Logo

Le Théâtre Audio De Werdenskrieg. Leiligheten er solgt ...

Skriv et svar
20.09.2008 21.33.38 #121 av 179
Postet av: orso
Hvor skal du plassere diffusorene? Kan du si litt om hva du opplever de akustiske tiltakene har gjort.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
20.09.2008 21.51.10 #122 av 179
Postet av: AndreWerdenskrieg
"bomholt" skrev:Hvor skal du plassere diffusorene? Kan du si litt om hva du opplever de akustiske tiltakene har gjort.

Diffosorne er plassert i førsterefleksjon bak høyttalerne og kan skimtes på begge bildene i forrige post jeg la ut.

Jeg har nå altså diffusorer (bestilt på mål) i førsterefleksjon bak høyttalerne, og diffusor/absorbenter på høyre sidevegg.
Det kommer litt mere diffusorer bak høyttalerne, men har ikke fått klarhet i hva enda.Infinity Cascade er borte fra bakveggen og jeg trenger noe å fylle plassen med om ikke annet.

Når jeg spiller musikk eller ser film har jeg foreløpig et 100% lystett blendegardin i vinduet bak sweetspot. Dette er også med på å dempe refleksjoner, selv om det faktisk ikke gjør så mye fra eller til i følge mine målinger. Blendergardinene skal byttes ut med lamellgardiner snart.
Krell | Marantz | XTZ | Swans | Mirage | Pioneer | ViaBlue
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
20.09.2008 22.18.10 #123 av 179
Postet av: Torja
Hvordan er lyden i Marantz settet? Marantz MM8003 kun for å drive bakkanaler, det høres vel flott ut :mrgreen: Det her blitt en del utskiftninger. Bare å bøye seg i støvet for denne "vesle" kinoen.
Denon AVR-4520, Effekt Thule og Sherbourn, Cambridge Azur 751BD, PS3, Dali Mentor 6, Mentor Vokal, IKON W2 surrond, SVS Pb10 + SB12-Plus, Sony HW55 3D Projektor + Samsung 63" Plasma.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
20.09.2008 22.27.42 #124 av 179
Postet av: AndreWerdenskrieg
"Torja" skrev:Hvordan er lyden i Marantz settet? Marantz MM8003 kun for å drive bakkanaler, det høres vel flott ut :mrgreen: Det her blitt en del utskiftninger. Bare å bøye seg i støvet for denne "vesle" kinoen.

Takk, takk! :D
Jeg er veldig fornøyd med AV8003, synes den gjør en fremragende jobb.
Har etterhvert fått den til å fungere meget bra til musikk også, ihvertfall i mine ører. Det medførte manuell kalibrering og justering av EQ på hver enkelt høyttaler via Acoustic EQ, noe jeg syntes fungerte bedre enn Audessey-autosetup. Synes det spiller som bare det!
Film er bare rått, men nå har jeg jo utelukkende sett BD-filmer.

MM8003 fungerer utmerket som strømforsyner til bakkanalene. Den spilte bra på frontene også, men falt selvsagt igjennom for min Krell selv om jeg kanskje litt naivt håpet på at den skulle klare seg. Jeg brukte MM8003 som eneforsørger av strøm i fire-fem dager. Den virket også litt for svak for å drive min Swans-senter skikkelig.
Nå har jeg et litt vanskelig rom, så komboen er sikkert knallbra i et bedre rom, både til film og musikk.

Jeg er ihvertfall kjempefornøyd og eiergleden er gedigen. Desigmessig et lite kunstverk, synes jeg.

Utskiftningene var utelukkende for å få HDMI og de nye HD-lydformatene. Det tok litt tid å få det til å kunne måle seg med Krell Showcase.
Krell | Marantz | XTZ | Swans | Mirage | Pioneer | ViaBlue
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
14.11.2008 07.01.21 #125 av 179
Postet av: AndreWerdenskrieg
Har en stund hatt lyst til å teste ut hvordan en DAC ville gjöre seg i oppsettet mitt og hadde egentlig bestemt meg for å teste en Benchmark DAC1. Har lest litt om Cambridge Azur DacMagic og syntes den virket interessant. Prisen var dog overraskende billig så jeg bestilte likesågodt et eksemplar i svart utförelse. Er litt skeptisk om en så "billig" Dac kan utgjöre noe vesentlig forbedring i oppsettet, men håper jo på det.


Jeg har funnet ut at jeg ihvertfall ikke har "gullörer". Har lagt inn mine CD-er på min PS3 i 320kbps og jeg har store problemer med å höre forskjell fra CD, ihvertfall på det lille jeg har A/B-testet. Den lille forskjellen er jeg villig til å godta for å få det så oversiktlig, praktisk og morsomt som det er nå. Å ha alle CD-er tilgjengelig på denne måten, kunne skifte CD uten å röre seg fra sofaen, sette på sinustoner og Pink Noise etc uten å måtte löpe frem og tilbake for å manuelt mate inn cd-er synes jeg er helt fantastisk. Så får det heller väre et örlite kvalitetstap som jeg merker minimalt til. Klarer DacMagic å gi et lite löft i lydbildet blir jeg enda mere fornöyd. :D

Kan forresten ikke fatte at jeg ikke har lagt inn CD-ene slik för, det er jo så vanvittig enkelt. Legg inn CD-en, trykk på trekant og "finn CD-informasjon" og så import. Gå på internett og finn et bilde av coveret, trykk på bildet -->filer --> lagre bilde. Finn så den importerte musikken, trykk igjen på trekant -->Informasjon -->trykk på ikonet og velg det aktuelle coveret. Enkelt og meget praktisk. Har hatt PS3 i over et år og aldri sjekket ut dette ... :roll:
Krell | Marantz | XTZ | Swans | Mirage | Pioneer | ViaBlue
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
14.11.2008 08.13.40 #126 av 179
Postet av: Atle Torp
Vi hadde en samling hvor vi svitchet frem og tilbake mellom MP3 (320), Flac og 96kHz Studio Master på en Linn Climax DS. Jeg hadde aldri trodd det skulle være så store forskjeller som det faktisk var, selv om MP3 var fra en proff ripping (Linn Records).
Med vennlig hilsen
Atle Kildahl Torp
Fotograf / Skribent i magasinet Hjemmekino
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
14.11.2008 08.26.58 #127 av 179
Postet av: orso
"Atle Torp" skrev:Vi hadde en samling hvor vi svitchet frem og tilbake mellom MP3 (320), Flac og 96kHz Studio Master på en Linn Climax DS. Jeg hadde aldri trodd det skulle være så store forskjeller som det faktisk var, selv om MP3 var fra en proff ripping (Linn Records).

Hørte dere forskjell på 320 kbps og flac også?
Regnet med dere nivåmatchet.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
14.11.2008 08.38.20 #128 av 179
Postet av: AndreWerdenskrieg
"Atle Torp" skrev:Vi hadde en samling hvor vi svitchet frem og tilbake mellom MP3 (320), Flac og 96kHz Studio Master på en Linn Climax DS. Jeg hadde aldri trodd det skulle være så store forskjeller som det faktisk var, selv om MP3 var fra en proff ripping (Linn Records).

Jeg har forelöpig testet med en skive fra Brand X fra 80-tallet. Kanskje ikke det aller beste testmaterialet, men jeg hadde store problemer med å höre noe forskjell. Mener det muligens var litt mere kontroll i bassen på CD, men forskjellene var så små for meg at jeg heller vil ha mitt nå enkle og praktiske oppsett, enn en for meg örliten bedre lyd og "stresset" med å skifte CD-er manuelt. Nå har jeg riktignok ikke testet mere enn noen minutter med kun den ene Brand X-skiva, så planen har värt å teste litt til med en bedre innspilling. Brand X er uansett et av de bandene jeg hörer mest på for tiden, så om en CD med bedre lyd gir större forskjeller er det ikke så gir det meg sövnlöse netter av den grunn. :D
Krell | Marantz | XTZ | Swans | Mirage | Pioneer | ViaBlue
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
14.11.2008 09.19.10 #129 av 179
Postet av: Atle Torp
Jeg skal prøve å få til en samling for abonnentene i Hjemmekinos referansekino etterhvert, hvor vi kan få Kontrapunkt AS til å vise oss forskjellene på alle DS-spillerne, i tillegg til forskjellene mellom formatene. Det er svært interessant.
Med vennlig hilsen
Atle Kildahl Torp
Fotograf / Skribent i magasinet Hjemmekino
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
14.11.2008 10.32.06 #130 av 179
Postet av: Atle Torp
"orso" skrev:
Hørte dere forskjell på 320 kbps og flac også?
Regnet med dere nivåmatchet.


Jeg så ikke dette innlegget før nå.

Ja, de største forskjellene var mellom MP3 og Flac. MP3 ble lite detaljert og hadde en slags elektronisk fluffer over seg, som dempet oppløsningen på en måte. Vanskelig å forklare. Det var like stor forskjell fra Flac til Studio Master.
Med vennlig hilsen
Atle Kildahl Torp
Fotograf / Skribent i magasinet Hjemmekino
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
14.11.2008 11.51.25 #131 av 179
Postet av: AndreWerdenskrieg
"Atle Torp" skrev:
Jeg så ikke dette innlegget før nå.

Ja, de største forskjellene var mellom MP3 og Flac. MP3 ble lite detaljert og hadde en slags elektronisk fluffer over seg, som dempet oppløsningen på en måte. Vanskelig å forklare. Det var like stor forskjell fra Flac til Studio Master.

Jöss, det var interessant. Jeg må tydeligvis teste dette skikkelig. Jeg synes uansett det spiller bra slik jeg har det nå, men kan det bli enda bedre er jo det bare knallgöy.
Krell | Marantz | XTZ | Swans | Mirage | Pioneer | ViaBlue
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
14.11.2008 12.18.30 #132 av 179
Postet av: roffe
Gleder meg til å høre om din erfaring med DACmagic. Bestilte akkurat min Squeezebox nr 2, og den trenger selvfølgelig en DAC etterhvert, den også. :-)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
14.11.2008 12.23.34 #133 av 179
Postet av: AndreWerdenskrieg
"roffe" skrev:Gleder meg til å høre om din erfaring med DACmagic. Bestilte akkurat min Squeezebox nr 2, og den trenger selvfølgelig en DAC etterhvert, den også. :-)

Ja, jeg gleder meg også. Men så spörs det om jeg hörer forskjell uansett da, med tanke på at jeg har store problemer med å höre forskjeller på 320 kbps og CD. :D
Krell | Marantz | XTZ | Swans | Mirage | Pioneer | ViaBlue
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
14.11.2008 12.35.29 #134 av 179
Postet av: roffe
"AndreWerdenskrieg" skrev:
"roffe" skrev:Gleder meg til å høre om din erfaring med DACmagic. Bestilte akkurat min Squeezebox nr 2, og den trenger selvfølgelig en DAC etterhvert, den også. :-)

Ja, jeg gleder meg også. Men så spörs det om jeg hörer forskjell uansett da, med tanke på at jeg har store problemer med å höre forskjeller på 320 kbps og CD. :D

Forskjellene er ikke så store som å bytte høyttalere, det er sant. For meg er forskjellene mellom MP3(320kbps)/flac/høyere bitrater hørbare, men ikke på den måten man er vant til å høre forskjell på (mer/mindre bass/mellomtone/diskant, mer/mindre dynamikk etc.) Det minner meg faktisk om forskjellen mellom DVD og Blu-ray, der fargene ofte er like, og sortnivået like bra, men definisjonen i bildet er klarere. På samme måte gir høyere bitrate i lyden mer distinkte lydbilder, med mer luft mellom instrumenter, alt blir tydeligere i forhold til hverandre, uten at noe stikker seg mer fram i forhold til annet av den grunn.

Når man snakker om forskjeller mellom DACer, så er man ofte tilbake igjen på mer tradisjonelle lydvurderinger, gitt at man bruker samme kilde. Det er analogdelen i DACene som etter min erfaring utgjør de største forskjellene mellom de ulike produktene, og de kan skille like mye som mellom ulike forforsterkere.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
14.11.2008 12.51.31 #135 av 179
Postet av: AndreWerdenskrieg
"roffe" skrev:
Forskjellene er ikke så store som å bytte høyttalere, det er sant. For meg er forskjellene mellom MP3(320kbps)/flac/høyere bitrater hørbare, men ikke på den måten man er vant til å høre forskjell på (mer/mindre bass/mellomtone/diskant, mer/mindre dynamikk etc.) Det minner meg faktisk om forskjellen mellom DVD og Blu-ray, der fargene ofte er like, og sortnivået like bra, men definisjonen i bildet er klarere. På samme måte gir høyere bitrate i lyden mer distinkte lydbilder, med mer luft mellom instrumenter, alt blir tydeligere i forhold til hverandre, uten at noe stikker seg mer fram i forhold til annet av den grunn.

Når man snakker om forskjeller mellom DACer, så er man ofte tilbake igjen på mer tradisjonelle lydvurderinger, gitt at man bruker samme kilde. Det er analogdelen i DACene som etter min erfaring utgjør de største forskjellene mellom de ulike produktene, og de kan skille like mye som mellom ulike forforsterkere.

Oi, takk for info.
Man kan vel egentlig ikke kalle min "testing" for en A/B-test? Jeg hörte först på den lagrede, så klikket jeg meg ut og inn på CD-en. Med min hukommelse har jeg vel egentlig glemt detaljene fra den förste lytten til jeg kommer til den andre.
Det blir artig å teste dette skikkelig, spesielt med DAC-en, helst en litt mere inngående enn sist. Forskjellene er for meg uansett såpass små at jeg har ingen problemer med å ofre dem for det praktiske oppsettet jeg har nå.
Krell | Marantz | XTZ | Swans | Mirage | Pioneer | ViaBlue
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar