Logo

Lav lyd på Sub

Skriv et svar
12.07.2005 22.03.41 #1 av 11
Postet av: Jorginho
Hei
Jeg har en Onkyo TX-DS474 Receiver, med 5 jamo høyttalere som er koblet til ved hjelp av click-fit outputene. Har også en Toshiba DVD-spiller og et lite 28" TV. Siden høyttalerne ikke hadde så kraftig bass så bestemte jeg meg for å kjøpe en sub. Da gikk jeg for en Eltax A-10.2 fordi den ikke kostet alt for mye og skulle levere bra nok lyd. Problemet er at når jeg har koblet den til receiveren fra sub woofer pre out til line-in med rca kabelen som fulgte med så blir det mistenkelig lav lyd(bass). Hvis jeg skal merke noe som helst når jeg ser film så må jeg sette suben på maks volum og maks frekvens, og også sette nivået på sub på receivern på maks.

Fant også ut at jeg må anskaffe meg en optisk kabel fra DVD-spilleren til receiveren for å få dolby digital istedenfor pro logic, men dette kan vel ikke ha så mye å si for hvor sterk bass suben leverer?

Leste manualen og der sto det at det var to måter å koble suben til Receivern, men den andre måten virker det som ikke lar seg gjøre med utstyret jeg har...Noen som har peil?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12.07.2005 22.27.59 #2 av 11
Postet av: arntos
Det her mye å si på bassen når du ser på DVD. Dette fordi da får bassen et eget lydsignal. Men likevel skulle du få volum på subben når du hører på CD.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12.07.2005 23.16.30 #3 av 11
Postet av: boly
Kjøp deg et y ledd, for og koble mellom kabelen du har og inn på line level input på subben, da skulle alt bli bra :wink:
KINO: Klipsch, Onkyo, Epson, Denon, Sony, Panasonic, Grandview
SOVEROMSKINO: Philips, Epson, Denon, Kingpin
STEREO: Harman Kardon , CAV
TV: Cambridge, CAV, Samsung
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
13.07.2005 01.37.46 #4 av 11
Postet av: Jan A M
"boly" skrev:Kjøp deg et y ledd, for og koble mellom kabelen du har og inn på line level input på subben, da skulle alt bli bra :wink:


Så enkelt er det nok ikke nei. :roll:

"Jorginho" skrev:
Hei
Jeg har en Onkyo TX-DS474 Receiver...


Hei, jeg har faktisk en TX-DS474 fra tidligere. Kobla den kjapt til suben bare for å teste (bruker riktignok ett Y-ledd, med det har ikke så mye å si i denne sammenheng), kan konstatere at du må ha nivået på subben en del høyere enn det jeg betegner som "normalt" når du bruker denne recieveren. Hvorfor vet jeg ikke. Men du burde uansett kunne klare å få ønsket lyd fra subben. Det er ikke så ille at jeg ikke kunne fått det til å fungere fint, for å si det slik.

Regner med du kobla til med utstyret avslått og eventuelt har prøvd å slå det av og på igjen? Jeg måte i allefall slå av recieveren og slå den på igjen for at den skulle "registrere"(eller noe) at det var en sub tilkoblet.

Og du har satt subwoofer til yes i menyen --> "SW YES" ikke sant?

Jeg får ikke testa med dvd nå da, testa kun på stereo med musikk. Men denne recieveren gir altså tydeligvis ett ganske svakt signal til suben. Vet ikke om det er det som ene og alene er årsaken til ditt problem da desverre.


Optisk kabel, eller koaxial kabel (som gjør samme nytten) anbefaler jeg deg å kjøpe snarest. Du vil få relativt mye mere ut av dine filmer (som støtter DD) med Dolby Digital enn du får med prologic.

Synd denne recieveren ikke støtter DTS da, som er enda bedre. :wink:

Kanskje en splitter ny reciever hadde vært noe? :D
[url=http://min.hjemmekino.no/JanAM/][b][color=black][u]Min Hjemmekino[/u][/color][/b][/url]
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
13.07.2005 09.57.58 #5 av 11
Postet av: boly
"boly" skrev:Kjøp deg et y ledd, for og koble mellom kabelen du har og inn på line level input på subben, da skulle alt bli bra :wink:


Så enkelt var det på mitt anlegg.....

Får nesten ikke lyd fra subben uten y- leddet
KINO: Klipsch, Onkyo, Epson, Denon, Sony, Panasonic, Grandview
SOVEROMSKINO: Philips, Epson, Denon, Kingpin
STEREO: Harman Kardon , CAV
TV: Cambridge, CAV, Samsung
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
13.07.2005 11.21.20 #6 av 11
Postet av: Jan A M
"boly" skrev:
"boly" skrev:Kjøp deg et y ledd, for og koble mellom kabelen du har og inn på line level input på subben, da skulle alt bli bra :wink:


Så enkelt var det på mitt anlegg.....

Får nesten ikke lyd fra subben uten y- leddet


Det høres veldig rart ut. Hvilken sub har du? Når du bruker Y-ledd øker du vel signalet inn på suben med 3dB, så det vil vel bli høyere. Men å si at det vil løse problemet mener nå jeg er en litt vel kjapp diagnose på problemet.

Denne recieveren kjører ut ett veldig lavt signal til suben i forhold til det jeg er vandt med i allefall. Men det er ikke værre enn at det bare er å skru opp på suben.

Prøvde nå nettopp å koble opp igjen, denne gangen uten Y-leddet, det ble jo skikkelig bra faktisk. Stram og skikkelig morro bass. :D


Til vanlig på Yamaha forsterkeren jeg bruker, står subvolumet på kl.9. Når jeg brukte Onkyoen måtte suben opp på rundt kl.12 kanskje helt opp til kl.3 på volumet, for å få samme effekten. Uansett om jeg brukte Y-ledd eller ikke, måtte jeg altså stille suben mye høyere i volum for å få samme effekten med Onkyoen.

Så poenget mitt "boly", var at det kanskje er andre ting som også spiller en liten (eller stor) rolle her, og ikke bare "det manglende" Y-leddet. Det skal tross alt fungere bra uten Y-ledd og mener jeg. :wink:
[url=http://min.hjemmekino.no/JanAM/][b][color=black][u]Min Hjemmekino[/u][/color][/b][/url]
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
13.07.2005 17.18.54 #7 av 11
Postet av: Jorginho
Nå har jeg kjøpt optisk kabel og fått dolby digital lyd. Synes det hjalp endel på fordelingen av lyden og muligens litt på suben også, men føler fortsatt det er forbedringspotensiale. Vuderte derfor å prøve y-ledd, men det ser vanskelig ut. Har bare en inngang på line input på suben. i tillegg er det en alternativ tilkobling som heter hi-level in på suben. Men der er det fire innganger(+/-på left, og +/- på right) og da vet jeg ikke helt hvordan jeg skal få det til. Må i såfall ble en helvetes forgrening med tre y-ledd....men funker sikkert ikke det heller...
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
13.07.2005 17.44.14 #8 av 11
Postet av: Jan A M
"Jorginho" skrev:Nå har jeg kjøpt optisk kabel og fått dolby digital lyd. Synes det hjalp endel på fordelingen av lyden og muligens litt på suben også, men føler fortsatt det er forbedringspotensiale. Vuderte derfor å prøve y-ledd, men det ser vanskelig ut. Har bare en inngang på line input på suben. i tillegg er det en alternativ tilkobling som heter hi-level in på suben. Men der er det fire innganger(+/-på left, og +/- på right) og da vet jeg ikke helt hvordan jeg skal få det til. Må i såfall ble en helvetes forgrening med tre y-ledd....men funker sikkert ikke det heller...


Jepp da funker det ikke med Y-ledd nei.

Hi-level inn er høynivå. Du kan koble ett par høytaler ledninger rett fra recieverens fronthøytaler utganger til høynivåinngangen på suben. Er mulig dette vil hjelpe på lydnivået da. Men jeg tror ikke du kan bruke både lavnivåinngangen og høynivåinngangen samtidig da. Men du kan jo prøve Høynivå og se. :wink:

Hvis du er i tvil hvordan du kobler til dette så er det slik:

Fronthøytalerene dine lar du være tilkoblet slik de er. Du tar ett ekstra par med ledninger og kobler disse også til A-terminalen på recieveren (blir trangt da), disse går til inngangen på suben. Venstre til venstre og omvendt. Da må frontene stå som large --> "FRT LRG", og du må sette sub til nei --> "SW NO".
[url=http://min.hjemmekino.no/JanAM/][b][color=black][u]Min Hjemmekino[/u][/color][/b][/url]
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
05.08.2005 04.21.04 #9 av 11
Postet av: Marius305
Jeg bruker optisk kabel til min Proson 12" 300watt og det funker veldig bra.
The Movie Man!

Min DVD Collection: http://www.intervocative.com/dvdcollect ... oviemarius
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
06.08.2005 13.40.00 #10 av 11
Postet av: Jan A M
"Marius305" skrev:Jeg bruker optisk kabel til min Proson 12" 300watt og det funker veldig bra.


Bruker du optisk kabel til suben? :shock:

Så vidt jeg vet finnes det ingen forsterkere med optisk sub utgang, og heller ingen suber med optisk inngang. Så hvordan får du til det? :)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
30.09.2005 06.18.49 #11 av 11
Postet av: mskjold
2 ting som bør sjekkes når en subwoofer ikke låter som forventet:
Sjekk fase instillingen på sub'n. Hvis sub og høytalere spiller i samme frekvensområde og med samme fase vil bassen bli veldig dårlig.
Ser at din sub har fase velger. Lek litt med denne og se om det hjelper.

Har du prøvd å sette sub'n et annet sted. Plassering er veldig viktig når det gjelder sub. Enkleste måten å finne en god plassering er å sette sub'n der du vanligvis sitter og hører på musikk/ser film. Sett på en cd og krabb så rundt på gulvet til du finner den plassen som har best bass. Dette vil da være den optimale plasseringen for sub'n.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar