Logo

Kommende standard på digital kabel-tv

Skriv et svar
01.11.2005 21.20.03 #1 av 5
Postet av: JHS
Jeg er koblet til UPC i Oslo, og prøvde å finne ut noe om hva slags standard som blir gjeldende på UPC sitt digitale tv-nett. Det var ikke så lett... :?
Er det Norkring som setter standarden, slik at UPC låses til dette?
Det er litt interessant å vite bildeoppløsningen som kommer til å bli gjeldende, slik at en kan kjøpe "riktig" flatskjerm nå. :P
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
01.11.2005 21.32.00 #2 av 5
Postet av: Rune
Det vil nok avhenge mye av hva TV stasjonene sender. Hvis f.eks at NRK begynte å sendte MPEG 4 via satelitt så vil nok sannsynligvis dette signalet bli videresendt.

Jeg vil anta at de fleste kanalene vil sende SD oppløsning (720 x 576) de nærmeste 5 årene, og en del vil etter da begynne med HD i begrenset omfang.

Hvis du vil vite hva som skjer med det digital bakkenettet som jeg mener vil bli en meget stor konkurrent til UPC så kan du lese her: (spennende lesning)

http://www.ntv.as/files/tf-pdf-original_ntv_soknad.pdf
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
02.11.2005 07.36.25 #3 av 5
Postet av: JHS
"Rune" skrev:Det vil nok avhenge mye av hva TV stasjonene sender. Hvis f.eks at NRK begynte å sendte MPEG 4 via satelitt så vil nok sannsynligvis dette signalet bli videresendt.

Jeg vil anta at de fleste kanalene vil sende SD oppløsning (720 x 576) de nærmeste 5 årene, og en del vil etter da begynne med HD i begrenset omfang.

Hvis du vil vite hva som skjer med det digital bakkenettet som jeg mener vil bli en meget stor konkurrent til UPC så kan du lese her: (spennende lesning)

http://www.ntv.as/files/tf-pdf-original_ntv_soknad.pdf


Leste litt i den referansen, og ser jo at slukkinga av det analoge nettet er ferdig i 2009. Så det er jo litt tid til. Det blir sikkert en MPEG4 standard det kommer å gå på. Kanskje h.264... 8) Den skal gi god kvalitet med en relativt begrenset bitrate.
Jeg _tror_ en kan begrense seg til å kjøpe en flatskjerm som klarer SD oppløsning i første omgang om en kun tenker på tv-sendingene... Men med tanke på HDDVD o.l. kan man kanskje sikte litt høyere. :wink:
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
03.11.2005 09.54.19 #4 av 5
Postet av: JHS
Følgende svar fra UPC vedrørende digitalsendinger over deres nettverk:

"Vedrørende henvendelse angående HDTV-sendinger

Per dags dato foreligger det ingen teknisk løsning fra UPC som støtter
HDTV-formatet, og våre digitale dekodere har for øyeblikket kun vanlig
SCART-utgang. Det er foreløpig ikke klart når HDTV vil kunne bli formidlet via
våre dekodere.

Med vennlig hilsen
UPC"
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
19.12.2005 23.12.21 #5 av 5
Postet av: lexicon224
"JHS" skrev:Følgende svar fra UPC vedrørende digitalsendinger over deres nettverk:

"Vedrørende henvendelse angående HDTV-sendinger

Per dags dato foreligger det ingen teknisk løsning fra UPC som støtter
HDTV-formatet, og våre digitale dekodere har for øyeblikket kun vanlig
SCART-utgang. Det er foreløpig ikke klart når HDTV vil kunne bli formidlet via
våre dekodere.

Med vennlig hilsen
UPC"


UPC har MEGET begrenset båndbredde i anlegget sitt og sliter som gale idag for i det heletatt å få plass til kanaltilbudet slik det fremstår idag. Statmux'en deres går i taket rett som det er (blokking/frys i bildet) Å tro at de kan få plass til HDTV (selv med mpeg 4) er som å tro på julenissen. Da må de isåfall reencode rubbet for å få ned den totale bitraten grundig. Alle kan vel forestille seg hva det vil gjøre med den allerede "fantastiske" kvaliteten de leverer....... :-)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar