Logo

Konkurranse - Kabinettdesign Hawthorne

Skriv et svar
13.11.2008 00.49.06 #1 av 7
Postet av: Atle Torp
I forbindelse med at jeg skal bygge (vel, ikke jeg men noen andre) en åpen baffelløsning trenger jeg innspill på hvordan dete bør se ut.

Hvis noen har lyst til å komme med forslag er det fritt frem å poste egne tegninger i denne tråden. Den som vinner får i tillegg til heder og ære en premie som jeg enda ikke har funnet ut hva skal være :mrgreen:

Alle forslag ønskes velkomne.

Høyttaleren som skal bygges baseres på Hawthorne Audio sin Silver Iris OB 15" Coaxial Unit:


og Silver Iris OB 15" Augie:


Link: http://www.hawthorneaudio.com/drivers.htm

Delefilteret skal plasseres skjult, da gjerne i en sokkel. Her er et bilde av delefilteret:



Hawthorne anbefaler at baffelen skal visse mål, men er det noen her som er drevne på simulering av dette? I så fall er dette de vitale spesifikasjonene på elementene, som for øvrig skal stå i samme baffel (bør ikke overstige 60cm i bredden):

Silver Iris OB 15" Coaxial Unit:
15" full-range coaxial
Cutout 13 3/4"
Outside Diameter 15 1/4"
2" voice coil
Power handling: 150 watts RMS
Impedance: 8 Ohms
System Sensitivity: 95.8 dB 1w/1m
Le: 0.07
Re: 5.77 Ohms
Qt: 0.91 Vas: 243.9 liters
XMax: 3.45mm
Fs: 41.8Hz
Magnet weight: 38ounces
Frequency range: 41.8-18k


Silver Iris OB 15" Augie:
15" low frequency augmentation driver
Cutout 13 7/8"
Outside Diameter 15 1/4"
2.5" voice coil
Power handling: 225 watts RMS.
Impedance: 8 Ohms
SPL: 88.7 dB 1w/1m
Le: 0.81
Re: 5.69 Ohms
Qt: 0.92
Vas: 250.3 liters
Xmax: 7.15 mm
Fs: 27.0 Hz
Magnet weight: 67ounces

Jeg vet veldig lite om delefilteret, så hvis dette er noe som er essensielt må jeg undersøke det nærmere. Det står kanskje noe om dette og andre ting på Hawthorne sitt eget forum: http://www.hawthorneaudio.com/forums/index.php




Det kan se slik ut:


.. eller slik:


... eller annerledes. Poenget er at alle forslag er velkomne.
Med vennlig hilsen
Atle Kildahl Torp
Fotograf / Skribent i magasinet Hjemmekino
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
13.11.2008 02.24.01 #2 av 7
Postet av: Snickers-is
Jeg ville laget en delvis lukket bakside til den nederste bassen. For eksempel sidevegger og bakvegg, men et åpent parti midt bak som utgjør omkring 50% av baksiden. På den måten vil høyttaleren oppføre seg mer som en ripol og dermed også gi noe dypere bass. Imidlertid anbefaler jeg at man ikke gjør slikt helt ukritisk med mellomtonen.
MVH
Jørn Rune Kviserud

Mine mer eller mindre bransjerelaterte engasjemenenter:
Midgard Audio
Creative HiFi
CNC Xpress
AV expo
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
13.11.2008 09.17.54 #3 av 7
Høres spennende ut! Hva er tidsfristen? :P
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
13.11.2008 09.34.54 #4 av 7
Postet av: Atle Torp
Høres spennende ut Snickers! Har du simuleringsprogram i forhold til OB? Kan du simulere forskjellen mellom åpent og delvis lukket slik du skisserer?

Jeg har for øvrig ikke satt noen tidsfrist.
Med vennlig hilsen
Atle Kildahl Torp
Fotograf / Skribent i magasinet Hjemmekino
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
13.11.2008 10.41.58 #5 av 7
Postet av: Snickers-is
Jeg tror ikke jeg har mulighet til å simulere dette på en pålitelig måte, men det man ikke kan simulere kan man måle :D

Imidlertid finnes det jo en del teori rundt ripoler. Det vitigste ved en slik løsning er forsinkelsen i kompressjonen som skjer bak elementet, samt at baffelens akustiske dimensjoner blir større, ergo går det dypere.
MVH
Jørn Rune Kviserud

Mine mer eller mindre bransjerelaterte engasjemenenter:
Midgard Audio
Creative HiFi
CNC Xpress
AV expo
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
13.11.2008 11.48.56 #6 av 7
Postet av: roffe
Spennende de Hawthorne-settene. Gleder meg til å se fortsettelsen av kabinettkonkurransen her, for det er mange som har laget ganske enkle, rektangulære plater for dette, og det er jo ikke det stiligste, selv om det ene eksempelet i innledende posting ernoe av det bedre jeg har sett av den typen. Problemet er at med så smale bafler blir det akustisk kortslutning selv ved ganske høye frekvenser, slik at dypbassegenskapene lider. Det å folde baffelen bakover er et godt alternativ som senker "kortslutningsfrekvensen". Å halvveis lukke åpningen bak kjenner jeg for lite til teorien omkring, men det er et spennende konsept. Jeg antar også at slike ting overhodet ikke påvirker delefilteret, som virker høyere i frekvens.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
13.11.2008 11.57.58 #7 av 7
Postet av: roffe
Er forresten litt nysgjerrig. Lar man Augie-bassen spille fullfrekvent, eller er det et eget filter til denne? Det er vel ikke noe som hektes på standardfilteret?

EDIT: Glem ovenstående naive spørsmål. Jeg sjekket litt nøyere på Hawthorne-forumet, og det eneste fornuftige her er aktiv deling mellom Silver Iris OB 15" Coaxial Unit og Silver Iris OB 15" Augie. Sannsynligvis lar man Silver Iris OB 15" Coaxial Unit spille fullfrekvent, mens Augie-elementet deles aktivt oppad som en vanlig subwoofer.
Grunnen er at de to elementene har meget stor forskjell i følsomhet, noe som ytterligere forverres i den relativt ineffektive bassgjengivelsen i åpen baffel-designet. Man bruker derfor gjerne i DIY-versjon en platemontert subwooferforsterker til Augie-elementet. Det er noen som har brukt flere Augie-elementer og sammen med heftig EQ har man klart å trekke ut bass ned på 20Hz-tallet, men ikke flatt, da snakker vi gjerne -20dB i forhold til lydtrykksnivået på koakselementet.

Dette med aktiv deling blir også avslørt på Hawthornes egne sider: http://www.hawthorneaudio.com/speakers.htm
We provide the Duet with a bass augmenter driver that was designed to excel in an open baffle configuration. This driver is driven by a separate dedicated sub woofer plate amplifier (not included with the speaker).
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar