Logo

Kringlyd på pc-spill

Skriv et svar
08.03.2006 07.26.35 #1 av 3
Postet av: aLmAnZo
En del av de nyeste spillmaskinene har støtte for kringlyd, og med inntoget til nestegenerasjons spillemaskiner regner jeg med at vi kan få digitalt kodede lydspor også til spill.

Men jeg lurer virkelig på hvorfor dette ikke er tilfelle på dataspill, hvor disse logiske systemene, som creative's EAX system, har regjert. Hvorfor har utviklingen gått så sagte her, eller er det noe jeg har oversett?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
08.03.2006 20.09.29 #2 av 3
Postet av: Bombadil
Kan jeg bare spørre hva kringlyd er?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
08.03.2006 20.20.48 #3 av 3
Postet av: Ken
sånn rundt om kring lyd kanskje?! han mener nok surround men på nynorsk!!

"Du... hvor mye var det du skulle har for den derrre LSD'en!! "

Til spørsmålet om digital lyd på PC spill så mener du kanskje Dolby Digital eller lignende. Saken her er at utviklerne har full kontroll i alle kanaler og styrer dette lett uten å måtte ty til eksterne lydprosessorer som vi benytter ved film. Et såkalt SPDIF lydsignal er en bitstrøm som sendes til en lydprosessor for videre prosessering og man kan da få et Dolby Digtal/DTS etc signal.

Nå skal det sies at de nye X-Fi kortene til SoundBlaser har egen prosessor og den avlaster CPU'en i de mest avansert spillene i dag som Half Life 2 etc, men du vil se at X-Fi kortet har digital ut SPDIF men denne blir ikke brukt til spill. Jeg bruker selv et slikt kort, men kun som lydkilde for film, og jeg er redd for at det ikke har så mye å si annet enn at lydkortet kan sende dette signalet videre til min surround forsterker.
mvh
Ken

| Sony KLV-V40A10E | Xbox 360 Premium | IBM ThinkCentre 3Ghz | ATI Radeon X800 512MB DVI-D HDMI | PS 2 | Logitech Z-5500 | Kommer: Denon 3806, SVS PB10, SVS SBS-01 Surround |
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar