Logo

Litt lydproblemer..

Skriv et svar
05.04.2011 18.14.50 #1 av 15
Postet av: Tussmann
Heisann,
Sliter litt med å få koblet sammet de diverse tingene jeg har her, dvs TV, hjemmekino og PC/PS3.
Hjemmekino'en er en LG HB405SU, og
TV'en er en phillips 42" 5000 serie

Jeg har koblet hjemmekino og TV med en HDMI kabel, og med det fungerer lyd og bilde kanon om det blir kjørt direkte fra hjemmekino'en. Men det jeg vil, er å kunne spille playstastion, eller koble pc til tv'en, og få lyd fra hjemmekino høytalerne.. Det samme gjelder vel forsåvidt for bare det å se på TV, jeg vil ha lyd fra hjemmekino høytalerene.

For øyeblikket er alt koblet til ved HDMI kabler, slik: Hjemmekino -> TV <- PC/PS3, men dette ser ikke ut til å funke..
Så jeg tenkte å bruke en coaxial kabel, men det viser seg at hjemmekino'en ikke har en slik inngang..
Noen forslag til hvordan jeg kan muligens koble dette for å få det slik jeg vil?

På forhånd takk,
hilsen en udugelig sjel når det kommer til kabler ;)

EDIT:TV'en har disse forskjellige input'ene: RGB, Digital Audio out, HDMI, audio in(DVI/VGA), antenne 75 ohm, VGA, USB, Og component innganger 5 stk, vet ikke helt hva jeg skal kalle de : Pr, Pb, Y, L, R. Er også en serv.U
Hjemmekino har disse forskjellige input'ene: video out, aux(L/R) input, Component video (y Pb Pr) output, optical in, HDMI out, Lan port
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
05.04.2011 19.26.09 #2 av 15
Postet av: Runner
Med PS3 har utgang for optisk lydkabel. Koble denne i hjemmekino annlegget, koble så HDMI fra PS3 direkte i tv'en. For og få tvlyden ut på hjemmekino annlegget ditt må du bruke den analoge utgangen fra Philips tv'en. Hvis du ikke har en digital parabol/rikstv mottaker, disse har ofte optisk utgang for lyd. Men ifølge din beskrivelse hadde forsterkeren din bare en inngang for optisk kabel. Mener bestemt at Philips bruker coaxial lydutgang fra sine tv'er, derfor må du koble alt separat inn på din forsterker

Håper dette var litt forklarende og ikke bare mere forvirrende.
Mvh Rune
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
05.04.2011 19.49.20 #3 av 15
Postet av: Tussmann
Takker for kjapt svar! =)
Stemmer at phillips har coaxial, men det mangler desverre hjemmekinoen :(
Litt usikker på hva du mener med den analoge utgangen fra tv'en.. Mener du audio in(DVI/VGA)? (Er utrolig lite ruttesen på slike ting som dette her :P)
Eller hadde hade vært mulig å bruke en sånn rød, grønn, blå component kabel?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
05.04.2011 19.57.12 #4 av 15
Postet av: Runner
Det kan hende det ikke er noen analog lydutgang på din tv, hvit og rød(sort) "plugg". Hvilken modell 5000 serie har du? Har du parabol/bakkenett mottaker/kabel tv?

Inngangen som er rød, blå og grønn kalles komponent video inngang, og er kun for bildesignal.
Mvh Rune
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
05.04.2011 20.10.31 #5 av 15
Postet av: Tussmann
Skal ta noen bilder av utgangene og laste dem opp, om jeg får det til.. gi meg et par min
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
05.04.2011 20.19.21 #6 av 15
Postet av: Tussmann
Hehe, kamera måtte lade opp litt, så tar nok litt mer enn et par min ;)
Men mener at dette
http://www.philips.co.uk/c/televisions/ ... ifications
er den tv'en jeg har, om det hjelper..
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
05.04.2011 20.34.32 #7 av 15
Postet av: Runner
Det hjalp. Desverre ser det ikke ut til at tv'en din har den utgangen jeg tenkte på. Siste utvei kan være og få lyden ut via hodetelefonuttaket. Det er ikke den beste løsningen med tanke på lydkvalitet men, må man, så må man.

PC glemte jeg og nevne, 3,5 mm jack til Rca kabel inn i hjemmekinoanlegget ditt, vga/hdmi kabel til tv.

Det er det som er litt av fordelen med en egen hjemmekino reciver kontra et alt i ett anlegg. Du får mere kontroll på kabelsalaten. Alle koblinger inn i reciveren - en kabel opp i tv'en :smile: Alt virker.
Mvh Rune
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
05.04.2011 20.37.42 #8 av 15
Postet av: Tussmann
- P1000292.JPG P1000292.JPG ( 195,0205078125 KB) Vist 1582 ganger
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
05.04.2011 20.40.21 #9 av 15
Postet av: Tussmann
Ah, okei..
Hodetelefonuttaket er greit nok på tv'en, men hvor skal den på hjemmekinoen? Har prøvd hodetelefon uttak til hodetelefon uttak, og det gir ikke noe lyd :P
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
05.04.2011 20.44.39 #10 av 15
Postet av: Rune
Du må nok ha minijack til phono kontakt

Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
05.04.2011 20.46.09 #11 av 15
Postet av: Runner
Du nevnte aux (L/R) input, den skal inn der på hjemmekinoanlegget ditt. Vær obs på at på noen tv'er, må du aktivere eller justere lydstyrken på hodetelefonuttaket i menyen, eller med volumkontrollen på tv fjernkontrollen.

Ser ut til at siste utvei, desverre er hodetelefonuttaket. Hvis du ikke har en parabol/kabel/rikstv mottaker koblet til også, slik at du har mulighet til og få lyd ut fra en av disse. Er det noen andre som har noen idé som jeg ikke har tenkt på?
Mvh Rune
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
05.04.2011 20.48.53 #12 av 15
Postet av: Rune
Denne er kanskje det beste for deg
http://www.netonnet.no/art/lyd-og-musik ... 3821.3174/
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
05.04.2011 20.52.57 #13 av 15
Postet av: Runner
Ja for pokker, glemte helt at det finnes konverter bokser på markedet. Det eneste problemet nå er at du har en optisk inngang for lite på hjemmekino forsterkeren din.
Mvh Rune
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
05.04.2011 20.53.29 #14 av 15
Postet av: Tussmann
Ålreit, tusen takk for hjelpen folkens ;)
Kan ta meg en tur i butikken å se om jeg finner en sånn converter, eller sånn annen som siste løsning ;) Kan ta turen på hi-fi klubben i bergen og se hva godsaker de har der ;)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
05.04.2011 20.54.07 #15 av 15
Postet av: Tussmann
Det er to optiske innganger på hjemmekino'en, jeg glemte sikkert å skrive det.. ;)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar