Logo

Kombinasjon av forskjellige høytalere.

Skriv et svar
25.03.2005 01.53.26 #1 av 5
Postet av: pæra
Det er jo visstnok slik at enkelte høytalere lydmessig er mer kompatible med hverandre enn andre. Jeg har et par Qln (Qu-Bic 313), og ønsker å investere i nye bakhøytalere og ny senter (vil ikke ha ikke sub). Jeg lurer på følgende:
-Hvilke merker bør jeg kikke på?
-Hvordan vil fx Audio-pro fungere bak? (Fant et bra tilbud på fyndbørsen.se).
-Hvor store bør høytalerne være i forhold til hverandre, og hva har impedansen å si? (Anbefalt forsterkerstyrke til Qln-høytalerne er 20-250W og 4 Ohm)

Forsterkeren jeg bruker er en lettere utdatert H/K avr20 som jeg planlegger å skifte ut snart. Vurderer Denon AVR-2805.

Er takknemlig for hjelp og innspill! :D
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
26.03.2005 00.51.44 #2 av 5
Postet av: pæra
Det var kanskje vanskelige spørsmål dette? :wink:
Sikker på at det er mange her som har mye interresant å bidra med her :D
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
26.03.2005 07.17.43 #3 av 5
Postet av: pnerbye
Først: Ikke la deg lure av at det ser ut som om jeg kan dette veldig godt. Jeg er en newbie.

Så langt som jeg har lest er det viktigere å ha en bra dimensjonert senter (les kraftig) en at den er klang-matchet. Nesten alt som skjer midt i bildet gjengis i senter, så den bør være god.

Hvis du har tenkt på å bytte ut forsterkeren din er det mulig at du får en med automatisk høyttalerkalibrering. Det tror jeg vil utjevne noe av høyttalerulikhetene. I tillegg kan du jo hvis det skulle være nødvendig fikle litt med equalizer på hver enkelt utgang hvis det er mulig. Tror ikke det er noe problem. Det er veldig mange hjemmekinoer her inne hvor de blander alt mulig.

Jeg lette litt etter QLN Qubic 313, men fant ikke noe på nettet. Har QLN noen nyere høyttalere som ligner? Hadde vært lettere for meg å komme med et forslag til senter og surround da. Men jeg forstår du er ute etter å vite hvilke merker du bør kikke etter. Det må noen med litt erfaring kommentere.

Når det gjelder ohm så spiller det liten rolle om du blander så lenge forsterkeren tåler det. Høyttalere i 4 ohm trekker noe mer strøm enn de med høyere ohm, så du kan få problemer med varmgang om du drar på litt hvis forsterkeren ikke er helt dimensjonert for det.

Noen andre som kan hjelpe?
:-) Petter

Focal.JMLab Cobalt 816 S / CC800 S / 2 par Cobalt SR800 / 2 x SVS PB10-ISD
Yamaha RX-V2600 / Samsung DVD-HD935 / Hitachi PJ-TX200
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
27.03.2005 18.27.26 #4 av 5
Postet av: pæra
Takk for svar Petter :D

Egentlig er hele systemet mitt modent for utskiftning. Faktisk har jeg ikke TV engang nå, den solgte jeg ifjor (ble dritt lei, bare). Drømmen er hjemmekino på et tilfredstillende kvalitetsnivå (BLIR det noen gang det? :wink: ), ment kun for film. Er nødt til å skaffe meg litt om gangen, istedet for å kjøpe no billig dritt i en pakke. Har gått til anskaffelse av en Pioneer dvd668 (fikk den for 5500), som foreløpig gjør nytte kun som cd-spiller. Går ting som planlagt, har jeg stablet min lille kino på bena om ca 1,5 år, m projektor og det hele. Fronthøytalerne ønsker jeg derimot ikke å skifte ut, da disse gjør en god nok jobb, føler jeg. De er ganske like QLN 603 MKll, men veier 5kg mindre enn disse og er sikkert litt mindre raffinerte. Kosta 7000 for ni år siden.

Har lest litt rundt på sidene her og ser at de lærde tydeligvis strides (what else is new :lol: ). Har forstått at en kraftig senter er viktig, men hvor kraftig? Og hva med surroundhøytalerne? (Har et lite Mission-sett stående i boden nå) Noen har jo digre, gulvstående høytalere bak(!), det blir trangt hjemme hos meg, dessuten er sofaen nødt til å stå inntil veggen, og denne er bare ca 3 meter fra fronthøytalerne. Så var det dette med klang-match da... Mye man kan lure på, gitt :? Men jeg har brent meg nok ganger på å gjøre forhastede kjøp eller kjøpe noe kun fordi det er billigst!

Du har jo et godt poeng med dette med automatisk rom-korreksjonsmuligheter, men det er vel begrenset hvor mye denne forandrer høytalerens personlighet? Vurderer Denon 3805, vunnet masse tester (bl a EISA-pris), og har et veldig bra aut. korreksjonssystem. Denne kan forresten bestilles fra Tyskland til Sverige for ca 9200.-

Fortsatt like takknemlig for alle innspill :D
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
27.03.2005 20.12.18 #5 av 5
Postet av: pnerbye
Heisann!

Jeg sikler selv på en RX-V2500, men er usikker på om jeg bør velge AVR3805 eller kanskje en H/K 430 (eller DPR 2005??). Ikke lett, men jeg har heldigvis god tid. Er på utkikk etter nytt hus, og i det blir det hjemmekino.

Det rådet jeg har fått er som du sier å kikke etter en kraftig senter. Er en tråd om det på avforum.no. Jeg tror jeg kommer til å gå for 2 sentere på 8 ohm som jeg seriekobler. Det har andre gjort med hell. Hvis en har senter som har et rimlig bra frekvensområde vil en med fordel kunne sette den til large å få mere lyd i den. Vanligvis er senter satt til small. I senter spilles omkring 70% av lyden i en film (avhengig av hvem du spør), så den bør ikke ha noe særlig mindre effekt enn frontene. Det ideelle sier de er å ha 3 identiske fronter, men det kan jo bli vanskelig.

QLN skal jo være gode høyttalere. Kan du ikke finne noen flere derfra som matcher dine? Med et lite rom som ditt vil du helt sikkert måtte bruke litt mindre veggmonterte satelitter, men det har du sikkert allerede funnet ut av? Hehe... Sjekk ut priser her feks: http://www.fynda.se/index.php3?katid=127

Det beste er å ha god tid. Selv har jeg lest og siklet på hjemmekino siden før jul, og får sikkert ikke noe i hus (jeg ikke har enda) før til høsten! Lenge å vente!!!
:-) Petter

Focal.JMLab Cobalt 816 S / CC800 S / 2 par Cobalt SR800 / 2 x SVS PB10-ISD
Yamaha RX-V2600 / Samsung DVD-HD935 / Hitachi PJ-TX200
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar