Logo

Kritikerfag..?

Skriv et svar
17.06.2008 18.49.31 #1 av 4
Postet av: kamelon
Heihei!
Mulig litt feil overskrift her, men i mangel på kreativitet får det holde :D
Sitter å funderer litt på disse testene av div hjemmekinoprodukter. Og lurer på om ikke det er noe som heter kritikerfag?Og hvor mye kan vi egentlig stole på de forskjellige testene?Har vel strengt tatt vært tatt opp før også dette, men ville bare komme med et konkret eksempel.

Epson tw2000. Bladet hjemmekino (som jeg personlig synes har de mest grundige testene, utenom forrige nummers "store" tv-test) har testet denne i sitt første blad iår. Der projektorguruen Gorm Sørensen har gjort en ganske grundig test. Han skriver bl.a. "tw2000 er godt kalibrert fra fabrikk, og da referer jeg ikke bare til gråskalaen. Fargerommet er nemlig tilnærmet perfekt rett ut av esken. Etter litt finjustering faller bitene helt på plass , og både gråskala og fargetemperaturen fremstår så og si 100% lineært."
Han skriver videre:"blablabla...jeg finner fort ut at jeg foretrekker bildet uten bruk av dynamisk iris, da dette ikke har de "kunstige" overgangene mellom lyse og mørke scener."

Sammenligner man dette med bladet Lyd og Bilde sin test, der Geir Nordby testet denne i februar iår skriver han:"Vær oppmerksom på at bildene ikke imponerer rett ut av esken, så skikkelig kalibrering er helt nødvendig. Men det betaler seg…" Han foretrekker imidlertid å ha irisen på.."Det oppnås ved hjelp av en dynamisk blender, som åpnes eller strupes alt ettersom hvor mye lys det er i scenen. Denne fungerer meget bra hos Epson, og vi foretrekker å ha den på."

Har funnet flere eksempler på dette også, men orker ikke å ramse opp alt :D
Men er det bare øynene som ser så er så forskjellig??Snodig..
I think football always should be played on grass...Bob Marley
Min kino: http://min.hjemmekino.no/cinema.aspx?id=123
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
17.06.2008 19.49.28 #2 av 4
"kamelon" skrev:Heihei!
Mulig litt feil overskrift her, men i mangel på kreativitet får det holde :D
Sitter å funderer litt på disse testene av div hjemmekinoprodukter. Og lurer på om ikke det er noe som heter kritikerfag?Og hvor mye kan vi egentlig stole på de forskjellige testene?Har vel strengt tatt vært tatt opp før også dette, men ville bare komme med et konkret eksempel.


- Sendte en mail til "Lyd og Bilde" for en liten stund siden angående hva som kreves for å jobbe som skribent, kravene var ikke store bortsett fra at du skal være god i norsk og selvfølgelig ha ett godt kunnskapsnivå med det du holder på med.

Hvor mye man kan stole på disse testene er vanskelig å svare på, noen stoler nesten blindt på slike tester og kjøper det produktet bare på grunnlag av det har blitt "best i test". Mange har heller ikke så mye annet valg enn å stole på de da man kanskje bor langt ifra Hifi/elektrokjeder. Mange skribenter gjør en svært god jobb og går detaljert inn på posetive og negative sidere av produktet, og om testen er til å stole på eller ikke, kan man jo se ifra omfanget og beskrivelsen i teksten. Men omfanget av testen kommer jo en del ann på hvor god tid man har på å teste de forskjellige produktene og skribentens personlige foretrekkninger.
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
17.06.2008 21.10.31 #3 av 4
Postet av: kamelon
- Sendte en mail til "Lyd og Bilde" for en liten stund siden angående hva som kreves for å jobbe som skribent, kravene var ikke store bortsett fra at du skal være god i norsk og selvfølgelig ha ett godt kunnskapsnivå med det du holder på med.

Høres litt ut som kravene Bergen Taxi opererer med,(og sliter med å følge opp) :D

Mange har heller ikke så mye annet valg enn å stole på de da man kanskje bor langt ifra Hifi/elektrokjeder.

Det er vel nettopp derfor testeren bør gjøre en grundig jobb med testen sin..?

Men omfanget av testen kommer jo en del ann på hvor god tid man har på å teste de forskjellige produktene og skribentens personlige foretrekkninger.

Når man snakker om produkter til ca 20k bør man vel strengt tatt ta seg tid til å teste grundig?

Synes bare det er snålt at et produkt kan oppfattes så forskjellig..Men nå fikk jo tw2000 samme karakter, så de er jo enig på en måte da :D
I think football always should be played on grass...Bob Marley
Min kino: http://min.hjemmekino.no/cinema.aspx?id=123
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
18.06.2008 06.16.19 #4 av 4
Postet av: petre2006
Er jo helt innlysende at det skrives mye rart i ymse tidskrifter av og til. Men, de fleste av oss KAN desverre ikke gjøre noe annet enn å stole på testene. Dette VET produsentene så veldig godt... Det KAN hende det ikke bare er farven på PJ som er liniær, det kan også være en noe farvet panel.. Det er sjelden at ett produkt gjør det like bra hos de to 'største' instansene med softcover her i Norge, og ikke vet jeg hvorfor.

Det som jeg savner ofte, er en enda grundigere test. F.eks, skal man dra i gang en reciever test, så holder det ikke å slenge inn fem stykker. Da bør man heller se hva man får f.eks for fem tusen lapper, også ta med HELE sortimentet der ute, ikke utelate noe(n). Da, og først da kan man se hvem som er 'bad' og hvem som er 'jubel'.

Så, det som har blitt fint er at man nå bruker referanse i de ulike produktene. Dette er en veldig god pekepinne, som burde være lik over hele fjøla. Med det mener jeg, at man ikke bare lister opp hvem som er best, men hvem som var/er nr. 2 som referansen til det respektive bladet. Da kan man sammenligne de to (evt. flere) bedre. Det er mye ulik testing av de to bladene, og på den måten kan man ofte en slags meridian på referansen. Det er småting som skiller, men kan likevel være avgjørende for mange.

Mine to dong

Petter
Det blir aldri lydtett nok... OG -- ALT i en boks, hiv ut resten!
Filmbasen min : http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/Petter%20U
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar