Logo

Kondensator?

Skriv et svar
18.07.2005 17.24.29 #1 av 7
Postet av: ohauback
En kamerat har en forsterker på 2000 watt til bil. Vi skal bruke denne forsterkeren i en russebil. Vi har skjønt at vi trenger en kondensator for at ikke batteriet skal bli slukt på 1-2-3. Men hva er det egentlig en kondensator gjør? Hva slags type trenger man til en 2000 watts forsterker? Og hvor mye koster det?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
18.07.2005 18.37.49 #2 av 7
Postet av: Tannoy
Hva med et aggregat i stedet? Det kan dere isolere godt i ei kasse slik at det ikke bråker så mye...
Man får de ganske så små om dagen også...
Bensinutgiftene blir minimale...
Sometimes I have morningwood in the late afternoon...
Sjekk gjerne ut min hjemmekino:
http://min.hjemmekino.no/Tannoy/
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
18.07.2005 20.08.55 #3 av 7
Postet av: ohauback
"Tannoy" skrev:Hva med et aggregat i stedet? Det kan dere isolere godt i ei kasse slik at det ikke bråker så mye...
Man får de ganske så små om dagen også...
Bensinutgiftene blir minimale...


Har tenkt på det også, men har kommet fram til at det blir vel mye styr. Må ha den bakpå en henger og i tillegg må alt det elektriske inne i bilen være godkjent (og montert?) av en autorisert elektriker. Hvis ikke får vi problemer hvis vi blir stoppa.

Ingen som vet noe om kondensatorer?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
18.07.2005 20.23.59 #4 av 7
Postet av: Alas
En kondensator er noe som er i de fleste forsterkere, tror jeg. Rett meg om jeg tar feil folkens.

Man kan si det er et kjemperaskt batteri. En kondensator lades opp veldig raskt og lades ut veldig raskt. Det betyr at når man har store belastninger på en forsterker vil en kondensator avhjelpe bilens batteri med å levere nok strøm til å ta seg av "toppene" typisk for dette er basslag. Dype basstoner som krever mye utsving i membraner. Har man ikke en kondensator kan man oppleve at frontlysene "spiller med", eller andre ting som ikke er ønskelig. Det er ihvertfall slik jeg har forstått det. Igjen, er det feil så opplys meg!! :wink:

Størrelsene på kondensatorer angis i Farad eller mikrofarad, er ikke helt sikker på det, tipper det er noen som vet det. De vanligste størrelsene er vel 0.5, 1, 1.5, og 2. Hva man trenger til din forsterker er ikke lett å si. Men jeg ville hørt med en bilradiospesialist av et eller annet slag.

Priser har jeg desverre ikke peiling på.

Jeg må igjen presisere at dette ikke er absolutte sannheter, men jeg tror ikke jeg er så langt på viddene.


Mvh
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
18.07.2005 21.13.17 #5 av 7
Postet av: ohauback
"Alas" skrev:En kondensator er noe som er i de fleste forsterkere, tror jeg. Rett meg om jeg tar feil folkens.

Man kan si det er et kjemperaskt batteri. En kondensator lades opp veldig raskt og lades ut veldig raskt. Det betyr at når man har store belastninger på en forsterker vil en kondensator avhjelpe bilens batteri med å levere nok strøm til å ta seg av "toppene" typisk for dette er basslag. Dype basstoner som krever mye utsving i membraner. Har man ikke en kondensator kan man oppleve at frontlysene "spiller med", eller andre ting som ikke er ønskelig. Det er ihvertfall slik jeg har forstått det. Igjen, er det feil så opplys meg!! :wink:

Størrelsene på kondensatorer angis i Farad eller mikrofarad, er ikke helt sikker på det, tipper det er noen som vet det. De vanligste størrelsene er vel 0.5, 1, 1.5, og 2. Hva man trenger til din forsterker er ikke lett å si. Men jeg ville hørt med en bilradiospesialist av et eller annet slag.

Priser har jeg desverre ikke peiling på.

Jeg må igjen presisere at dette ikke er absolutte sannheter, men jeg tror ikke jeg er så langt på viddene.


Mvh


Takk for svar. Høres ut til å være riktig. Får bare dra til en butikk der de selger denslags og forhøre meg litt mer.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
18.07.2005 21.23.12 #6 av 7
Postet av: Headbanger Man
Japp du har riktig her. For å være pinlig nøyaktig så går strømmen gjennom kondensatoren, og etterlater en ladning mellom metallplatene. Når ladningen bygges opp over tid, begynner spenning å opptre over kondensatoren. Ladningen er proporsjonal med påtrykket spenning over kondensatoren. Dermed kan vi si at ladningen er lagret i kondensatoren, og den vil "holde" spenningen ved feks store effekter. Noe sånn :wink:
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
19.07.2005 08.07.54 #7 av 7
Postet av: Carr
Kondensator er for å unngå klipping av signalet når forsterkeren trekker mer enn batteriet klarer å levere ja. Den leverer et ekstra kick når det trengs.
Men - du snakker om å unngå at batteriet blir slukt på 1-2-3. Dette har ingenting med kondensator å gjøre. Om noe vil den bare hjelpe deg å tømme det fortere. Større dynamo og gjerne et ekstra batteri kun for stereoen er det eneste som vil hjelpe deg hvis aggregat er uaktuelt.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar