Logo

LG rz-42px12x

Skriv et svar
18.04.2005 20.11.17 #16 av 18
Postet av: jmi
Beklager at jeg bumper en gammel tråd, men jeg er i kjøpssituasjon for en LG selv (bruttolønnsordning :D ):

Såvidt jeg kan se er den eneste forskjellen mellom RZ-42PX12x og RZ-42PY10 at sistnevnte har Faroudja DCDi (pluss at "glaset som täcker bilden är bättre än på 12X-modellen och ger en bättre färgåtergivning"). Den "store" designforskjellen får man visst først med RZ-42PY10X - da er det svart glass rundt billedkanten istedenfor plastmateriale).

Forsvarer Faroudja-modulen den nåværende prisforskjellen på 5000 kroner? Vi fikk en demo av RZ-42PX12x (DVD og HD-content, begge via komponent) på hifiklubben i Oslo, og ble sørgelig skuffet. Den lavoppløste Fujitsu-plasmaen ved siden av hadde et langt roligere bilde og skarpere detaljer, til tross for hva den forbløffende lite tillitsvekkende selgeren prøvde å innbille oss.

Jeg er også litt skeptisk til at den eneste "uhildede" testen alle (også LG Nordic!) henviser til for 10PY-modellen er en ekstatisk test på bigscreen.se. Det er til overmål den eneste TV-en de har testet på nettstedet - det virker som de fokuserer på projektorer.

En langt mer edruelig test fant jeg på http://www.hdtvexpert.com/pages/du42py10xsan.htm - dette må da være USA-versjonen av samme apparat?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
18.04.2005 20.26.53 #17 av 18
Postet av: Knut
Jeg må også uttrykke skuffelse over en LG plasmaskjerm. Disponerte en LG PY10X (den med fin sort ramme) en kveld, og ble alt annet enn imponert. Riktig nok var den koblet med scart, men etter å ha opplevd vanlige tv-signaler og dvd via scart har jeg mistet lysten på plasma. Vår egen Panasonic 32" 100Hz crt-tv gir en langt bedre bildeopplevelse!
Når jeg så DVD så jeg til dels sjenerende "firkanter" i fargeoverganger (er det dette som er gradering?), (typisk "data-firkanter :oops: )
Hadde vært spennende å sett den i sving med dvi fra en god dvd-spiller, og tv-signaler fra en god digital tuner ... riktig koblet tror jeg nok opplevelsen ville blitt bedre (håper det ialle fall)
Høyttalerene som fulgte med var også overraskende dårlige. Jeg opplevde et sjenerende ekko.
Hele den skuffende opplevelsen med kjedelig bilde og møkkalyd resulterte i at jeg ikke gadd å se halvferdig "Alexander" en gang (som forøvrig var en kjedelig film).
Med respekt for andres hjemmekino-utstyr gjorde jeg ingen innstillinger eller forandringer, bare konstaterte slo på og rullet film, så det er godt mulig denne beskrivelsen ikke er rettferdig.
Knut
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
18.04.2005 22.40.21 #18 av 18
Postet av: aikon
Har akk kjøpt meg en MZ-42PM12X, og var i kontakt med LG support for litt info amg de forskjellige skjermene.
Det personen der kunne fortelle var at PX12X, PY10 og PM12X er "identiske" paneler og bilde elekronik, emeste er at PY10 har glass plate som skal gi bedre farger og sortnivå.

Er det noen som vet av analog TV tuner til MZ-42PM12X som har dobbel tuner (vise to tv kanaler samtidig)? Ser RZ-42PX12X har det, men går det å montere samme tuner i en MZ?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar