruke det til og få 5,1 lyd,eller Digital Coax innganger :D
Samsung 63" 3D Plasma-TV PS63C7700--Onkyo TX-NR809-Vincent SP-331-Sherbourn PA 2-160- Klipsch RF-82II/RC-64II/RS-52II/RB-51II-2stk SVS PC12-NSD DSP-Antimode-PANASONIC 310-PS3-Logitech Harmony One-Get Hd Pvr-Monster-Xindak-Proson-VAN DEN HUL
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
21.10.2011 10.58.55 #3 av 5
Postet av: shg
Hei

Forsterkeren synes å ha 2 coaxial innganger, samt 1 sett flerkanals 5.1 inngang. (anter dette er 6 stk phono plugger og ikke optisk).
Du skriver ikke hva TV har av utganger, men har den digital koaxial, kan det gå, men vanligvis har TV optisk digital utgang.

Dersom Tv ikke har koaxial utgang, kan du koble PS3 til forsterker med kabel for 5.1 lyd (kobles fra AV multi out), samt CD HD dekoder med digital koaxial (om den har det).

DVD spiller funksjonaliteten har du likevel i PS3, så den glemmer vi :)

Endring: Det er mulig kabel for 5.1 lyd fra PS3 ikke finnes.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
22.10.2011 12.37.43 #4 av 5
Postet av: Audur
Hei og takk for svar.

Det er 1 optisk inngang på forsterkeren, 2 coaxial og 1 flerkanals inngang. Etter det jeg får sett har PS3 kun 1 optisk utgang, HD tuner har 2 lydutganger (høyre og venstre) så den er grei, og DVD spilleren (som har også opptaksfunksjon og jeg vil derfor koble den opp også) har kun 1 optisk utgang for 5.1 lyd.

Jeg har tenkt å koble PS3 og HD tuneren direkte til TVn med HDMI kabel, og DVD opptakeren med SCART (den er ikke HD).

Da er mitt spørsmål om jeg kan kun bruke 1 apparat med 5.1 lyd på min forsterker når det kun er 1 optisk inngang på forsterkeren og apparatene har ikke coaxial eller flerkanals utganger for lyd?

Finnes det kapler som har SCART på ene siden og Coaxial på den andre?

TVn har kun 1 optisk inngang, er det bedre å bruke den? Det sto i brukeranvisningen for TVn at hvis man bruker den utgangen for å koble til forsterker for man kun 2 kanals lyd. Stemmer det?

Hvis alt blir koblet til TVn som jeg har tenkt, er det noen vits da å koble videokapler mellom forsterkeren og DVD opptakeren og PS3?

Er ikke min beste løsning å kobler PS3 til forsterkeren med optisk kabel, og tuneren og DVD spilleren med todelt kabel (2 kanals lyd) og dermed få kun 5.1 lyd fra PS3 og bruke den som DVD spiller (jeg har ikke gjort det før pga fjernkontroll, har 1 harmony fjernkontroll og må ha noe tilleggsutstyr for å bruke den på PS3).

Håper noen forstår mer av dette innlegget en jeg...
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
26.10.2011 13.18.33 #5 av 5
Postet av: shg
Hei igjen.

Scart kabel gir bare stereo, ingen 5.1 (så vidt jeg har fått med meg).
Optisk kobling på TV er sikkert UTgang, har aldri sett dette som inngang på TV. (TV har jo bare stereo høytalere, med mindre den har innebygd "lydplanke").
Men om du oppgir TV modell og merke, kan dette normalt sjekkes på nett.

Med ditt utstyr ville jeg:
Koble PS3 og Dekoder med HDMI til TV.
Koble Scart mellom DVD/HDD og TV. Pass på at du kobler til den som TV dedikerer til utgang for opptak, evt. still i menyene på TV.
Koble optisk mellom TV og forsterker. Det må evt. stilles i TV valg at du benytter denne utgangen, evt at du muter TV høytalerne.

Nå har du Stereo TV lyd om du ikke bruker anlegget.
5.1 lyd om signalene fra HDMI leverer dette.

Opptak på HDD vil kun være i stereo, og ikke i HD kvalitet.

Alternativt kan DVD/HDD kobles via forsterker for lyd og bilde (DVR/VCR inn-/utganger).
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar