Logo

Lage høytaller kasser selv - Trenger hjelp og tips :)

Skriv et svar
08.11.2009 00.07.04 #1 av 7
Postet av: Ziroh
Heihei :)

Jeg er helt ny her, så har jeg posta feil så bare flytt til riktig sted ;)
Jeg har da tenkt å bygge 2 kasser selv til diskant, mellom bass og bass... Så da skriver jeg opp en liste over hva jeg trenger hjelp til :lol:

Jeg kan først og fremst vise med en illustrasjon her,
Til bass har jeg tenk: http://www.mamut.net/dynabel/subdet419.htm, altså den 12" 'ern.
Til mellombass og diskant: http://strommen-bilradio.no/product_info.php?cPath=57_214&products_id=782

Siden det følger med delefilter til mellombass og diskanten, trenger jeg vel bare å kjøpe denne? men hvilken??

Så lurer jeg på hva jeg burde bruke av treplater, lim, skruer, issolasjon for å få bedre basstrykk, evt. beising?

Takker for alle svar! Og håper det er noen som gidder å ta seg tid til å hjelpe meg ;)


Hilsen Tommy
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
08.11.2009 12.26.38 #2 av 7
Postet av: hemi426
Jeg har bygget noen kasser til bil, og har funnet at MDF er klart det beste materialet til dette. Det er et resonansfritt materiale, da det er laget av presset pulver og ikke fiber(slik som sponplater f.eks.). Det er litt vanskelig å jobbe med da det er veldig hardt og sprekker lett, men dette løser du med å forborre hull før du skrur. Konstruksjoner av dette blir meget tunge og stabile.
(jeg har alltid brukt 19mm). Meget enkelt å pusse med sandpapir for flott finish...

Til liming/fuging bruker jeg Tec7. Dyrt, men meget bra. Har meget bra temperatur-bestandighet, og tørker fort men beholder elastiteten i mange 10-år.

Ellers kan du jo sjekke ut http://www.avshop.no
DodgeCharger426Hemi
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
08.11.2009 13.27.00 #3 av 7
Postet av: Ziroh
Takk for det! :)
Hva er prisen på MDF plater og hvor får jeg tak i det?


Også vet du hvilket av de delefilterene jeg trenger? (Har skrivd link i førstpost)

Hilsen Tommy ;)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
08.11.2009 14.56.35 #4 av 7
Postet av: hemi426
MDF-plater har de på de fleste byggevare-kjeder, Byggmakker, XL osv. Prisen er vel på rundt 400 - 500,- tenker jeg.
DodgeCharger426Hemi
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
08.11.2009 16.59.07 #5 av 7
Postet av: Ziroh
Ok, takk for det ;)

Så lurer jeg bare på hvilken bass-delefilter jeg skal bruke... Se førstpost for link ;)

- Tommy
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
19.02.2011 10.56.53 #6 av 7
Postet av: tiwas
Jeg skal bygge ut TV-møbelet for å integrere høyttalere og hadde planer om å bygge utvidelsen i en eller annen form for tre-plater. Er det noen mulighet for å dempe vibrasjoner? For mine del er planen å lage åpningen til høyyalere akkurat stor nok til å dytte inn de jeg allerede har, men vibrasjon fra disse kassene vil jo kunne spre seg...
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
10.07.2011 13.50.00 #7 av 7
Postet av: tceteam
jeg og bruttern laget noen bass kasser , noen år tilbake og di var , laget av doble mdf plater. for dette var ment for 2 12 tommere i bil , men vi gjorde den tabben , at vi ikke lagde bass rør sånn at luften ikke fikk komme ut, det ble jo reine trykk kassen da , men 12 tommerene tålte det...
menn bass ble det i hvertfall , vi stod 150 meter unna hustet når vi spilte inn bilen , og vinduene på huset vibrerte, domt jeg ikke har bilde av den , men jeg kan prøv og tegne det opp og legge det ut før folk som er inntrisert :mrgreen:
samsung ue46b7070wwxxe- yamaha rx-v767- klipsch syngery f20-xtz w99 12.16-ps3 slim-samsung bærbar ns150-grundig dtr 8740 mhp-htc incredible s
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar