Logo

Le Théâtre Audio De Werdenskrieg. Leiligheten er solgt ...

Skriv et svar
14.11.2008 13.22.46 #136 av 179
Postet av: Skrotnisse
Det er godt å se at flere får opp øynene for harddiskbasert lagring av musikken. Nå har jeg ikke selv brukt min ps3 som en musikkserver, men har sett den i bruk som en. Må innrømme at den har endel fancy funksjoner. Jeg vurderte også en periode å bruke denne som musikkserver, kjøpe inn en reciever med 2xHDMI UT og en ekstra skjerm til musikkavspilling. Men det som spidda denne ideen var lagringsplassen til ps3. Det er forsåvidt kjekt at man kan bytte ut harddisken og ende opp med 120gb, men jeg føler at kvalitetsforskjellen mellom mp3 320kb og looseless er såpass stor på dagens anlegg at jeg rett og slett ikke hadde hverken hjerte eller samvittighet til å gå for denne løsningen.
Istedet ble det en mediapc hvor all musikk blir lagret looseless og etterhvert blir det også en lagringsserver. Må bare komme over jula som har en lei tendens til å bli så altfor kostbar :D

Det som blir spennende for deg nå blir jo dac'en inntog. Nå begynner det å bli noen uker siden jeg kjøpte Lite Dac 60M fra DevilEj og både før og etter testet jeg ut forskjellene mellom 320kbs mp3 og looseless. Det var uten tvil et kvalitativt sprang mellom de to formatene, men når dac'en gjorde sitt inntog ble denne forskjellen ytterligere forsterket. Dermed blir det ytterst spennende å se om du opplever det samme :D
[url=http://forum.hjemmekino.no/viewtopic.php?f=32&t=11457][b][u]Skrot-teaterets Diskusjonstråd[/u][/b][/url]

[url=http://min.hjemmekino.no/cinema.aspx?id=140][b][u][color=red]Skrot-Teateret in living colors[/b][/u][/color][/url]
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
14.11.2008 13.41.07 #137 av 179
Postet av: roffe
Nå skal det vel for å være pirkete sies at CD også er digital lagring av musikken, så akkurat det er ikke noe nytt. ;-)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
14.11.2008 19.52.56 #138 av 179
Postet av: AndreWerdenskrieg
"Skrotnisse" skrev:Det er godt å se at flere får opp øynene for harddiskbasert lagring av musikken. Nå har jeg ikke selv brukt min ps3 som en musikkserver, men har sett den i bruk som en. Må innrømme at den har endel fancy funksjoner. Jeg vurderte også en periode å bruke denne som musikkserver, kjøpe inn en reciever med 2xHDMI UT og en ekstra skjerm til musikkavspilling. Men det som spidda denne ideen var lagringsplassen til ps3. Det er forsåvidt kjekt at man kan bytte ut harddisken og ende opp med 120gb, men jeg føler at kvalitetsforskjellen mellom mp3 320kb og looseless er såpass stor på dagens anlegg at jeg rett og slett ikke hadde hverken hjerte eller samvittighet til å gå for denne løsningen.
Istedet ble det en mediapc hvor all musikk blir lagret looseless og etterhvert blir det også en lagringsserver. Må bare komme over jula som har en lei tendens til å bli så altfor kostbar :D

Det som blir spennende for deg nå blir jo dac'en inntog. Nå begynner det å bli noen uker siden jeg kjøpte Lite Dac 60M fra DevilEj og både før og etter testet jeg ut forskjellene mellom 320kbs mp3 og looseless. Det var uten tvil et kvalitativt sprang mellom de to formatene, men når dac'en gjorde sitt inntog ble denne forskjellen ytterligere forsterket. Dermed blir det ytterst spennende å se om du opplever det samme :D

Ja, jeg kan ikke gå tilbke til manuelt CD-skiftning nå. :D

Jeg tror jeg har fått meg nok informasjon til å kunne bruke PS3 med lossless, men synes PS3 er så praktisk på dette området at det skal relatvit stor forskjell til før jeg setter i gang med det. Men vi får jo se når DAC-en kommer i hus og se om jeg opplever det samme som deg.
Jeg har lagret mine låter i ACC, men har også muligheten til å lagre i MP3. Hva er forskjellen?
Krell | Marantz | XTZ | Swans | Mirage | Pioneer | ViaBlue
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
14.11.2008 20.29.04 #139 av 179
Postet av: Atle Torp
Dere som bytter og styrer så mye burde så absolutt prøve dere på noe fra Linns DS-serie. Jeg har hørt en del, men Linn spiller som ren magi i mine ører. Jeg kommer nok selv til å gå for en Akurate DS, selv om det blir tøft å kvitte seg med min deilige CD-spiller ... Vi får se hva jeg gjør.
Med vennlig hilsen
Atle Kildahl Torp
Fotograf / Skribent i magasinet Hjemmekino
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
14.11.2008 20.30.57 #140 av 179
Postet av: 900sl
Er i gang å lese gjenom tråden din, AndreWerdenskrig. Masse kjekt å vite her. Greit at disse trådene ikke er så lange enda, så får jeg muligheten til å henge med fra start :)
Ellers må jeg si du har en vanvittig flott hjemmekino!
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
15.11.2008 10.25.31 #141 av 179
Postet av: AndreWerdenskrieg
"Atle Torp" skrev:Dere som bytter og styrer så mye burde så absolutt prøve dere på noe fra Linns DS-serie. Jeg har hørt en del, men Linn spiller som ren magi i mine ører. Jeg kommer nok selv til å gå for en Akurate DS, selv om det blir tøft å kvitte seg med min deilige CD-spiller ... Vi får se hva jeg gjør.

Jeg har sett du har skrevet om Linn og det virker meget interessant. Kan godt tenke meg noe slikt etterhvert.



"900sl" skrev:Er i gang å lese gjenom tråden din, AndreWerdenskrig. Masse kjekt å vite her. Greit at disse trådene ikke er så lange enda, så får jeg muligheten til å henge med fra start :)
Ellers må jeg si du har en vanvittig flott hjemmekino!

Takk for hyggelige ord, 900sl.
:D


Nå ser det ut tll at diffusorne fra Svanå MiljöAkustik er ferdiglaget og har ankommet byen. Håper å få hentet dem i dag.
Edit: Fikk akkurat kontrabeskjed av Svanå. Diffuserne er ikke helt ferdige enda, så jeg må vente til mandag.
Krell | Marantz | XTZ | Swans | Mirage | Pioneer | ViaBlue
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
15.11.2008 19.35.08 #142 av 179
Postet av: AndreWerdenskrieg
"Atle Torp" skrev:Vi hadde en samling hvor vi svitchet frem og tilbake mellom MP3 (320), Flac og 96kHz Studio Master på en Linn Climax DS. Jeg hadde aldri trodd det skulle være så store forskjeller som det faktisk var, selv om MP3 var fra en proff ripping (Linn Records).

Jeg kjører 320 kbps i AAC, noe som skal være betydelig bedre enn 320 kbps i MP3. Kanskje det er derfor jeg hadde store problemer med å høre forskjell? Dere testet ikke AAC?
Krell | Marantz | XTZ | Swans | Mirage | Pioneer | ViaBlue
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
15.11.2008 20.46.45 #143 av 179
Postet av: orso
Vil anbefale deg å rippe til lossless. Hvis ikke kan du fort komme til angre på det i fremtiden og da er det ikke gøy å begynne å rippe hele samlingen på nytt.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
15.11.2008 21.13.21 #144 av 179
Postet av: AndreWerdenskrieg
"orso" skrev:Vil anbefale deg å rippe til lossless. Hvis ikke kan du fort komme til angre på det i fremtiden og da er det ikke gøy å begynne å rippe hele samlingen på nytt.

Skal jeg begynne med noe slikt betyr det innkjøp av harddisk og masse arbeid. Mulig jeg gjør det etterhvert. Akkurat nå synes jeg PS3 er helt genialt praktisk.
Nå skal jeg teste skikkelig om jeg virkelig kan høre noe forskjell mellom AAC 320 kbps og CD. Hvis ikke forskjellen er relativt stor, kommer jeg ikke til å ofre det fantastiske oppsettet jeg har nå med P3.
Krell | Marantz | XTZ | Swans | Mirage | Pioneer | ViaBlue
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
30.11.2008 15.44.26 #145 av 179
Postet av: AndreWerdenskrieg

Har endelig fått mine diffusere fra Svanå MiljöTeknik/diffusor.com.

En av mine beste investeringer ...
Kommer tilbake med mere info når tiden strekker til.
Krell | Marantz | XTZ | Swans | Mirage | Pioneer | ViaBlue
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
30.11.2008 16.30.51 #146 av 179
Postet av: Skrotnisse
Wow!

Jeg har alltid latt meg imponere av oppsettet ditt, og da ikke bare for din sans for kvalitet hva komponenter angår, men det som har imponert meg mest er din sans for design. Slike akustiske tiltak kan ofte være den sikre død for den siste rest av WAF faktoren, men jeg syntes dette ble pokker så lekkert samtidig som det glidde rett inn i resten av kinoens visuelle uttrykk.

Gleder meg til å lese rapporten rundt effekten av disse.
[url=http://forum.hjemmekino.no/viewtopic.php?f=32&t=11457][b][u]Skrot-teaterets Diskusjonstråd[/u][/b][/url]

[url=http://min.hjemmekino.no/cinema.aspx?id=140][b][u][color=red]Skrot-Teateret in living colors[/b][/u][/color][/url]
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
30.11.2008 19.09.34 #147 av 179
Postet av: AndreWerdenskrieg
"Skrotnisse" skrev:Wow!

Jeg har alltid latt meg imponere av oppsettet ditt, og da ikke bare for din sans for kvalitet hva komponenter angår, men det som har imponert meg mest er din sans for design. Slike akustiske tiltak kan ofte være den sikre død for den siste rest av WAF faktoren, men jeg syntes dette ble pokker så lekkert samtidig som det glidde rett inn i resten av kinoens visuelle uttrykk.

Gleder meg til å lese rapporten rundt effekten av disse.

Hjertelig takk for inspirerende ord, Skrotnisse!
Å skulle forsöke å forbedre akustikken i en stue der design er viktig er ikke alltid like lett, må jeg innrömme. :D
Jeg har hatt mange e-mails frem og tilbake med Svanå MiljöTeknik for å finne ut hva jeg kunne bruke på denne veggen. Jeg er dog veldig fornöyd med resultatet.

Det förste jeg gjorde da jeg hadde brukt noen timer på å montere opp disse rakkerne, var å teste Drum7Hits. Slagene satt bemerkelsesverdig mye bedre enn för, nesten perfekt. Nesten, altså ...!
Consentual Worlds ble neste ut. De stakkato bass-pulsene i starten flöy forbi meg som bare det. Er usikker på om det kanskje er mere på den ene siden enda, men effekten kom meget godt frem.
Three Wishes av Roger Waters fra Amused To Death og kvinnen i begynnelsen har jeg hatt problemer med för. Det var först etter et besök hos Devilej at jeg forsto hvordan dette skulle låte. Slik låt det ikke hos meg, med andre ord. Kvinnen har värt ca borte med venstre höyttaler hos meg. Nå er hun nesten på siden av meg når hun snakker, kanskje to meter nesten rett ut fra venstre. Bikkja i slutten av låten er bak meg til höyre.
Sleden på Too Much Rope fra samme skive ble også en overraskelse. För har den kun panorert fra venstre og forsvunnet godt ut til höyre. Nå kommer den ut i rommet og passerer meg et sted mellom meg og höyre höyttaler för den forsvinner langt ut i neste leilighet.
Musikken har savnet fokus för, den har värt litt svevende. Nå er vokal dönn plassert bittelitt til venstre i senter. Jeg har enda ikke gjort noe justeringer så dette regner jeg med at jeg kan fikse. Men vokalen er altså meget fokusert kontra för.

Da jeg gikk bort og snakket rett over senterhöyttaleren merket jeg för en hul klang. Den er nå nesten helt eliminert.
Musikken höres fyldigere ut, så jeg regner med at frekvenskurven har rettet seg ut ytterligere. Stereoperspektivet er også forbedret og musikken har en mye större dybde i seg. Holografien er massivt forbedret.

For å väre helt ärlig trodde jeg faktisk ikke disse platene skulle gjöre noe särlig fra eller til. Jeg tenkte at noe bör de ihvertfall gjöre og de skader ihvertfall ikke lydbildet. Overraskelsen ble altså veldig positiv.

Planen videre nå er å plassere en ca 10 cm tykk godt croppet Rockwool-plate mellom diffuserne rett over senter/under TV-en.
Denne skal selvfölgelig väre trukket i svart stoff.
Diffuserne går et stykke ned bak höyttalerne, men stopper ca 60 cm over gulvet. Her vil jeg også sette inn absorbenter både bak höyttalerne og på TV-veggen bak racket hvis det går. Mulig jeg også lager til noe i venstre hjörne.

Ingen av mine til nå akustiske tiltak er beregnet for bass. Det har jeg også begynt å legge merke til i lyden. Lyden er fast og fin ned til ca övre mellomtone, så begynner den å flyte ut litt. Ikke mye, men jeg kunne godt tenke med en veldig törr bass, noe jeg tror absorbentene kan hjelpe til med.
Krell | Marantz | XTZ | Swans | Mirage | Pioneer | ViaBlue
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
01.12.2008 01.30.33 #148 av 179
Postet av: AndreWerdenskrieg
Legger ved noen flere bilder:



På det siste bildet kan man se hvordan det ble seende ut bak sweetspot etter jeg flyttet den frem noen meter. Man ser også den ene av to stk XTZ99W12S som spiller direkte inn i sofaen og er truende til å gi deg juling under film.
Jeg måtte også gjöre noe med mine surround-höyttalere etter flytten og den beste lösningen ble å plassere dem oppå bak-subene.
Dette fungerer overraskende bra, men jeg er enda ikke helt fornöyd. Jeg kan egentlig ikke finne roen för jeg har testet ut Focal Dome. By all means, jeg er veldig fornöyd med mine Mirage Omnisat V2 og de er de klart beste surroundhöyttalerne jeg har hatt i hus, men pga at de sprer lyden 360 grader, sliter jeg med refleksjoner fra sideveggen. Jeg håper at de direktestrålende Focal Dome rettet mot meg kan eliminere dette problemet.
:D
Krell | Marantz | XTZ | Swans | Mirage | Pioneer | ViaBlue
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
02.12.2008 10.16.01 #149 av 179
Postet av: Steve Vice
Heisann
Enormt fint design på ditt oppsett!

Det jeg lurte på, har du gipsvegger i leiligheten din? For min stue kommer til å se ut som din hjemmekinokrok en del der, jeg var tenkt å veggmontere tv'en min og lurte på om det kanskje var lurt å gjøre som deg med den treplaten i veggen. Montere fast noe slikt i veggen og deretter henge tv'en på den. Usikker på hvor mye gipsvegger tåler. Er det en av grunnene til at du gjorde det eller var det rent estetisk?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
02.12.2008 10.43.53 #150 av 179
Postet av: 900sl
Dette var kjekt å høre om, gratulerer !!!!
Akustikk opptar meg en god del, og har også hatt planer om å bestille difusorer fra Svanå. Hvordan kom dere frem til hva du trengte, og hvilke paneler er det du har?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar