Logo

Lavfrekvent during i nye høytalere

Skriv et svar
29.01.2004 15.38.37 #1 av 6
Postet av: dr_k
Hei alle sammen. Har nettopp fått hjemmekinoen i hus, men har følgende "problem".

Anlegget:
Harman Kardon AVR 7500
Harman Kardon DVD30
System Audio SA1280 Front
System Audio SA220AV Bak
System Audio SA70AV Center
System Audio Electro 50 Sub

Problemet:
Jeg får en lavfrekvent during i alle høytalerene når jeg slår på forsterkeren. Dette gjelder både front/bak/center, og er ikke direkte plagsom, men hørbar. Den blir ikke noe høyere hvis man skrus opp volumet. Ser en mulighet at forsterkeren er for kraftig, og at det er "lyden" av strøm (spenning), som gjør at man får denne duringen.

Har prøvd å flytte på kabler for å få dem bort fra stikkontakter/radiator osv., uten at dette har hjulpet. Kablene skal være godt skjermet, så jeg ser heller ikke her problemet.

Noen so har vært borti dette problemet før? Anlegget spiller forresten som en drøm! Spesielt på klassisk og jazz.

Mvh.

Kristian Aasen
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
29.01.2004 15.39.14 #2 av 6
Postet av: Rune
Hei.

Tipper det er ett eller annet som forstyrrer inn. Prøv å slå av mest mulig elektrisk til at lyden forsvinner. TV apparter og PC tilkoblet forsterker har jeg opplevd lager slike forstyrrelser. Og varme i gulv kan forstyrre.
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
29.01.2004 15.40.35 #3 av 6
Postet av: dr_k
Har nå gjort følgende:

Skrudd av og tatt alle elektriske artikler...MANGE...ut av støpslet, koblet fra alt slik at det eneste som er koblet til er forsterker, dvd, fronthøytalere. Har prøvd uten dvd også.
Samme greia. Har prøvd flere foskjellige stikk, alle er koblet til jord.

Skal låne med meg et voltmeter fra jobben å sjekke om jordingsledningen er som den skal. Noen andre forslag? Er dette noe som vil bli mindre etter at høytalerene er mer innspilt? Skal få hificenteret til å sette opp samme oppsettet i butikken å se om de får samme resultat. Får de det vurderer jeg sterkt å prøve å gå ned til AVR 5550.

Kristian
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
29.01.2004 15.41.00 #4 av 6
Postet av: Rune
Syns det høres merkelig ut. En ting som er sikkert er at det ikke er wattstyrken som er problemet. Da må det heller være dårlig likeretting i forsterkeren. Foreslår at du tar den tilbake til forhandler og tester den der.
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
29.01.2004 15.41.55 #5 av 6
Postet av: dr_k
skal gjøre følgende. Tar den med opp til svigers, som har et stort anlegg. Tester der. Hvis problemet fortsatt er der, blir det hificenteret neste. Hvis det blir borte blir jeg sint og grinete, og må vel kanskje invistere en 1000 lapp i et støyfilter.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
23.02.2004 15.50.36 #6 av 6
Postet av: Jorn.Finnerud
hvis du har kabeltv, dra ut ledningen fra kabeltvkontakten. dette er det flere som har hatt problemer med. jordsløyfe tror jeg problemet kalles.
Vennlig hilsen Jørn, redaktør i magasinet Watt
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar