Logo

Lyd via Hdmi?

Skriv et svar
19.11.2005 15.41.19 #1 av 9
Postet av: handyman
Har plasma med Hdmi og seruond anlegg med Hdmi, når jeg ser film får jeg jo både bilde og lyd gjennom Hdmi kabelen.
Det jeg lurer på er når jeg ser vanlig tv, skal jeg ikke da kan få lyd fra tv`n til anlegget via samme hdmi kabeln, eller må jeg koble enda en lyd kabel for å få til det?

Har samsung HT-P1200 Anlegg og Hitachi pdp 7200 plasma.

Anne Elisabeth
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
20.11.2005 09.10.23 #2 av 9
Postet av: Ken
Har plasma med Hdmi og seruond anlegg med Hdmi,

Du må fortelle oss i detalj hvilke komponenter og kilder du bruker. F.eks: DVD-spiller, kabel-TV kabel, analogt TV-signal, digital dekoder, surround forsterker/receiver, kabler etc.

Det jeg lurer på er når jeg ser vanlig tv, skal jeg ikke da kan få lyd fra tv`n til anlegget via samme hdmi kabeln, eller må jeg koble enda en lyd kabel for å få til det?

Nei. Hvis lyden fra vanlig TV kommer fra kabelTV eller antenne signal, så må du sende lyden i en NY kabel fra TV og inn i surround forsterkeren.
mvh
Ken

| Sony KLV-V40A10E | Xbox 360 Premium | IBM ThinkCentre 3Ghz | ATI Radeon X800 512MB DVI-D HDMI | PS 2 | Logitech Z-5500 | Kommer: Denon 3806, SVS PB10, SVS SBS-01 Surround |
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
20.11.2005 09.17.08 #3 av 9
Postet av: Rune
Heisann.

Du må også trekke en analog phono/rca kabel fra TV apparatet og til anlegget. HDMI kabelen frakter bare bilde/lyd fra DVD til TV. (jeg regner uansett med at lyden i TV ikke blir brukt. )

Flott anlegg forresten.
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
20.11.2005 13.23.02 #4 av 9
Postet av: handyman
Jeg har en hitachi 42" plasma, kjører analog kabeltv inn fra canal digital, så har jeg en samsung HT-P 1200 enhet (se bilde av tilkoblinger via link)
Fra den bruker jeg kun en Hdmi kabel.
Skal felle enheten inn i veggen, ville ikke trekke phono kabel inn i veggen om jeg ikke måtte gjøre det.
Hadde ikke planer om å bruke høytalerne på tv`n nei.

Holder for øvrig på å bygge om tv "benken" nå, skal felle inn center kanal og subwoferen inn i den for å slippe mange bokser og kabler i stua.

tenkte å legge ut noen bilder når jeg er ferdig om det er noe interesse for slikt.


http://www.crutchfield.com/S-MkCYJv5Z6g ... play=L#Tab
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
20.11.2005 13.38.43 #5 av 9
Postet av: Typhoon7
"handyman" skrev:tenkte å legge ut noen bilder når jeg er ferdig om det er noe interesse for slikt.


Det er det alltid interesse for :wink:
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
20.11.2005 15.14.43 #6 av 9
Postet av: handyman
Jeg har en hitachi 42" plasma, kjører analog kabeltv inn fra canal digital, så har jeg en samsung HT-P 1200 enhet (se bilde av tilkoblinger via link)
Fra den bruker jeg kun en Hdmi kabel.
Skal felle enheten inn i veggen, ville ikke trekke phono kabel inn i veggen om jeg ikke måtte gjøre det.
Hadde ikke planer om å bruke høytalerne på tv`n nei.

Holder for øvrig på å bygge om tv "benken" nå, skal felle inn center kanal og subwoferen inn i den for å slippe mange bokser og kabler i stua.

tenkte å legge ut noen bilder når jeg er ferdig om det er noe interesse for slikt.


http://www.crutchfield.com/S-MkCYJv5Z6g ... play=L#Tab
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
20.11.2005 18.32.09 #7 av 9
Postet av: pnerbye
Så vidt jeg vet kan HDMI kun overføre stereosignal.

EDIT: Dette er tull! Se dementi under!
:-) Petter

Focal.JMLab Cobalt 816 S / CC800 S / 2 par Cobalt SR800 / 2 x SVS PB10-ISD
Yamaha RX-V2600 / Samsung DVD-HD935 / Hitachi PJ-TX200
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
20.11.2005 20.33.20 #8 av 9
Postet av: Ken
Et godt poeng... noen som kan bekrefte om HDMI kan bære SPDIF signal? Man må jo uansett ha to kabler om man ønsker å kjøre digital lyd til en receiver. For meg blir hovedpoenget å bruke DVI-HDMI fra HTPC, altså et digitalt bildesignal - da lyden i TV'en er ubrukelig ;)

Lyd kommer via SPDIF fra lydkort eller digital COAX fra DVD-spiller. Evt, så kan det tenkes at en digital HD-tuner med HDMI,HDCP sender både lyd og bilde til en HDMI receiver og at lyden da går digitalt.

Så vidt jeg vet kan HDMI kun overføre stereosignal.

Det høres nesten litt utrolig ut at HDMI ikke skal kunne overføre et digitalt lydsignal til en digital surround receiver?

For fremtidens planer håper jeg virkelig at HDMI overfører digitalt, da jeg ønsker å skaffe meg en HDMI receiver, når de en gang tar over markedet, slik at jeg får en enkel enhet til å fordele kildene i en full hjemmekino.
mvh
Ken

| Sony KLV-V40A10E | Xbox 360 Premium | IBM ThinkCentre 3Ghz | ATI Radeon X800 512MB DVI-D HDMI | PS 2 | Logitech Z-5500 | Kommer: Denon 3806, SVS PB10, SVS SBS-01 Surround |
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
20.11.2005 20.49.07 #9 av 9
Postet av: pnerbye
Jeg prater vås. Trodde jeg husket noe greier, men husket alt for lite.

HDMI 1.0 er begrenset til stereo mens 1.1 har flerkanalslyd.

Se ellers http://www.hdmi.org/channel/faq.asp
:-) Petter

Focal.JMLab Cobalt 816 S / CC800 S / 2 par Cobalt SR800 / 2 x SVS PB10-ISD
Yamaha RX-V2600 / Samsung DVD-HD935 / Hitachi PJ-TX200
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar