Logo

Labbetuss' hjemmekinotråd - Ayon CD-3 i hus, hjelp!?

Skriv et svar
23.01.2009 23.14.19 #1 av 49
Postet av: Labbetuss
Hei godtfolk!

Har lenge tenkt på å lage en egen hjemmekinotråd her på forumet, men har desverre ikke kommet så langt tidligere. Jeg tenkte derfor det gjerne var på tide, og nå som vi er begynt på et nytt og forhåpentligvis et herlig og innbringende AV år så tenkte jeg at jeg kanskje skulle få dette til.

Det har jo vist seg utrolig nyttig og morsomt å lage slike tråder siden man kan få utrolig mange gode råd, tips og triks fra andre entusiaster i tillegg til mye hyggelig uhøytidelig prat underveis!

Kan vel gjerne begynne med litt historie. For meg begynte det hele egentlig da min ene bror kjøpte seg et komplett stereo anlegg bestående av B&W 630i, NAD 306 og Marantz CD63 i 1995. Et meget vellydende oppsett på den tiden og som er i daglig bruk av andre familiemedlemmer fremdeles.

I 1997 kjøpte de seg et komplett hjemmekinosystem bestående Acoustic Research 312 som fronter og 308 som bakkanaler og senter kombinert med Harman/Kardon AVR85, Sony DVP-S715 og et Sony 29" CRT tv. Det var på denne tiden DVD gjorde sitt inntog såvidt jeg husker, og det var en helt fantastisk oppgradering fra VHS. Vi hadde Pioneer laserdiskspiller også, men siden denne ikke hadde RF utgang for digitale lydspor var inntoget av DVD absolutt en oppgradering. Det var rett og slett helt fenomenalt! Oppsettet var som skapt for hjemmekino og sammen med Parasound effekttrinn husker jeg frontene våknet virkelig til liv. Subwoofer var fullstendig overflødig.

Men nok om det. Da de eldre søsken flyttet ut til sitt eget reiste også anlegget med dem og planleggingen av et eget nytt system ble satt i gang. Alt fra lesing på nettet til lytting i butikker ble benyttet i letingen på et oppsett jeg følte jeg kunne trives med. Ble medlem her i 2004 og siden har det vel bare balet på seg.

I mellomtiden kom et tredje oppsett inn i huset bestående av Infinity Alpha 50, 30 og senter, Yamaha RX-V1400. Jeg snopte meg et Philips 32" CRT i tillegg til Pioneer sin DV668. Var kjempefornøyd med denne bildekomboen, men byttet til Denon sin DVD2900 i søken på en bedre lydformidler. Den var etter min mening bedre på bildesiden også. En skikkelig god spiller som absolutt overgikk både 1400'en og Pioneeren.

Det var også på denne tiden jeg benyttet tiden til å gjøre mye research. På den tiden hadde jeg snevret meg inn på B&W og Audiovector, men bestemte meg senere for å gå for Klipsch eller Focal JMLab (som de het da), da hovedsaklig et komplett hjemmekinosystem. Slo til slutt fra meg JMLab-settet på grunn av manglende mulighet for prøvelytting og gikk for Klipsch, et merke jeg egentlig falt for fra første stund. Dette skal vel Klipsch RF3 og RF3II ha æren for - ikke minst min bror som også introduserte meg for merket i sin tid. Kikket som sagt mye på andre merker, da helst Audiovector og B&W, men også KBL, Dali og litt på ML og Sonus Faber. De siste slo jeg forholdsvis fort fra meg, men drømte lenge om Audiovector og B&W i tillegg til Klipsch og Focal.

I 2005 begynte oppsettet å komme i boks, et lastebil-lass fra Audio Concept i Arendal stod på dørstokken til en ivrig entusiast. Det var helt fantastisk følelse å få dette settet i hus, men dette er vel slikt også dere andre AV'ere vet alt om!

Oppsettet som kom da bestod av Klipsch RF-7, RF-5, RC-7, Velodyne DD18, Rotel RSP-1068, RMB-1095 og naturligvis øvrig tilbehør. Rotel RB-1090 fikk jeg kjøpt brukt på AVTorget rett før dette.

Det hersker dog ingen tvil om hvor overkill systemet var for den plassen jeg hadde til rådighet akkurat da og forsåvidt nå.

Senere fikk jeg bygget en vegg som gjorde at jeg fikk et eget rom for oppsettet, og dette førte vel strengt tatt ikke til annet enn enda mer ideer og ikke minst kjøp.

Mitt første lerret (Adeo 84") og projektor (Panasonic AE-700) ble kjøpt inn. Du verden for et løft dette ga kinoopplevelsen! Slike ting er utrolig farlig, for dette gir bare enda mer blod på tann. Gjentagende komplikasjoner med DD18 førte til at jeg benyttet anledningen til å kjøpe meg subwoofere som kunne levere mer av det jeg ville ha. Dette gav meg i tillegg en økonomisk mulighet til å kjøpe to, og da var to SVS PB12 Plus/2 bestilt fra LSound! Strengt tatt ble det vel en og en, men det gikk såpass kort tid fra jeg bare hadde en til jeg hadder to i hus at jeg tror vi sier det slik. Velodyne SMS-1 ble kjøpt inn for å temme disse beistene, et produkt jeg er veldig fornøyd med.

Interessen for stereo samt en bedre bildeformidler ble også sterkere etterhvert, og snusingen på dette feltet endte med en Marantz SA-15S1 og Marantz DV-9600. Videre ble også monitor til Rotel RSP-1068 kjøpt inn, noe som gjorde veldig mye enklere og mindre knotete å endre på innstillinger for oppsettet, man var ikke avhengig av pj'en!

Projektor ble oppgradert til Epson TW700, men senere solgt igjen. Feb. 2008 til Cineversum BlackWing II Pro (uten ekstern bildeprosessor). Så kort oppsummert kan jeg vel si at det egentlig bare har balet på seg i løpet av årene, men du verden hvor moro denne hobbyen er!

Nest siste inn døren er vel litt romtuning fra Auralex, ny sofa, Cineversum'en i tillegg til Sony Playstation 3, mens nylig er to stk PC13 Ultra og Rotel RSP-1570 kommet i hus og testet.

Det er vel slik jeg kan oppsummere veldig kort historikk fra "begynnelse" til nå. Stadig nye ønsker og behov sørger for stadig nye drømmer, nye innkjøp og nye opplevelser og mye kos - noe av det som gjør denne hobbyen så artig som den er.

Utstyr jeg har i kinoen per tid:

Høyttalere:

Klipsch RF-7
Klipsch RF-5
Klipsch RC-7

2 stk PC13 Ultra
2 stk SVS PB12 Plus/2 12.3

Prosessor:

Rotel RSP-1570 (venter på ny)

Signalkilder:

Ayon CD-1 (venter på)
Sony Playstation 3

Forsterkere:

Rotel RMB-1095
Rotel RB-1090

Bilde:

Cineversum Blackwing 2 Pro
Denver 7" LCD Skjerm (Prosessor)

Kabler:

Audio

Monster M2.2 Banan
Monster M1.2 Banan/Spader

PM Audio Black Magic IC Furutech
Pm Audio Black Magic Digital
Kimber Hero Analog
Nordost Optix Coax
Bettercables Silver Serpent Subkabel

Video

Bettercables HDMI 12m+3m
Monster MVC3 Komponent 10m

Tweaks:

Velodyne SMS-1

Nordost Pulsar Points
Base DVD
Holfi Dempeføtter
Monster HTS1000 Strømfilter

Auralex Q'Fusors (3"), Wedges (2") og Trupanels (3")

Rack/Takfeste:

Sound Organisation Z-530
Sound Organisation Z-545
Vogel PPC200 takfeste

Solgt:

Pioneer DV-668
Velodyne DD18
Nordost Solar Wind
Denon 2900
Panasonic PT-AE700
Epson TW700
Marantz DV-9600
Rotel RSP-1068
Marantz SA-15S1 Front Fra Venstre Bakkanal.JPG Front Fra Venstre Bakkanal.JPG ( 147,2998046875 KB) Vist 1826 ganger Venstre side.JPG Venstre side.JPG ( 134,5908203125 KB) Vist 1831 ganger Tak.JPG Tak.JPG ( 135,455078125 KB) Vist 1832 ganger Bak.JPG Bak.JPG ( 79,9990234375 KB) Vist 1833 ganger Tweaking.JPG Tweaking.JPG ( 63,9892578125 KB) Vist 1837 ganger
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
23.01.2009 23.24.08 #2 av 49
Postet av: kenti
Se her ja, var du på plass også ;)

Flott anlegg du har med veldig masse flott utstyr. Du må ha jo et av forumets villeste bassystemer i det rommet ditt - 4 x store SVS :o

Ser fram til å følge utvilkingen i anlegget ditt!
Med vennlig hilsen
Kent-Erik Tøllefsen
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
23.01.2009 23.25.07 #3 av 49
Postet av: Rune
Imponerende mengde og kvalitet på utstyret her.

Her er det jo high end fra høyttalere til projektor. Sikle.

Det eneste jeg kan skryte av er at jeg har samme rack som deg stående :-)
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
23.01.2009 23.28.30 #4 av 49
Postet av: Labbetuss
Hjertelig takk for kompliment!

Er kanskje en smule overkill i dette rommet hehe, men det fungerer overraskende bra :)

Er hyggelig å være oppe å gå på Hjemmekino sitt forum igjen, ser fram til mange kjekke kvelder her!
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
24.01.2009 00.03.02 #5 av 49
Postet av: Labbetuss
Kan gjerne legge til noen bilder av det nye utstyret som er kommet inn i det siste :)

Helt forferdelige bilder, men man får vel det vesentlig med seg.... :roll: Picture 001.jpg Picture 001.jpg ( 61,3173828125 KB) Vist 1783 ganger Picture 007.jpg Picture 007.jpg ( 89,208984375 KB) Vist 1772 ganger Picture 013.jpg Picture 013.jpg ( 95,2001953125 KB) Vist 1782 ganger Picture 014.jpg Picture 014.jpg ( 148,939453125 KB) Vist 1783 ganger
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
24.01.2009 01.21.37 #6 av 49
Postet av: kenti
Hva blir det neste nå da? Skal du vente på en ny Rotel, eller finnes det også andre alternativer du vurderer?
Med vennlig hilsen
Kent-Erik Tøllefsen
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
24.01.2009 01.40.34 #7 av 49
Postet av: Labbetuss
Ja må nesten si jeg begynner å vurdere Z11 som et alternativ, ikke det at Rotelen er/var dårlig, men har litt "what the hell" holdning nå :roll:
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
24.01.2009 13.10.54 #8 av 49
Postet av: Labbetuss
Er veldig i stuss på om jeg skal oppgradere til en Z11 med en gang, noen som har noen synspunkter?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
24.01.2009 13.30.48 #9 av 49
Postet av: Flateng
Hva synes du om 1570?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
24.01.2009 13.41.28 #10 av 49
Postet av: Rune
"Labbetuss" skrev:Er veldig i stuss på om jeg skal oppgradere til en Z11 med en gang, noen som har noen synspunkter?


Det er jo en enorm receiver. Hadde du tenkt å benytte deg av presence?

For meg er det det største oppgraderingsargumenet. Men Z11 ligger i en annen priskategori enn det som er mulig for meg.
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
24.01.2009 17.03.54 #11 av 49
Postet av: Labbetuss
Ok! Jeg tenkte helst på ren lyd- og bildekvalitet - om det kan være verdt å gå for denne istedenfor.....

Presence er ikke det jeg kommer til å benytte meg mest av tror jeg... :oops:
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
26.01.2009 18.10.51 #12 av 49
Postet av: Labbetuss
Da bestilte jeg jeg likeså godt en Sony BDP-S550 også, så er en relativt skikkelig BD spiller snart i hus også.

Da venter jeg på følgende komponenter:

Rotel RSP-1570
Ayon CD-1
Sony BDP-S550
PM Audio Black Magic Digital
Nye Y-Splittere

Tror jeg kan begynne å montere anlegget i bilen i mellomtiden sonybdps350.jpg sonybdps350.jpg ( 5,947265625 KB) Vist 1623 ganger
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
26.01.2009 18.37.08 #13 av 49
Postet av: Rune
Gratulerer med et veldig godt valg. Jeg kan ikke skjønne annet en denne sammen med 350 er de spillerene som gir mest for pengene for tiden.
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
26.01.2009 18.39.25 #14 av 49
Postet av: Typhoon7
Imponerende utstyrsliste. Blir spennende å følge med på utviklingen.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
26.01.2009 19.52.44 #15 av 49
Postet av: Labbetuss
Ja, har forstått at det ikke er så altfor mye å hente på en dyrere spiller når det meste er råformat og går rett ut til øvrige komponenter. Hadde jeg vært avhengig av analog dekoding hadde kanskje valget blitt et annet, men tror jeg kommert il å bli godt fornøyd med denne så lenge :D

Kommer jo alltid noe nytt også, så er gjerne like greit å legge seg i dette sjiktet så lenge. Gikk en del ut på subwooferem cd spiller og pros. så ser meg godt fornøyd med å få til denne oppgraderingen i denne omgang.

Nå gjenstår det bare venting og kalibrering igjen, så får smøre meg en solid bøtt tålmodighet :lol:

Typhoon; Hjertelig takk for det!

Flateng; Om det er greit for deg så legger jeg inn svaret jeg la inn på avforum-tråden min også, der var det en som lurte på det samme. Håper det er til hjelp, hvis ikke er det bare å spørre i vei!

"Jeg har desverre ikke fått et så veldig omfattende inntrykk av hvordan 1570'en er enda. Det er veldig mye som må prøves for å få et komplett inntrykk av den, men kan jo dele førsteinntrykkene.

Først av alt, alt fungerer helt plettfritt, overhodet ingen unoter e.l. som med f.eks AV8003. Har kun testet via HDMI og herfra er lyden meget bra. Stikkord som slo/slår meg er åpenhet, detaljer, ro i lydbildet, dynamikk og faktisk et langt varmere lydbilde enn det jeg hadde med 1068. Minner litt om Marantz når jeg tenker meg om. Ved bruk av optisk overføring (og en rimelig optisk kabel) blir lyden langt hardere i toppen av registeret. Jeg bør derfor strengt tatt vente litt til jeg har fått testet prosessoren sammen med/opp mot Ayon CD-1 - både ved bruk av analog og digital overføring. Vil få et mer komplett inntrykk av ytelse i stereo da.

Menyen er mye det samme, og lite er egentlig gjort for å få mer nøyaktig avstandskompensering til høyttalerne. Den er nesten helt lik ut - litt forbedringer på skrift. En rask titt i online manuelen bekrefter også det, men alt dette visste jeg da jeg kjøpte den Den har alt jeg elsket med 1068, den gode bassmanagement'en i forhold til lydspor og preferanser i forhold til disse. Etter min mening en langt mer vellykket og fullført konstruksjon enn AV8003.

"Bildeprosesseringen" den innehar er helt perfekt her hos meg, skaleringen og kvaliteten på "switchingen" er helt knall! Resten tar Gennum i pj'en seg av.

Utseendemessig er den mye mye flottere og noe større. Det eneste lille irritajsonsmomentet med den er fjernkontrollen. Noe dårligere følsomhet enn på den som fulgte med 1068 og litt uvillig i mørke rom (!).

Alt i alt er jeg kjempefornøyd og skal komme med mer tilbakemeldinger underveis, har overhodet ingen problemer med å anbefale den til andre "


Nå viste det seg desverre at det var en ulyd på pre-out for høyre front, men jeg står likevel ved lag for det jeg har skrevet. Jeg satser på at jeg får en ny snart, men det var det med venting da.... :oops:
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar