Logo

KOMPLETT HJEMMEKINOANLEGG M/TRÅDLØSE BAKHØYTALERE???

Skriv et svar
15.02.2009 19.17.09 #1 av 11
Postet av: stili83
Hei, trenger sårt hjelp til og finne et bra hjemmekino anlegg med trådløse bakhøytalere. Vet at det beste såklart er høytalere med signal kabel, og at trådløse bakhøytalere trenger strømtilkobling! Men siden stuen er så stor som den er og dama ikke er det minste intressert i og ha signalkabler liggende må jeg finne et anlegg med trådløse bak høytalere, gjerne som ser litt bra ut også :roll: !!

Har idag et Pioneer LX5090 plasma tv og en PS3 som kan brukes som dvd spiller. Stuen anlegget skal stå i e forholdsvis stor (ca 40 kvadratmeter).

Hadde sett for meg ett anlegg i prisklassen 8000 - 15 000.
Har sett litt på Samsung HT-TXQ120 som Lyd&Bilde har testet for et par år siden, men det har muligens kommet noe bedre på markede i ettertid?! Er det noen som kan hjelpe meg her?? :shock:

På forhånd takk :mrgreen:
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
17.02.2009 20.57.47 #2 av 11
Har liten erfaring med trådløse bakhøytalere men kan godt sjekke ut noen alternativer om det ønskes? Men hva med tynne lampett-ledninger og kabelskjuler? (Blir faktisk finere enn strømkabler hengende) Mer praktisk i lengden det, og utstyr lar seg lettere bytte ut på denne måten. Og er du åpen for en 3.1 løsning? Skjønner at WAF er viktig i denne sammenhengen, men er gulvstående fronter aktuelt for deg og fruen? ( mtp at 40 kvadrat er ganske mye å fylle)
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
17.02.2009 22.09.57 #3 av 11
Postet av: stili83
)Ja hadde satt stor pris på om du kunne det, er veldig åpen for alternativer både for type anlegg og type løsning :D Må og legge til at jeg jeg er veldig uerfaren på dette område (derfor jeg søker hjelp), så vet ikke engang hva du mener når du sier WAF :oops:

Men tror det blir litt vanskelig med signal kabler, pågrunn av at stuen er så stor som den er (var faktisk 60 kvadrat)!

Men har undersøkt litt mere, så her er litt flere opplysninger:
- anlegget og tv'en skal stå på en kort vegg, samme gjelder bakhøytalerene, mens den ene lang siden blir åpen.
- lang veggen er 10 m og kort veggen er 6m.
- har som sagt Ps3 så trenger jo ikke igrun noen blueray spiller, men er som sagt åpen for forslag.
- har også akkurat vært og kjøpt en Pioneer LX5090 også tenkte jeg og kjøpe en dreambox for parabol når det gjelder signal.
- er litt viktig at anelgget ser litt greit ut og ikke blir for voldsomt (mest dama sin mening, men avlikevell :wink: )
- blir brukt ca 80% til film og 20% til musikk 20%.
- kan godt gå for en 3.1 løsning dersom det blir bra, men er veldig uerfaren på dette område så vet ikke hvor bra surround opplevelse det gir.


Som du ser er jeg veldig åpen for forslag, så det er bare og komme med dem :D

På forhånd takk!!
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
18.02.2009 05.48.06 #4 av 11
Postet av: Zleepyme
WAF står for Wife Acceptable Factor :D Som regel fruen i huset som får bestemme intreøret i stua, å da går det(som regel) ut over lyden :D

Det finnes uansett ganske mange anleg som er desigent for å passe inn i forskjellige miljøer. Ferdigkomponerte anlegg er det fullt av. Det som derimot er litt mindre utbredt i dag er trådløse systemer. Problemet var alltid at disse ga nokså ustabil lyd, og var relativt dyre i forhold til lydkvaliteten de ga ut. I tilegg så måtte man ha strøm til høyttalerne som var trådløse, ergo så ble det jo ikke trådløst slik som mange ville trodd.
Hvis man hadde fått "godkjent" et anlegg som står litt mer i stil med tven dere har kjøpt så ville jeg sett litt på dette: http://www.surround.no/product/471305/Y ... svart.html - En meget bra pakke. Høyttalerne er i pianolakk, og vil matche tven, samtidig, så får man god lyd Både på musikk og film.

Ellers, så var det god lyd i dette ferdigkomponerte anlegget: http://www.elkjop.no/is-bin/INTERSHOP.e ... EOxeI03xiL

Lykke til!
Mvh ZM=)
Front:Dali Mentor 8, Senter:Dali Ikon Vokal2MkII, Side: Dali Fazon Mikro, Bak: Dali Ikon5MK2, Subwoofer: Dali Ikon Sub MK1
Denon Avr3313, Effekt: 2x Nadc275,Blu-Ray: Denon BDP-1713, Tv: Samsung UE55F8005
http://min.hjemmekino.no/Zleepyme/562#/0
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
18.02.2009 06.26.23 #5 av 11
Postet av: stili83
Hei, igjen:)

Hehe, så det er det WAF står for :lol:

Så litt på de alternativene du ga meg, og må jo si at yamaha anlegget virket uten tvil mest solid ut!
Har forresten sjekket litt ut meg en kompis av meg som er elektrikker, og han mener vi skal kunne få lagt rør skjult til bakhøytalerne fra loftet. Så da åpner det seg sikker nye muligheter i og med at jeg kan legge signal kabler til bakhøytalerene!?

Har du eller noen andre kansje noen innspill her???
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
18.02.2009 09.33.08 #6 av 11
Postet av: Zleepyme
Å legge høyttalerkabler skjult, er som regel en god løsning. Det er jo selvfølgelig mer arbeid, og hvis man senere skal ommøblere, så kan det jo by på utfordringer. Bortsett fra det, så er det jo bare å sette igang :D Tror det Yamaha/Dynavoice settet vil være en kjempegod løsning. Kan bygges ut/bytte komponenter senere. :D
Mvh ZM=)
Front:Dali Mentor 8, Senter:Dali Ikon Vokal2MkII, Side: Dali Fazon Mikro, Bak: Dali Ikon5MK2, Subwoofer: Dali Ikon Sub MK1
Denon Avr3313, Effekt: 2x Nadc275,Blu-Ray: Denon BDP-1713, Tv: Samsung UE55F8005
http://min.hjemmekino.no/Zleepyme/562#/0
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
18.02.2009 15.32.22 #7 av 11
Postet av: Typhoon7
Hvis kameraten din kan legge opp rør til kablene via loftet, så er det helt klart å foretrekke med tanke på bakhøytalerne. Jeg ville unngått trådløse bakhøytalere om mulig. Sjansen for forstyrrelser i signalet er der.

Som Zleepyme nevner, er utbyggingsmulighetene mye større med Yamaha/Dynavoice-oppsettet.

Hva med http://www.surround.no/product/470258/_Dynavoice_F-6_EX_5.0-pakke_Black.html, http://www.surround.no/product/471936/_XTZ_99_W10.16_pianolakk.html og http://www.surround.no/product/461476/__Yamaha_RX-V863_Black.html. Da skulle du havne på ca 13k pluss frakt. Subwooferen og forsterkeren er meget gode produkter som kan anbefales. Har hørt lite på Dynavoice, men til prisen skal de også være meget gode.

Høytalerkabler kjøper du for eksempel på Clas Ohlson.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
18.02.2009 19.19.23 #8 av 11
Jeg støtter Typhoon 7 sitt alternativ. Dynavoice settet gir svært mye valutta for pengene og XTZ W10.16 slår godt i fra seg. Alt i alt en meget god høytalerpakke som har fint design, spiller svært godt og de er rimelige. Yamaha reciveren er ett trygt valg da den har støtte for de nye høyoppløste lydformatene som benyttes via Blu-Ray og er godt utstyrt med både HDMI innganger og annet. Den har en nokså nøytral lydsignatur og spiller svært engasjerende både på film og musikk. YPAO gjør en god jobb for kalibrering av anlegget, og er enkel å sette opp. Anbefaler deg å lese denne guiden for mer informasjon om hva slags muligheter du har med en slik reciver.

Her har du ett fremtidsrettet anlegg som kommer til å gi mange gode film og musikk opplevelser.
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
18.02.2009 21.10.23 #9 av 11
Postet av: stili83
Hei og takk for alle svar :D

Har lest ganske mye inne her på forumet, og ser at kombinasjonen Yamaha og Donavoice høster god kritikk :) Begynner og bli mer og mer bestemt på og gå for denne kombinasjonen.

Men lurer på følgende:
Surround.no har jo et meget godt tilbud på http://www.surround.no/product/471305/Y ... svart.html men blir denne pakken for liten for en stue på 70 kvadratmeter? Burde jeg kansje oppgradere forsterkeren til Yamaha RX-V863 og subwooferen til en XTZ 99 W10 eller XTZ 99 W12?

Er det foresten automatisk lyd kalibrering på disse forsterkerene? (ser ikke for meg at det skulle bli noe bra skal jeg kalibrere dem selv :oops: )
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
18.02.2009 23.00.27 #10 av 11
"Problemet" med den pakken du hendviser til, er at reciveren ikke har HDMI eller støtte for de nye høyoppløste lydformatene - den har også mindre strømforsyning. Ved å gå opp til feks 663 eller 863 er du mer fremtidsrettet og tilkoblingen vil være enklere.

70 kvadrat er mye å fylle og du må nok opp i prisklasse for å kunne matche det, men ett fullgodt alternativ har du fått. YPAO fungerer slik at du plasserer en mikrofon i normal sitteposisjon, deretter vil det komme mange forskjellige lyder og mikrofonen vil justere seg etter rommet og din sitteposisjon. Dette er relativt enkelt å sette opp, og du vil fint klare det selv - hvis ikke vet du hvor du finner oss :P ( vil du ha en lengre/ mer avansert forklaring på dette er det bare å si ifra).
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
19.02.2009 17.03.28 #11 av 11
Postet av: Typhoon7
Et annet forslag er å starte med et stereoppsett, for så å utvide når økonomien tillater det.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar