Logo

Le Théâtre Audio De Werdenskrieg. Leiligheten er solgt ...

Skriv et svar
08.01.2007 12.51.12 #1 av 179
Postet av: AndreWerdenskrieg
Etter lang om lenge har jeg endelig fått lagt ut mitt oppsett her på hjemmekino.no.

Anlegget er ment å ikke stikke seg nevneverdig ut i stuen, det skal være pent å se på selv når det ikke er i bruk og ikke minst: det skal være en nytelse og opplevlse når det er i bruk.

Kinoen er under stadig oppgraderinger, da utstyrmessig er et stykke unna det jeg er ute etter. Slikt tar tid og penger men jeg er godt på vei.

Anlegget jeg har i dag låter i mine ører meget bra, men det er alltid rom for forbedringer. Oppsettet er plasseringsmessig slik jeg vil ha det og jeg kommer til å beholde høyttalerne og subwooferne. Resten skal oppgraderes når den tid kommer.

Utstyr:

TV:

Panasonic TH42PA30

Receiver:

Denon AVR-3805

DVD-recorder:

Panasonic DMR-E85H

Fronthøyttalere:

Infinity Cascade Model Three V

Senter:

Infinity Cascade Model Three C

Surround:

Pioneer S-VLF3

Subwoofere:

XTZ99W12S Left

XTZ99W12S Right

Pioneer S-W110.

Kabler:

Høyttalere: QED Silver Anniversary

Komponent:QED Qunex P-CV

Antenne: QED Qunex R-VR

Optisk: Hama HLT ODT-ODT

Subwoofere: Accurate Audiokabel Exclusive

PEQ:

Behringer PEQ2496

Spenningsvern:

Monster Home Theater Powercenter HTS 800

Digital TV:

Humax CX-1201C

Fjernkontroll:

Sunwave SRC-9320
Krell | Marantz | XTZ | Swans | Mirage | Pioneer | ViaBlue
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
08.01.2007 13.17.14 #2 av 179
Postet av: Rune
Syns du har en fantastisk hjemmekino.
For mange vil dette være den absolutte referansen når det gjelder waf faktor.

http://min.hjemmekino.no/cinema.aspx?id=49
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
08.01.2007 13.22.37 #3 av 179
Postet av: boly
Har sett disse bildene før, men blir like imponert hver gang jeg ser dem.

At dette er dette ultimate WAF kinoen skal ikke jeg si, men den ligger helt der oppe waf eller ikke waf.
KINO: Klipsch, Onkyo, Epson, Denon, Sony, Panasonic, Grandview
SOVEROMSKINO: Philips, Epson, Denon, Kingpin
STEREO: Harman Kardon , CAV
TV: Cambridge, CAV, Samsung
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
08.01.2007 14.55.59 #4 av 179
Postet av: Berit
Ja, den er skikkelig fin!!!!!! :!:
Hjemmekino.no - På nett siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
08.01.2007 15.46.39 #5 av 179
Postet av: AndreWerdenskrieg
Takk for fine kommentarer!

Når det gjelder WAF så er jeg minst like mye pådriver som min kjäre samboer når det kommer til design. Jeg kan ihvertfall si at vi trives utrolig godt i leiligheten og har det veldig morsomt med hjemmekinoen. Etter at jeg kalibrerte subwooferne skikkelig har musikk -og filmopplevelsen fått et skikkelig löft. Det å kunne spille musikk så leiligheten dirrer/rister uten å egentlig skru noe höyt er en ny opplevelse. Jeg kan virkelig anbefale alle å pröve ut RadioShack og etterhvert kanskje Behringer PEQ 2496.
Det å kunne måle seg frem til beste plassering av subwoofere kom som en liten overraskelse på meg. Litt som at "du tror det ikke för de ser/hörer det".

Jeg kan si at jeg nå har gjort et lengre intervju med svenske "Hemmabio" og det kommer en "Hemma Hos"-artikkel i et av de neste nummerne.

Tilbake til WAF:
Jeg synes personlig at hverken min receiver eller DVD-opptaker har noe som helst WAF. Jeg har planer om monoblokker og prosessor, men stiller meg litt avventende, da jeg föler at dette absolutt ikke er tiden for å gjöre innkjöp. Nye receivere fra Denon med HDMI 1.3 og 1080p kommer i år og det tar vel en stund för jeg kan få tak i en dedikert prosessor med höy WAF og stötte for de nye formatene. Aller helst vil jeg jo ha en prosessor og DVD/Blu-ray/HD-DVD-spiller som er 100% oppgraderbar. Det sier seg selv at dette blir svindyrt og at jeg må vente en god stund för noe slikt skulle komme (ferdig oppgradert til HDMI 1.3, stötte for DTS true HD etc). Akkurat nå er det bare 800-serien til Meridian som har alt det jeg er ute etter(når det gjelder WAF og 100% oppgraderingsbar) men til gjengjeld koster disse tilsammen omtrent like mye som en brukt '03/04 Audi A8 4,2L her i Sverige, så dette er desverre uoppnåelig, ihverfall for öyeblikket. Jeg velger derfor å vente til jeg kan få prövd ut f.eks de kommende receiverne til Denon. Jeg har lyst til å höre hva romkorreksjon kan gjöre for min hjemmekino. Time Will tell.


Ellers måtte jeg humre litt for meg selv da jeg så den fine tittelen jeg har fått her på forumet. Takk for den! :lol:
Krell | Marantz | XTZ | Swans | Mirage | Pioneer | ViaBlue
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
08.01.2007 16.22.23 #6 av 179
Postet av: boly
Du får tipse når "hjemme hos" kommer på trykk, altid morro og lese.
KINO: Klipsch, Onkyo, Epson, Denon, Sony, Panasonic, Grandview
SOVEROMSKINO: Philips, Epson, Denon, Kingpin
STEREO: Harman Kardon , CAV
TV: Cambridge, CAV, Samsung
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
08.01.2007 17.25.02 #7 av 179
Postet av: Typhoon7
Gratulerer med en flott integrert hjemmekino. WAF er meget godt ivaretatt.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
29.01.2007 14.08.16 #8 av 179
Postet av: AndreWerdenskrieg
I februarutgaven av svenske Hemmabio er den en 3-siders hjemme-hos-reportasje som omhandler vår stuekino. :D
Krell | Marantz | XTZ | Swans | Mirage | Pioneer | ViaBlue
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
29.01.2007 17.09.20 #9 av 179
Postet av: Berit
Gleder meg til å se!!! :D
Hjemmekino.no - På nett siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
29.01.2007 19.08.54 #10 av 179
Postet av: AndreWerdenskrieg
"Berit" skrev:Gleder meg til å se!!! :D
:D


Har "alltid" drømt om å være med på noe slikt og vi føler oss beæret over at et slikt blad vil skrive om hjemmekinoen vår, spesielt siden det er så utrolig mange fine hjemmekinoer "der ute" som har så til de grader bedre utstyr enn det vi har. Jeg mener ihvertfall at vi har noe å bidra med angående praktiske løsninger som ikke koster skjorta, selv om det ville vært å foretrekke at utstyrsparken kanskje var mere imponerende. Vi er jo meget fornøyd med lyden tatt i betraktning at høyttalerne henger på veggen og andre aspekter som begrenser hvor bra anlegget faktisk kan spille.

Det ville jo vært enda gøyere om reportasjen ble laget etter de kommende oppgraderingene, men det var ønskelig at reportasjen ble med i denne utgaven. Det er uansett utrolig morsomt å kunne lese om sin egen kino i et blad man faktisk abonnerer på og leser med stor iver, så dette er vi stolte av.
Krell | Marantz | XTZ | Swans | Mirage | Pioneer | ViaBlue
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
29.01.2007 20.21.36 #11 av 179
Postet av: Rune
Gjelder bare å finne seg en Narvesen som selger dette bladet. Har til nå ikke klart å finne en narvesen som har hatt hemmabio inne nårjeg har kikket etter det.
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11.02.2007 10.40.30 #12 av 179
Postet av: AndreWerdenskrieg
Her om dagen ville jeg gjöre noe jeg lenge har fryktet...

Jeg ville finne ut hvor mye musikk/stemning/go'lyd jeg går glipp av siden höyttalerne mine er plassert på veggen.


Jeg fant frem Cascade-stativene og plasserte høyttalerne oppå subbene og vinklet dem mot sweetspot. Høyttaleren var nå ca 30 cm ut fra bakveggen. Pure direct on..noe manglet... Jeg fant fort ut at det egentlig er sweetspoten som er akilleshælen i mitt oppsett når det kommer til musikklytting. Jeg fant frem en krakk og plasserte meg slik at høyttalere + sweetspot ble en likeformet trekant, noe som utgjorde en helt annen lydopplevelse.

Musikk:
Jeg har ingen problemer med å innrømme at dette spiller mye bedre enn med høyttalerne plassert på veggen, men jeg har inntrykk av at det kommer mest av at sweetspoten er flyttet. Roger Waters - Amused To death ble en skikkelig opplevelse og det føltes nå ut som at jeg satt midt i selve innspillingen. Da tordenet kom i begynnelsen på Perfect Sense, Part I hørtes det ut som bakhøyttalerne jobbet for fullt og det føltes som om jeg satt langt oppi fjellet under åpen himmel. Lydendringen i selve høyttalerne synes jeg ikke forsvarer en endring i oppsettet mitt. Til det er WAF-for viktig både for meg og W'en.
Oppsettet vårt brukes 95% til film. Heldigvis, må jeg si!
Hadde jeg brukt anlegget primært til musikk, kunne jeg ikke gått tilbake til mitt originale oppsett etter å ha opplevd dette.

Film:
Til film fungerte dette oppsettet ikke like bra som mitt originale oppsett.
Jeg savnet med en gang å ha lyden ved sidene av TV'en, noe jeg mener nesten er et must når det kommer til film. Lyden i selve høyttalerne ble heller ikke formidabelt forbedret, slik at jeg føler for å flytte på høyttalerne.

Jeg forstår at for å få maksimalt ut av film og musikk må man ha stativ/gulvstående høyttalere og TV'en plassert mellom disse. Dette er ikke aktuelt i vår stue.

Jeg leker med tanken om å prøve å supplementere med stativhøyttalere stående oppå subwooferne, men vet ikke helt hvordan dette vil låte da vegg -og stativhøyttalerne vil ha forskjellig avstand til sweetspot. Får jeg muligheten skal jeg ihvertfall teste dette. Har også tenkt på å kjøpe en ekstra senter og plassere den under den jeg har, ikke over TV'en. Dette er for å få mere membranflate og da kanskje enda litt mere punch i senter under film. Tar gjerne i mot tanker rundt dette.
Krell | Marantz | XTZ | Swans | Mirage | Pioneer | ViaBlue
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
15.05.2007 17.50.40 #13 av 179
Postet av: AndreWerdenskrieg
Er nå i gang med relativt store oppgraderinger. Foreløpig har jeg bare byttet til et SVS-element i en av mine XTZ'er men er langt fra ferdig enda.
Jeg kan si at jeg kommer til å foreta store innkjøp i juni. Utenom front, senter og subber, vil alt bli byttet ut i løpet av tiden som kommer. Ny 50" TV og blu-ray-spiller ser det ut til at jeg må vente lengst på. Er enda usikker på om jeg skal vente på 1080p TV'en til Pioneer eller gå for XGA-versjonen med lavere oppløsning. Blu-ray-spilleren til Pioneer har jeg ventet en stund på, men den versjonen som kommer nå har skuffende nok ikke HDMI 1.3, men den kommer om en stund. Er ikke interessert i å blåse 13-14.000 på en blu-ray-spiller som ikke har HDMI 1.3. Har også endelig fått bestilt litt flere møbler til leiligheten.
Bilder kommer etterhvert, men først må andre ting ordnes... :D
Krell | Marantz | XTZ | Swans | Mirage | Pioneer | ViaBlue
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
15.05.2007 22.03.12 #14 av 179
Postet av: Rune
Jeg gleder meg til å se hvordan en 50" blir seende ut i stua di.
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
15.05.2007 22.44.14 #15 av 179
Postet av: monitor
Kjempeflott anlegg!

Jeg tilhører fortsatt gjengen som har gammelt stereoanlegg uten WAF.
Har dog desto større WAM- faktor (What A Mess).

Har to gode bipolare transmisjonshøytaler på 120 liter hver, en adyton forforsterker, en 78 watter (klasse A) fra Zapsolute, oppgradert etter alle kunstens regler, og en gammel Sony X707ES fra 1992 med noen tweeks. Ellers så bruker jeg Audioquest Diamond kabler, og en Project9 platespiller med ok stift.. Høytalerkabler: Sølvbelagte kobberledninger, som er teflonisolert og flettet på kimbervis, med en død ledning og to ekte. Her er det spader og kaldstrømpe som teller...

Kun en ting har vi til felles: Også jeg digger Roger Waters - Amused To death og det låter sinnsykt bra her også, men ellers så er det VW passat mot ferrari....

Virkelig flott annlegg og flott leilighet du har!!
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar